گره بر گردن ویروس کرونا با سیزده به در در خانه!


رفتن به دامن طبیعت در روز سیزدهم فروردین یک سنت باستانی در ایران است اما امسال مردم به دلیل شیوع کرونا با پویش‌های مختلف از جمله «سیزده به تو، کرونا به در» قصد دارند روز طبیعت را در خانه سپری کنند تا از این ویروس همه‌گیر در امان باشند.

گره بر گردن ویروس کرونا با "سیزده به در" در خانه!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا نوروز امسال ایرانیان را به شکل دیگری رقم زد، نوروزی که در آن خبری از دید و بازدید و سفر نبود.

این روزها نه بوی عید می آید نه بوی بهار. دلهره‌ای عجیب در شهر حاکم است، دلهره‌ای که با وجود تعطیلی همه بوستان‌ها و مراکز تفریحی و تجاری شهر و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هنوز بر دل کادر درمانی سنگینی می‌کند.
روزهایی پراسترس و اضطراب که اگر این یک ماه و اندی روز، ما این دلهره را جد گرفته بودیم شاید علت و سبب این دلهره یعنی همان کرونای نحس تا به حال از مسئولیت پذیری ما خسته شده و بار و بندیل را جمع می کرد و از شهرها و کشور ما دور می شد.
اما افسوس و صد افسوس که ما این موجود نامبارک را جدی نگرفتیم. عجیب است که چرا پلاکاردهای مشکی و حجله‌های علم‌شده در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر دلمان را نمی‌لرزاند و بی‌خیال عکس‌های مادران و پدران و یا فرزندانی که با فاصله از تابوت عزیزانشان در سکوت اشک می‌ریزند و حتی ماسک‌هایشان فرصت مرثیه‌خوانی را به آن‌ها نمی‌دهد، می‌بینیم اما باور نمی‌کنیم اگر چند روزی را صبوری کنیم برای خندیدن و دورهمی همیشه فرصت هست.
کم سفارش و خواهش و درخواست و هشدار و دستور نشنیدیم که "ای مردم عزیز" در خانه بمانید. متخصصان این روزها با هر روشی از مردم خواستند تا به سفر نروند، در خانه بمانند و از دید و بازدید‌های نوروزی خودداری کنند، چرا که این ویروس مرگبار و بی رحم کرونا با سفر و تردد به گردش در خواهد آمد و شماری را به کام مرگ خواهند کشاند.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره روز طبیعت به پایتخت نشینان هشدار داد و گفت: سیزده بدر در صورت رفتن به طبیعت و تفرجگاه ها، نه تنها تفنن و نشاط نخواهیم داشت بلکه با پای خود به کام مرگ خواهیم رفت.
او با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ۱۳ فروردین روز نصیحت و موعظه نیست و نقش بسیار مهمی در کاهش یا گسترش شیوع بیماری دارد. بنابر این هیچ گونه تسامحی در این قضیه پذیرفتنی نیست و با افراد از سوی مراجع انتظامی برخورد می شود.
زالی با اشاره به نقش کلیدی مردم در این زمینه، بر استمرار در خانه ماندن به ویژه در روز طبیعت تأکید کرد و از همشهریان خواست؛ همچون روزهای گذشته برای حفظ سلامتی خود و دیگران، جلوگیری از گسترش بیماری و کاهش فشار کاری کادر درمان، در منزل بمانند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هشدار دارد که همشهریان در صورت خروج از منزل به بهانه حضور در طبیعت و تفرجگاه ها تمام زحمات و محدودیت هایی را که در این مدت برای پیشگیری و مقابله با بیماری تحمل کردند، ممکن است با یک اشتباه و غفلت نقش بر آب کرده و تسلیم این ویروس شوند. بنابر این، جدی تر باید با این موضوع برخورد شود.
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت اظهار کرده است: در روز ۱۳ فروردین ماه حضور در پارک‌ها و حاشیه و اطراف پارک‌های تهران ممنوع است، گفت: ۱۴۰۰ پارک کوچک و بزرگ در تهران وجود دارد که ۱۰۰ پارک بزرگ و مهم هستند.
سردار رحیمی ادامه داد: در برخی از پارک‌ها تردد با خودروی میسر است که در حال حاضر امکان تردد با خودرو در این پارک‌ها نیز ممنوع شده است.
سرهنگ علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نسبت به تردد بی‌مورد در روز سیزده بدر در جنگل‌ها و مراتع هشدار داد و گفت: با توجه به شرایط خاص حاکم در جامعه و شیوع ویروس کرونا، اقدامات یگان حفاظت از جنگل‌ها نیز دو برابر شده و همکاران ما در تمامی یگان‌های حفاظت خصوصاً شمال کشور مأموریت دارند همزمان با انجام مأموریت‌های محموله در راستای کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه از تردد‌های بی‌مورد به جنگل‌ها و مراتع که با هدف تفریح و سرگرمی انجام می‌شود، به ویژه در ایام باقی مانده از تعطیلات نوروز و نیز روز طبیعت، به طور قاطع ممانعت کنند.
عباس‌نژاد تصریح کرد: همچنان که در طول سال همه دستگاه‌ها و مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی با یگان‌های حفاظت همکاری می‌کنند، انتظار داریم شهروندان عزیز تا رفع کامل ویروس کرونا از هر گونه تجمع انسانی در محیط‌های اشاره شده خودداری و با خادمان خود در پلیس پیشگیری همکاری کنند.
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کنترل‌های پلیس درباره مهار انتشار ویروس کرونا اظهار کرد: از شروع اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکنون همکاران نسبت به صدور۵ هزار برگ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای رانندگانی که با پلاک غیر بومی وارد شهر‌های دیگر شده اند اقدام کرده‌اند.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: همچنین ۷۳۷ خودرو که رانندگان آن‌ها علی رغم تذکرات و صدور جریمه اصرار به تردد در شهر‌های غیر محل سکونت خود را داشتند توقیف شدند.
ماندن در خانه آن هم در روزی مثل سیزده‌به‌در برای هیچ ایرانی آسان نیست، اما وقتی پای حفظ سلامتی در میان باشد باید گفت یک سال هزار سال نمی‌شود. کمتر کسی از ما هست که صبح زود بیرون زدن از خانه به‌امید پیدا کردن جای بهتر در بوستان‌های شهر، سفرهای یک‌روزه خانوادگی، خوردن انواع خوراکی‌های محلی، یک جا جمع شدن فامیل و انجام بازی‌های گروهی در سیزده‌به‌در را تجربه نکرده باشد. صورت‌های آفتاب‌سوخته و پاهای خسته کودکان و حتی بزرگ‌ترهایی که تمام روز مشغول تاب‌بازی، هفت‌سنگ و لی‌لی بودند خاطره جمعی مشترک همه ایرانی‌ها در روز طبیعت است، اما این خستگی با وجود رسیدن به غروب سیزده‌به‌در و استرس نیمه‌کاره ماندن پیک و تکالیف نوروزی خاطره شیرینی در بهار هر سال برای ما ساخته است.
امسال همانگونه که عید متفاوتی را تجربه کردیم باید سیزده به در متفاوتی را هم تجربه کنیم به امید آنکه زنجیره انتقال کرونا به‌زودی قطع شود. نوروز سال ۹۹ که سایه کرونا بر دنیا سنگینی کرد، حال امروز که روزی سرنوشت ساز است زیرا اگر مانند سالیان پیش مردم به دامن طبیعت بروند خیل جمعیتی عظیم درگیر این ویروس شده و جشن سیزده را به عزا تبدیل خواهند کرد، مردم در خانه می مانند و خود را با شبکه های مجازی، بازی های دورهمی، مطالعه و دیگر سرگرمی ها مشغول می کنند تا عیش کرونا را تبدیل به عزا کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی