کشاورزان ابرکوه از کشت گیاهان پرآبخواه منع شدند


کشاورزان ابرکوه از کشت گیاهان پرآبخواه منع شدند

یزد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه تاکید کرد: کاشت گیاهان پرآبخواه مانند هندوانه ، بادمجان ، طالبی و خیار سبز همزمان با کشت بهاره به دلیل کم آبی منطقه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، کشاورزان در صورت کشت از دریافت هرگونه خدمات و نهاده‌ها محروم می‌شوند.

مهدی غیب الهی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: کشاورزان در صورت کاشت محصولات پرآبخواه از طریق سامانه آبیاری نوین ( قطره ای ، تیپ و زیرسطحی ) استفاده کنند از آنها حمایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پسته در اولویت و برنامه های کاری این اداره قرار دارد، افرادی که امسال بیش از یک هکتار اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص دهند، ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره کم دریافت می کنند.

غیب الهی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آب های زیرزمینی و حمایت های دولت ، کشاورزان در سال زراعی جاری فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه های کاری خود قرار داده اند.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه بهره برداران در این مورد از تسهیلات کم بهره ویژه سامانه آبیاری نوین بهره مند می شوند، گفت: آنها همچنین از حمایت بلاعوض دولت برای اجرای هر هکتار آبیاری زیرسطحی ۷۰ میلیون ریال و تحت فشار ۱۷۰ میلیون ریال کمک دریافت می کنند.

این مسوول حوزه کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین تحت‌ فشار تا ۷۰ درصد و آبیاری زیرسطحی تا ۸۴ درصد راندمان آبیاری در هر هکتار افزایش‌ می‌یابد.

به گفته وی ، برای استفاده بهینه از آب در این حوزه با کمک بهره‌برداران ، حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی این شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.

غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح از مزایای اجرای این طرح‌هاست.

وی تصریح کرد: متقاضیانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌ های آبیاری نوین باشند، برای اجرای آن به مدیریت جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال شهرستان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال و با این میزان آب از سطح ۱۵هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)