آش‌خیار؛ شگفتی در مزه‌های همدان


آش‌خیار؛ شگفتی در مزه‌های همدان

همدان- ایرنا- آش خیار از ترکیب حبوبات پخته، کشک و خیار تهیه می‌شود، تعجب نکنید با خیار هم می توان آش درست کرد آن هم از نوع چنبر و سرخ کرده‌اش؛ این هنر کدبانوهای قدیمی همدانی است که حتی در فهرست آثار ملی کشورمان هم ثبت شد.

اگر از غذاهای برنجی و گوشتی دلزده شدید و هوس یک آش خوشمزه کردید، کافی است چند عدد خیار چنبر تهیه کنید تا آش خیار بی نظیر همدانی ها را بپزید و از خوردنش لذت ببرید.

این آش از غذاهای محلی است که از قدیم به سفره مردم این منطقه رنگ و لعاب داده و همین قدمت و ماندگاری در فرهنگ غذایی موجب شد آش خیار در سال ۹۵ به عنوان یک اثر معنوی در فهرست آثار ملی ثبت شود.

اگر معجزه شد و در ماه فروردین خیار چنبر را یافتید پس دست بکار شوید و مثل کدبانوهای همدانی هنر آشپزی تان را به رخ همسرتان بکشید.

یک کیلو خیار برای پختن یک آش چهار تا پنج نفره کافی است بقیه مواد لازم در همه آشپزخانه ها پیدا می شود.

برای تهیه این آش عدس و لپه از هر کدام یک پیمانه و پیاز داغ و نعناع داغ هم برای داخل و تزیین آش نیاز دارید.

کشک بعد از خیار مهمترین بخش این آش است که طعم شگفت انگیزش را کامل می کند، البته کشک را باید کمی رقیق کنید و خیلی سفت نباشد، تقریبا نیم کیلو کافی است.

لپه و عدس را داخل قابلمه بریزید تا به طور کامل بپزد. اگر این حبوبات را از قبل خیس کرده باشید زمان کمتری برای پختن صرف می شود و زودتر می توانید دستگاه گوارشتان را با این آش لذیذ آشنا کنید.

در این فاصله خیارها را خورد کرده کمی نمک بزنید و در روغن سرخ کنید.

تعجب نکنید؛ بله خیار را هم می شود سرخ کرد این از خلاقیتهای بانوان همدانی است فقط حواستان را جمع کنید و مرتب خیارها را هم بزنید تا همه آنها به رنگ طلایی دربیاید و نسوزد.

آش‌خیار؛ شگفتی در مزه‌های همدان

عطری که در این مرحله از آشپزخانه شما بیرون می آید بی تردید تک‌تک افراد خانواده را پای اجاق گازتان می کشاند تا هر جور شده ناخنکی به این خیارهای سرخ شده بزنند.

سری به عدس و لپه می زنیم اگر به طور کامل پخته بود خیار را هم به قابلمه اضافه می کنیم نیازی به افزودن آب نیست همان آبی که در قابلمه باقی مانده برای ادامه پخت آش کافی است.

مقداری از پیاز و نعناع داغ را داخل آش می ریزیم و بقیه را برای تزئیین رویش نگه می داریم؛ نمک و فلفل سیاه را فراموش نکنید.

حالا شعله اجاق را باید ملایم کنید تا طعم و مزه مواد با یکدیگر ترکیب شده و به قول معروف جا بیفتد.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید بهتر است از رفت و آمد و باز کردن در خانه خودداری کنید، چون عطر وسوسه انگیز این آش هوش از سر همسایه ها می برد و به ناچار باید آنها را هم در خوردن آش شریک کنید.

خیارها که کامل پخت و آب آش هم رو به اتمام بود شعله اجاق را خاموش کنید.

در این مرحله باید کشک را آرام آرام به آش اضافه کنید و با همان آرامش هم بزنید این کار را تا آخرین قطره کشک ادامه بدهید و از نفوذ سفیدی کشک درون محتوای خوش رنگ قابلمه لذت ببرید.

درنگ نکنید کاسه های آش را که با پیاز و نعنا داغ آراسته اید، روی سفره ببرید و اهل خانه را به صرف چشیدن یک مزه شگفت انگیز همدانی دعوت کنید، آش خیار را نباید زیاد معطل گذاشت چون زود سرد می شود.

توصیه می کنم در خرید خیار چنبر دقت کنید، خیارهای تازه و ترد را انتخاب کنید تا مجبور نباشید پوست ضمختشان را بکنید و هسته هایش را جدا کرده و دور بریزید؛ مزه این آش ارتباط تنگاتنگی با کیفیت خیار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش