گلستان در سالی که گذشت


گلستان در سالی که گذشت

گرگان - ایرنا - گلستان در سال 98 شاهد اتفاقات ریز و درشت و تلخ و شیرین زیادی بود که برخی از آنها همانند سیل و ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ابعاد ملی و بین‌المللی یافت و بعضی هم در گستره محدودتر برای مردم این استان پیام‌آور غم و شاید شادی بود.

این اتفاقات از سیل در اولین روز پارسال آغاز شد و با تبعات و مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ادامه یافت که در این گزارش مهمترین این رویدادها ورق زده می شود.

داغ سیل

گلستان سرزمینی آشنا با سیل و بارش‌های حادثه ساز است اما داستان بارش روزهای آخر اسفند ۹۷ چیزی دیگری بود که در تاریخ این استان تقریبا مشابهی نداشت.

بر اثر این بارش که به سیل روزهای اول سال ۹۸ ختم شد، مناطق زیادی از گلستان تا مدت‌ها به زیر آب رفت و خسارت فراوانی به مردم، زیرساخت ها، بخش کشاورزی و صنعت وارد شد و ۱۱ تن نیز جان خود را از دست دادند.

این بارش ها باعث سرریز شدن آب سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد و با طغیان رودخانه‌های گرگان‌رود، چهل چای و قره سو در نخستین روز سال ۹۸ بخش های از شهرستان آق قلا و سپس گمیشان را به محاصره درآورد و تا مدت ها ساکنان آن ها را گرفتار تبعات ناشی از آن کرد.

گلستان در سالی که گذشت

بر اثر این سیل بیش از ۲۰ هزار خانه نیاز به تعمیر یافت، ۷ هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد، بیش از ۵۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی آسیب دید و ۳ هزار میلیارد ریال به ابنیه و راه های استان گلستان خسارت وارد شد.

دستور مقام معظم رهبری برای گسیل امکانات نیروهای نظامی به مناطق سیل زده، حضور رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در گلستان، همیاری مردم کشور، ارسال کمک های بین المللی همراه با اختصاص اعتبار ویژه دولت برای جبران خسارت ها، بخش هایی از تبعات ناشی از این حادثه قهری را با گذشت یکسال از بین برد اما آسیب های ناشی از سیل همچنان بر دوش گلستان سنگینی می کند.

عزل مناف هاشمی استاندار گلستان به علت غیبت در هنگامه سیل استان از دیگر تبعات این حادثه قهری بود و پس از مدتی هادی حق شناس جایگزین وی شد؛ حق شناس با سرکشی‌های پی در پی و مداوم به نقاط سیل‌زده برنامه‌های جداگانه کاری زیادی در شهرها و روستاهای مختلف استان هم داشت و از دیگر سو نشست‌های متعددی با تشکل‌های مردم نهاد، ورزشکاران و صاحبان صنایع داشت و شاید از این حیث یکی از پرکارترین استانداران استان باشد هرچند عده‌ای معتقدند او باید با تواتر برنامه‌هایش، عقب ماندگی منطقه ناشی از سیل را جبران می کرد.

ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو

۱۴ تیر و در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو (کشور آذربایجان) برگزار شد، مناطقی از جنگل‌های هیرکانی (که بخش عمده آن در شمال ایران است) تحت نام میراث طبیعی ایران با تایید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

این مناطق شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته و جهان‌نما در استان گلستان و مناطقی از استان گیلان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی و در مجموع منطقه ای به مساحت ۳۰۷ هزار هکتار است که سهم گلستان از این مساحت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار و ۲۱ درصد از نوکنده در غرب تا گلیداغ در شرق گلستان را شامل می شود.

گلستان در سالی که گذشت


مهم‌ترین هدف ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی حفظ این زیست بوم کهن از گزند تخریب و تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی و احیای بهینه تنوع زیستی موجود در آن است.

وابستگی معیشتی جنگل‌نشینان به فعالیت‌های ناسازگار با حفظ جنگل همانند دامداری، زراعت، تأمین سوخت و تغییر کاربری در کنار دغدغه هایی دیگری همچون نارسایی قوانین و مقررات مربوط به جنگل و نبود ضمانت اجرایی قوانین موجود، نبود توجه به پیامدهای محیط زیستی و ناهماهنگی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در عرصه‌های جنگلی متغیرهایی هستند که به عنوان یک چالش مقابل جنگل های هیرکانی قرار دارند.

در عین حال کفه دیگر ترازو بسی سنگین‌تر است چرا که ثبت این جنگل به عنوان میراث جهانی می تواند یاری رسان حل برخی دغدغه های فراروی این موهبت الهی مانند دریافت اعتبار از یونسکو برای حفاظت و اجرای طرح‌های جنگل‌شناسی و جنگل‌داری باشد.

ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌تواند سهمی در معرفی طبیعت و فرهنگ و تمدن گلستان در جهان داشته باشد و این فرایند به عنوان یکی از آثار مهم ثبت جهانی، موجب ایجاد اشتغال برای مردم بومی و افزایش درآمد در بخش‌های محلی و ملی، ایجاد منافع مستقیم اقتصادی و نیز درآمدهای مکمل برای جوامع محلی، تقویت مشارکت بومیان در تصمیم‌گیری مربوط به تعیین نوع و میزان فعالیت‌ها، معرفی و شناخت توانمندی‌های گلستان به گردشگران شود.

بیماری لکه سفید و صدمه به صنعت میگو

در تیرماه سال ۹۸ و در حالی که در ابتدا مسوولان دامپزشکی تمایلی به رسانه ای شدن یک فاجعه بزرگ در حوزه پرورش آبزیان نداشتند خبر ابتلای تعدادی از استخرهای پرورش میگو گمیشان به بیماری لکه سفید توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد.

پس از چندی مدیران سایت پرورش میگوی گمیشان و دامپزشکی گلستان ابتلای استخرها و مزارع پرورش میگوی استان به بیماری له سفید را تایید کردند.

۶۵۰ هکتار از پهنه استخرهای میگو گرفتار این بیماری شد که محصول بیشتر استخرها معدوم و تعداد اندکی از مزارع نیز موفق به برداشت حداقلی و با وزن غیر استاندارد شدند.

بیماری لکه سفید بعنوان جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است هرچند با سلسله اقداماتی این بیماری مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

کشف محموله بزرگ سلاح در گلستان

در اواخر تیر ماه اداره کل اطلاعات گلستان از شناسایی، دستگیری و انهدام اعضای باند بزرگ توزیع اسلحه غیرمجاز در این استان خبر داد.

از این باند ۱۹۱ قبضه انواع اسلحه مانند هشت تیر، پنج تیر و تک لول کشف و ضبط شد.

اغلب سلاح های کشف شده سبک بود بطوریکه قابلیت آسانی برای پنهان کردن و حمل توسط فرد یا افراد داشت.

در این عملیات چهار عضو اصلی این باند دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند.

قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این کشف گفته بود؛ کشف سلاح به مقدار نسبتاً زیاد در استان گلستان، پایه و مبنای امنیتی نداشت هرچند احساس ناامنی ایجاد می‌کند.

وی گفته بود که بیشتر سلاح‌های کشف شده شکاری بوده و از مرزهای غربی کشور وارد ایران شده است و به گلستان انتقال یافته است.

البته وی گفته بود که حتی سلاح شکاری می‌تواند به ابزاری برای کشتن در درگیری‌ افراد یا میان قوم و قبیله‌ و مسائلی مانند آن تبدیل شود که در آن صورت هم امنیت از جامعه سلب خواهد شد.

سردار روح‌الامین قاسمی فرمانده انتظامی گلستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفته بود هرچند حجم سلاح‌های کشف شده به نسبت زیاد بود، اما عمده آن کاربرد شکاری داشته و از پایه امنیتی و مصارف جنگی برخوردار نبود.

وی گفته بود آمار دقیقی از تعداد اسلحه‌های غیرمجاز در استان گلستان وجود ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از سلاح‌های موجود در سطح منطقه شکاری بوده و خطر چندانی برای امنیت پایدار محسوب نمی‌شود.

جان باختن پدر طبیعت ایران

غلامعلی بسکی از فعالان محیط زیست که از او به عنوان پدر طبیعت ایران نام برده می شد، پس از یک دوره بیماری در۲۳ مرداد و در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

دکتر بسکی در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس کرد اما در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست نمود.

گلستان در سالی که گذشت

وی درچند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست از آن جمله است.

تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف ۶ باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت های این پزشک طرفدار طبیعت بود

هواداری تمام قد از محیط زیست و بیان توصیه های زیست محیطی توسط بابا بسکی در هر محفلی که حضور داشت، از ویژگی های این پیرمرد خوش صحبت با ریش و موی سپید و بلند بود که در کنار انس با طبیعت، رژیم غذایی خود را نیز به گیاه خواری تغییر داده بود.

بابا بسکی معتقد بود که به ازای تولد هر فرزند باید درخت و یا نهالی کاشته شود تا تعادل بین زندگی انسان‌ها و طبیعت حفظ شود، او پس از تاسیس بیمارستان در شهر گنبد و فعالیت شبانه‌روزی و خدمت به مردم محروم منطقه در سال ۱۳۴۹ به بیماری مبتلا شد و تصور کرد میل غذا در او به علت افراط زیاد در خوردن گوشت به سرطان معده دچار شده است، پس از اینکه با خوردن انگور، اندکی رمق یافت و قوایش را بازیافت، تصمیم گرفت به طبیعت پناه ببرد و خام‌گیاه‌خواری را در پیش بگیرد و پس از آن در ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و تصمیم گرفت در جنگل گلستان اقامت پیدا کند.

او به مرور به یک گیاه‌خوارِ مطلق تبدیل شد و زندگیِ خود را وقفِ دفاع از محیط زیست و تبلیغِ گیاه‌خواری کرد.

ورود مقامات کشوری به مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز زیارت

روستای زیارت یکی از مناطق خوش آب و هوا همراه با فرهنگی برآمده از دوران طول و دراز در تاریخ این منطقه است که به دلیل برخی ویژگی ها در دهه های اخیر مورد توجه خوش نشین ها قرار گرفته و ساخت و سازهای فراوانی در آن انجام شد.

زیارت که جزو ۱۰ روستای دارای بافت با ارزش تاریخی ایران محسوب می‌شود به دلیل رشد بی رویه و ساخت و سازهای غیرمجاز، به شهرکی بی قواره و تهی از فضای سبز تبدیل کرده که جدای از معضلات فرهنگی و اجتماعی؛ مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی بسیاری از جمله رانش زمین و سیل برای ساکنان به خصوص بومی ها به همراه داشت.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور در ابتدای مردادماه با سفر به روستای زیارت گرگان از نحوه مدیریت بر ساخت و سازهای غیرمجاز این منطقه ییلاقی انتقاد کرد و با اشاره به ساخت و ساز گسترده در مناطق حاشیه منابع طبیعی گلستان و بی‌تفاوتی به تبعات تخریب و دست اندازی در این مناطق گفت که مدیران این استان عزم جدی برای مبارزه با این تخلفات ندارند.

گلستان در سالی که گذشت

کاظم پالیزدار پس از نشست با مدیران متولی دستگاه‌های دخیل در حوزه برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز گلستان گفت: شرایط به گونه‌ای است که انگار دل مردم و مسؤولان این استان به حال این تخریب و سو استفاده فراوان از انفال و منابع نمی سوزد.

گفته می شود ۳۲۰ هکتار از محدوده مسکونی روستای زیارت در طرح هادی و مجاز قرار گرفته و یک بلوک مسکونی مشتمل بر صدها منزل مسکونی به مساحت ۷۴ هکتار در بخش شمالی و یک بلوک مسکونی مشتمل بر چند صد منزل مسکونی در جنوب و شرق این روستا به صورت غیر مجاز احداث شده است.

در روستای زیارت بیش از ۱۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.

تصادف مرگبار مینی بوس با تریلر در گنبد

براثر تصادف یک دستگاه تریلی حامل سیمان با یک دستگاه مینی‌بوس که ۳۰ شهریور در جاده ترانزیتی گنبدکاووس - اینچه برون رخ داد، علاوه بر جان باختن ۱۵ نفر، ۱۸ نفر دیگر از سرنشنیان مینی‌بوس و تریلی مصدوم شدند.

این سانحه مرگبار که پلیس راه علت آن را خطای انسانی (خواب آلودگی راننده تریلی و انحراف به چپ آن) اعلام کرده، سبب غصه‌دار شدن اقشار مختلف مردم شرق استان گلستان بویژه اهالی دو شهرستان مرزی مراوه‌تپه و گنبدکاووس شد.

آتش سوزی ناشی از شدت تصادف منجر به سوختن پیکر جان باختگان این تصادف شد که در نهایت پزشکی قانونی از روی آزمایشات ژنتیکی و دندان پیکر جان باختگان را شناسایی کرد.

گلستان در سالی که گذشت

در حادثه دیگر مهم سال ۹۸ که ۱۹ دی ماه رخ داد، واژگونی اتوبوس تهران به گنبدکاووس در سوادکوه مازندران منجر به جان باختن ۱۹ نفر از سرنشینان این اتوبوس شد.

بگفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان علت وقوع این حادثه نقض فنی ترمز اتوبوس و برخورد به گارد ریل اعلام شد که پس از آن اتوبوس به دره سقوط کرد.

سال گذشته دهها سوانح دیگر رانندگی نیز در گلستان رخ داد که چند مورد میزان تلفات بالا و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد.

تصادف منجر به فوت از جمله حوادث متداول و همیشگی جاده های گلستان است که همواره در مناطق گوناگون این استان رخ داده و پس از هیاهوی چند روزه در مورد عوامل و راهکارهای کاهش این گونه حوادث، موضوع به فراموشی سپرده می شود.

جاده های باریک، چاله ها و سرعت گیرها، سرعت زیاد خودروها، وجود موانع حیوانی مانند عبور گله و ورود ناگهانی شترها به جاده، تعدادکم تابلوهای هشداردهنده، نقاط غیرفنی و حادثه خیز و نبود ایمنی در محورهای پرتردد از جمله دلایل بروز این گونه حوادث در جاده‌های گلستان است.

رسیدگی به پرونده اخلال‌گران اقتصادی

یکی از رویدادهای مهم سال ۹۸ گلستان که دنبال کنندگان زیادی در این استان داشت، برگزاری دادگاه علنی رسیدگی به پرونده اخلالگران نظام اقتصادی کشور مستقر در استان گلستان موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام آزادشهر بود.

در پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام، با تاسیس یک شرکت و با این ادعا که می‌توانند خودروهای ساخت داخل را چند میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریان بفروشند، میلیاردها تومان در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان به جیب زدند.

پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام آزادشهر ۳۳ هزار صفحه و ۲۶۰ جلد و هزار و ۸۵۲ شاکی در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان داشت که با اضافه شدن مالباختگان جدید میزان اختلاس متهمان ردیف‌های اول تا سوم در مجموع به ۲ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال رسید که سهم شاکیان گلستانی یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال و بقیه سهم شاکیان سیستان و بلوچستان بود.

دادگاه مدتی بعد از تشکیل جلسه و شنیدن دفاعیات متهمان، آنان را علاوه بر رد مال به ۵۰ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم کرد.

گندم‌های آلوده

در مهرماه سال ۹۸ تعدادی از کارکنان سیلوی گنبدکاووس و اداره غله این شهرستان که با همراهی یکی از مرغداری ها منطقه مباردت به ترکیب نخاله ها و فضولات حیوانی با گندم می کردند توسط مامورین امنیتی و اطلاعاتی استان گلستان شناسایی و دستگیر شدند.

این گروه ۹ نفره به صورت شبکه‌ای گندم‌های آلوده را به سیلوی دولتی تحویل می دادند و از این راه پول زیادی به جیب زدند.

این پرونده بعد از پرونده پرهام آزادشهر، دومین پرونده اخلال در نظام اقتصادی گلستان است.

متهم ردیف اول پرونده در یکی از جلسات رسیدگی به این پرونده ضمن رد اتهام منتسب به خود گفت: عضو عادی هیات مدیره بوده و حق امضا داشتم اما با اعتماد به سخنان همکاران و بدون بررسی اقدام به امضا اسناد می‌کردم.

وی بیان کرد: شرکت تا سال ۹۵ تخلف نداشت و نمی دانم چگونه این حجم از کسری گندم در یک دوره خرید و فروش به وجود آمده که اگر دادگاه براساس مستندات و بررسی‌های خود اتهام را وارد می‌داند، آن را قبول می‌کنم.

رادنیا افزود: هدفم از حضور در شرکت فقط ایجاد شغل برای جوانان منطقه بوده و نیتی جز خدمت به مردم نداشتم.

متهم ردیف اول این پرونده افزود: بارها در مورد تعداد زیاد کامیون‌های بارگیری شده از شرکت و تبدیل گندم به آرد تذکر داده بودم اما سایر همکاران هر بار جایگزین کردن گندم را دلیل این کار اعلام می کردند.

دادگاه با احراز بزهکاری متهمان مبنی بر مشارکت و اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در امر توزیع، متهم ردیف اول آق‌اویلی رادنیا را به تحمل ۵ سال حبس و میرحسین شجاعی و ابوالحسن فاضلی را هرکدام به تحمل ۹ سال حبس محکوم کرد.

علاوه بر حبس، هر سه متهم جمعا به پرداخت جزای نقدی معادل ارزش ۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۹۹۳ کیلوگرم گندم محکوم شدند.

سیل پاییزی در غرب گلستان

نیمه های آبانماه و بر اثر فعالیت سامانه ناپایدار بارشی ۱۶۴ میلیون متر مکعب بارش در غرب گلستان به ثبت رسید که علاوه بر وارد کردن خسارت باعث بروز مشکلاتی برای مردم شد.

طغیان رودخانه های نوکنده و بندرگز، بسته شدن برخی راههای ارتباطی، کندی تردد، تعطیلی شماری از مدارس، آبگرفتگی معابر و تخریب های پراکنده جاده ها، از جمله برخی مشکلات و خسارات پیش آمده بود.

جان باختن نخستین استاندار گلستان

ابراهیم درازگیسو نخستین استاندار گلستان در اواخر آبانماه سال گذشته در مسیر تهران - گرگان در جاده فیروزکوه بعد از پیاده شدن از خودرو با خودروی دیگری برخورد کرد که به علت شدت ضربه وارده در دم جان خود را از دست داد.

مرحوم درازگیسو رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان گلستان بود.

حوادث پس از گرانی بنزین در گلستان

همزمان با سراسر کشور بیست و پنجم آذرماه و به سبب تحریک برخی از شبکه ها عده‌ای از شهروندان گرگان به سبب اعتراض به گرانی بنزین در برخی از خیابان های این شهر تجمع کردند.

ماموران پلیس با حضور در نقاط اصلی شهر گرگان همچون میدان و خیابان ولی عصر اوضاع را تحت کنترل و مدیریت داشتند و با گذشت چند روز نفرات اصلی و لیدرهای اصلی تخریب برخی از اموال دولتی در گرگان دستگیر شدند.

در ادامه مردم گرگان با تجمع، راه پیمایی و سردادن شعارهایی حوادث این ایام که منجر به تخریب اموال عمومی و جان باختن تعدادی از هموطنان شد را محکوم کردند.

شیوع آنفلوآنزا

آذرماه ۹۸ شیوع بیماری آنفلوآنزا در گلستان موجب جان باختن ۲۰ نفر و بستری شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر در مراکز بهداشتی درمانی استان شد.

با هدف کنترل شیوع این بیماری مدارس و دانشگاه های استان در دو نوبت و بیش از ده روز تعطیل شد و چند هزار نفر در استان بصورت درمانی مورد معاینه و سرپایی درمان شدند.

سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت ۳ گلستانی

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که ۱۸ دی‌ماه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران بر اثر بروز خطای انسانی مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرار گرفت و همه مسافران آن از جمله ۳ گلستانی جان خود را از دست دادند.

دکتر سیاوش مقصودلو به همراه همسرش آزاده کاوه و دخترش پریا مقصودلو مسافران گلستانی هواپیمای ۷۳۷ پرواز تهران - کی‌یف بودند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جان‌باختگان ایرانی سانحه هواپیمای اوکراینی در حکم "شهید" محسوب می‌شوند.

سیاوش مقصودلو از دانشجویان سابق مقطع پسا دکتری دانشگاه "مک‌مستر" کانادا بود.

دستگیری باند فساد در شهرداری بندرگز

در ابتدای بهمن ماه و با اعلام سپاه نینوای استان گلستان ۵ نفر از مسوولان رده های مختلف شهرداری بندرگز توسط اطلاعات سپاه این شهرستان به اتهام فساد مالی - اداری دستگیر شدند.

معاونت در اختلاس و اخذ مال بر خلاف قانون ، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی و معاونت در تبانی معاملات دولتی و اخذ مال بر خلاف قانون از جمله اتهامات افراد دستگیر شده بود.

رحلت آیت الله میبدی

آیت‌الله سید محمدرضا طاهایی میبدی مدیر حوزه علمیه رضویه گرگان و از شاگردان آیات عظام خویی، سید محمود شاهرودی و میرزا عبدالهادی شیرازی دی ماه ۹۸ به علت بیماری و کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

مرحوم میبدی متولد سال ۱۲۹۹ شمسی در شهرستان میبد از توابع استان یزد بود که ۳۰ سال بعد، پس از پایان تحصیلات و بازگشت از نجف اشرف به دعوت یکی از علمای گرگان در این شهر سکونت یافت و اقامه نماز جماعت در مسجد جامع و فعالیت های تبلیغی در این شهر را بر عهده گرفت.

گلستان در سالی که گذشت

وی از چهره های تاثیرگذار مبارزات اجتماعی قبل از انقلاب گرگان و دشت بود و امضای وی در برخی اعلامیه‌های اعتراض آمیز مردم این شهر به یادگار مانده است.

مرگ پرندگان مهاجر در خلیج گرگان

پس از تلف شدن تعدادی از پرندگان آبزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله محدوده استان مازندران، در ابتدای بهمن ماه سال ۹۸ این حادثه در سواحل گلستان و در خلیج گرگان نیز مشاهده شد و در ۲ هفته، محیط بانان گلستانی هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر نظیر پرلا، فلامینگو، مرغابی و پلیکان را از سواحل شهرستان‌های بندرگز و بندرترکمن جمع آوری و امحا کردند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده گفت که علت اصلی مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان مهاجر در خلیج گرگان، بیماری بوتولیسم بود.

غلامرضا محرابی اظهار داشت: این نتیجه براساس بررسی همه جانبه از رخداد مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر در منطقه شرق میانکاله (خلیج گرگان) و تحلیل نتیجه حاصل از آزمایش متعدد برای رد و یا تایید فرضیه های احتمالی این مرگ و میر به دست آمد.

وی گفت: همچنین بالا بودن شاخص های فاضلاب در آب خلیج گرگان در تشدید این موضوع به عنوان فاکتورهای مستعد کننده موثر بود.

طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد،بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در دو استان گلستان و مازندران تلف شدند.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و علاوه بر حفظ چرخه حیات دریای خزر در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

انتخابات مجلس یازدهم در گلستان

یازدهمین دوره انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه در هزار و ۳۹۸ صندوق اخذ رای استان برگزار و تکلیف شش نفر از هفت کرسی گلستان در بهارستان مشخص شد.

تعیین نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان به دور دوم کشیده شد.

در استان گلستان ۱۲۹ کاندیدا برای کسب هفت کرسی در ۶ حوزه انتخابیه این استان خود را معرض ارزیابی و انتخاب یک میلیون و ۳۳۰ هزار واجد شرایط رای دادن گلستانی قرار دادند که ۷۱ هزار نفر از آنان رای اولی بودند.

از نکات قابل ذکر انتخابات مجلس در گلستان تغییر تمام نماینده‌های استان بود.

مشارکت بالای مردم گلستان نسبت به سایر استانهای ایران از دیگر نکات این انتخابات بود.

گلستان و دغدغه کرونا

ویروس کرونا یکی از بزرگ‌ ترین چالش‌های حوزه بهداشت جهان است که به کشور ایران و استان گلستان هم تسری یافت و تبعات آن همچنان ادامه دارد.

این ویروس که نخستین بار در دی ماه سال ۹۸ در شهر ووهان چین مشاهده شد در اواخر بهمن ماه به گلستان رسید و علاوه بر مرگ بیش از ۱۸۰ نفر و هزاران بستری (تاکنون) همانند همه مناطق ایران آسیب زیادی به بخش های گوناگون از جمله صنعت گردشگری وارد کرد.

گلستان در سالی که گذشت

ممنوعیت ورود به گلستان، تعطیلی واحدهای اقامتی برای نوروز و بسته شدن تفرجگاهها و بوستان‌های عمومی از جمله دیگر تمهیدات برای پیشگیری از شیوع کرونا در این استان است.

استان گلستان سال گذشته چند موفقیت و دست آورد در حوزه ورزش داشت که در گزارش جداگانه ایرنا قابل پیگیری و مطالعه است.

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت در سطح ۱۴ شهرستان با گستره بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع دارد و اقتصاد آن روستامحور بر پایه کشاورزی است و در دیگر حوزه‌ها همچون گردشگری و صنایع تبدیلی هم مزیت نسبی دارد.

این استان از غرب به خلیج گرگان و کرانه شرقی دریای خزر، از شرق به پارک ملی گلستان، از شمال به کویر و دشت‌های بایر و از جنوب به بخشی از سلسله جبال البرز و جنگل‌های هیرکانی محدود می شود و با استانهای خراسان شمالی، سمنان، مازندران و کشور ترکمنستان همسایه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن