شیوع کرونا درآمد عشایر سیرجان را 40 درصد کاهش داد


شیوع کرونا درآمد عشایر سیرجان را 40 درصد کاهش داد

کرمان - ایرنا - مسئول امور عشایری شهرستان سیرجان گفت: شیوع ویروس کرونا در فصل درآمد و رونق کار عشایر منطقه سیرجان موجب کاهش 40 درصدی درآمد ناشی از فروش دام و لبنیات دامی در عشایر این منطقه شده است.

شکرالله صفاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم هر سال برای گردش، دیدن طبیعت و خرید دام، لبنیات و نهاده های دامی به منطقه سیرجان سفر می کردند اما امسال نه تنها این حضور به صفر رسیده بلکه عشایر نیز توجیه شده که هیچ فرد غیره ای در منطقه رفت و آمد نکند در حالی که خودشان نیز برای رسانده محصولاتشان به مردم دچار مشکل هستند.

وی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا بازار فروش دام عشایر را نیز تعطیل کرده و اکنون دام های آماده عرضه در بازار روی دست صاحبان آن ها مانده لذا باید شرایطی ایجاد شود تا عشایر بتوانند دام‌های آماده عرضه خود را در بازار به فروش برسانند زیرا درآمد عشایر از طریق فروش دام، لبنیات و فرآورده های دامی تامین می‌شود.

مسئول امور عشایری سیرجان گفت: پرسه افراد سودجو در مناطق عشایری که در صدد یافتن قارچ هستند احتمال انتقال ویروس کرونا را به این مناطق دوچندان می کنند.

وی افزود: ترد عشایر به شهر را با اجرای برنامه های توجیهی از طریق سیستم های پیامکی محدود کرده و کاهش داده ایم اما برای رفاه حال این قشر از جامعه طرح آبرسانی، سوخت، اقلام مواد غذایی و مایحتاج مورد نیاز عشایر در این مناطق عرضه می شود و تاکنون هیچ موردی از بیماری کرونا را در عشایر سیرجان نداشته ایم.

صفاری تصریح کرد: در شرایط فعلی که ویروس کرونا چرخ اقتصاد عشایر را لنگ کرده، اتخاذ تصمیم‌های راهبردی برای برون رفت از شرایط فعلی ضروری است و این قشر برای تداوم فعالیت شان نیازمند توجه مسئولان هستند.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان سیرجان افزود : بیش از ۲ هزار خانوارعشایر با جمعیتی بالغ بر ۹ هزار نفر درمناطق عشایری شهرستان سیرجان زندگی می کنند که ۴۱۰ هزار راس دام سبک را اداره کرده و در سال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد دارند و امسال کاهش بیش از ۴۰ در صدی درآمد آنان پیش بینی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس