مگر از ما چه می‌خواهند


مگر از ما چه می‌خواهند

سمنان- ایرنا- هنوز چندساعتی از اعلام خبر شهادت اکبر ناظری‌پور اولین شهید مدافع سلامت عرصه مقابله با ویروس کرونا در سمنان نگذشته است؛ پزشکان، پرستاران و فعالان بخش بهداشت و درمان، سربازان خط مقدم و فرشتگان نجات این روزها لقب گرفته‌اند؛ آنها فقط چند درخواست ساده آن‌هم برای سلامتی خودمان از ما دارند که رعایت آن چندان دشوار نیست و به‌نوعی پاسداشت...

نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان روز پنجشنبه خبرداد که اکبر ناظری‌پور، از بهکاران پرتلاش بیمارستان کوثر سمنان، به عنوان اولین شهید مدافع سلامت در راه خدمت در عرصه بهداشت و درمان برای بهبود وضعیت سلامت جامعه و درمان بیماران کرونایی به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهادت او که ۳۶ ساله و دارای ۲ فرزند بود، برگ زرین دیگری بر دفتر خدمات و جانفشانی‌های جامعه پزشکی استان سمنان ثبت کرد.

پزشکان، پرستاران و نیروهای بخش درمان استان سمنان به سهم خود در کنار تلاش برای بهبود بیماران مبتلا به ویروس کرونا، از مردم می‌خواهند تا با ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

مگر از ما چه می‌خواهند

این فرشتگان زمینی که پای سلامتی تک تک شهروندان در برابر ویروس کرونا تا پای جان ایستاده‌اند و شیفت‌های کاری چندنوبته، دوری از همسر، فرزندان و والدین، چشم‌پوشی از عید و دیدوبازدیدها، همه این سختی‌ها و حتی خطر ابتلا به این ویروس را به جان خریده‌اند تا رسالت مقدس خود را به انجام برسانند و ارمغان‌آور سلامت برای تک تک افراد جامعه باشند. بهترین قدردانی از این افراد رعایت توصیه های آنان برای شهروندان است، توصیه هایی که هزینه های چندانی ندارد و بهترین دستاورد آن سلامت فردی و آسایش جامعه و رهایی از این بحران است.

این قشر جان‌برکف امروز انتظار و توقعی جز رعایت نکات بهداشتی ساده و دوری از تجمع در جامعه ندارند که رعایت این نکات از سوی شهروندان نتیجه‌ای جز سلامت خودمان و رهایی هرچه زودتر کشور از شرایط بحران کرونا ندارد؛ پس باید به‌گوش باشیم و توصیه‌های آنان را سرمشق لحظه‌های هر روزمان کنیم.

رابطه مستقیم رعایت بهداشت با در امان ماندن از کرونا

پوپک خالصی سرپرستار بخش جراحی بیمارستان شفا زیرمجموعه تامین اجتماعی استان سمنان که برای کمک به درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان کوثر دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعزام شده در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: در قالب ۲ تیم اعزامی از سوی بیمارستان شفا به کارکنان بیمارستان کوثر در درمان بیماران مبتلا به کرونا کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بالا است و به دلیل اینکه مردم توصیه‌ها را جدی نگرفته و مسافرت رفته‌اند پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان روند افزایشی داشته باشد.

وی بیان کرد: پرستاران مانند دیگر افراد جامعه دارای احساسات و عواطف هستند و در این روزها این قشر از جامعه نیز دارای نگرانی و دلمشغولی هستند، از دیدن مبتلایان به ویروس کرونا با گروه‌های سنی مختلف ناراحت می‌شوند، از اینکه ناقل ویروس کرونا و تهدید کننده سلامت خانواده‌هایشان باشند مضطرب هستند.

خالصی با بیان اینکه بیش از ۲۱ سال سابقه فعالیت در حرفه پرستاری دارد، یادآور شد: پرستاران در روزهای خوش در حرفه پرستاری مشغول به خدمت به بیماران بودند و در این روزهای سخت شیوع ویروس کرونا در کنار مردم خواهند بود و هیچ منتی نیست، اما از شهروندان می‌خواهیم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، در خانه بمانند.

پرستار بیمارستان کوثر سمنان تصریح کرد: رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی از سوی شهروندان و جدی نگرفتن ماندن در خانه موجب شده تا تعدادی از نیروهای درمان و جهادگران عرصه سلامت در کشور جان خود را در راه مقابله با شیوع ویروس کرونا و درمان بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ از دست بدهند و در این زمینه هم منتی بر مردم نیست، اما کسانی که در راه مقابله با ویروس کرونا فوت می‌کنند نیروهای متخصص کشور هستند.

وی اضافه کرد: فوت هر نیروی متخصص حوزه بهداشت ودرمان یک خسارت سنگین بر بدنه کشور است که جایگزین کردن این افراد متخصص نیاز به صرف هزینه سنگین مالی و گذشت زمانی طولانی دارد.

خالصی تاکید کرد: شهروندان اکنون باید هنجارهای جامعه را رعایت کنند و بحران شیوع ویروس کرونا مختص ایران نیست، اما در سراسر جهان افراد هنجارشکن وجود دارند که تنها راه برخورد با چنین افراد استفاده از ابزار قانون، سختگیری و در آخر هم قوه قهریه است.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود مسوولان با تمهیدات سخت‌گیرانه‌تر مردم را به ماندن در خانه مجبور کنند چرا که اگر شهروندان به مسافرت‌های خود ادامه دهند و در خانه نمانند نمی‌توان انتظار داشت شیوع ویروس کرونا به زودی ریشه‌کن شود.

مگر از ما چه می‌خواهند

با ماندن در خانه از رنج عزیزانمان بکاهیم

بهاره پاک‌نژاد کارشناس ارشد پرستاری و مسوول آموزش بیمارستان شفا و یکی از پرستاران اعزامی به بیمارستان کوثر برای کمک در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: از سال ۱۳۸۰ مشغول به فعالیت در حرفه پرستاری هستم و افتخارم این است که در روزهای خوب و بد در کنار مردم باشم و برای مردم کشورم خدمت کنم.

وی ادامه داد: ما نیروهای درمانی روزهای سختی را در درمان بیماران کرونایی می‌گذرانیم و فشار روحی و روانی زیادی بر دوش بخش درمان سنگینی می‌کند، این روزها با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که تاکنون تجربه نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: این روزها در بیمارستان شاهد بیمارانی هستیم که عزیر یک خانواده هستند و اکنون اطرافیان نمی‌توانند در این شرایط سخت عزیزانشان را در بیمارستان همراهی کنند و در تماس‌های تلفنی مکرر با صدایی گریان و اندوهگین جویای حال عزیزانشان می‌شوند و پرستاران این رنج و فشار روحی را تحمل می‌کنند و با مهربانی به چشم‌انتظاران بیمار امیدواری و دلگرمی می‌دهند.

پاک‌نژاد تصریح کرد: شرایط سختی است که بیمار علاوه بر رنج بیماری باید دوری و تنهایی را نیز تحمل کند و دیدن چنین شرایطی قلب هر انسان نوع دوستی را می‌فشرد و پرستاران هر روز این صحنه‌ها را می‌بینند و در کنار تلاش برای درمان بیماران با عشق و مهربانی به دلداری و روحیه‌بخشی به افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز می‌پردارند.

اعضای جامعه نسبت به سلامت هم مسوولند

وی تاکید کرد: تنها راه گذر از این شرایط و دیدن عزیزانمان در صحت و سلامت، ماندن در خانه است و از شهروندان می‌خواهم با ماندن در خانه در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

پرستار بخش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کوثر سمنان اضافه کرد: در این شرایط سخت که عزیزانمان را روی تخت بیمارستان و درگیر ویروس کرونا می‌بینیم افرادی هستند که از ترس و واهمه ویروس کرونا عزیزانشان را که ترخیص شده‌اند تحویل نمی‌گیرند، تا به خانه ببرند.

وی ابراز داشت: برخی خانواده ها مدعی هستند در خانه افراد دارای شرایط حساس مانند بیماری قلبی و عروقی دارند و از اینکه بیمار تازه بهبود یافته‌شان را به خانه ببرند می‌ترسند و این افراد به نقاهتگاه‌ها منتقل می‌شوند و دیدن این شرایط بیمار و کادر درمان را به شدت آزرده می‌کند.

وی ادامه داد: برخی پزشکان، پرستاران و نیروهای درمانی نیز در حال ابتلا به ویروس کرونا هستند و شنیدن هرروزه این خبرها، ذهن و روح پرستاران را آزرده کرده است، چرا که شهروندان با ماندن در خانه می‌توانند در قطع شکست ویروس کرونا کمک کنند، اما به دلیل سهل‌انگاری و جدی نگرفتن ویروس کرونا هر روز افراد بیشتری را به این بیماری مبتلا می‌کنند.

پاک‌نژاد خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان کوثر سمنان بستری هستند به دلیل مسافرت و نماندن در خانه دچار این ویروس شده‌اند و از صحبت‌های این بیماران چنین برمی‌آید که ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برخی شهروندان مبتلا به ویروس کرونا عمر را دست خدا می‌دانند و کرونا را جدی نمی‌گیرند، تصریح کرد: حداوند به انسان قدرت تفکر و تعقل داده و باید در شرایط فعلی درست فکر کنیم.

پاک‌نژاد افزود: همه باید بدانیم که مانند آن حکایت قدیمی همه افراد جامعه ساکنان یک کشتی محسوب می‌شوند که اگر یک نفر بخواهد بخشی از این کشتی را در زیر پای خود سوراخ کند، نتیجه‌ای جز غرق شدن کل کشتی و آسیب به کل حامعه نخواهد داشت، یعنی در شرایط چنین ویروسی با شیوع بالا، سلامت تک تک افراد جامعه به هم وابسته است.

پرستار بخش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان کوثر سمنان ابراز داشت: نزدیک به یک ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا به پدر و مادرم سر نزده‌ام چرا که صحت و سلامتی آنها برایم مهم است و از شهروندان هم می‌خواهم توصیه‌های بهداشتی را برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، جدی بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر