منع بهداشتی برای دفن اموات کرونایی در قبرستان عمومی وجود ندارد


منع بهداشتی برای دفن اموات کرونایی در قبرستان عمومی وجود ندارد

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: دفن افرادی که بر اثر کرونا درگذشته اند در قبرستان عمومی، در صورتی که پروتکل های مربوط رعایت شود، به لحاظ بهداشتی، خطر و منعی ندارد.

دکتر افشین دلشاد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کرونا، بیماری تنفسی است، بنابراین امکان انتقال آن از کسی که فوت شده و تنفس ندارد، به دیگران وجود ندارد و در صورتی که پروتکل ها رعایت شود، دفن این افراد در قبرستان های عمومی، خطری برای سایر افراد ندارد.

وی افزود: دفن بیماران درگذشته در عمق ۲ متری و پوشاندن آن با سیمان، از الزامات دفن اموات کرونایی است.

وی خاطرنشان کرد: در معصوم زاده بجنورد، قبرها بیش از یک طبقه است از این رو، امکان اینکه شرایط پروتکل رعایت شود، وجود ندارد از این رو، این اموات در آرامستان پارک جاوید و در عمق ۲ متری تدفین می شوند.

دکتر دلشاد افزود: البته افرادی که تدفین و تغسیل متوفای کرونایی را بر عهده دارند، باید نکات بهداشتی و الزاماتی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: تمام افرادی که مشکوک به کرونا بوده و یا نتیجه آزمایش کرونای آنان مثبت باشد، بر اساس پروتکل کرونا تدفین می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که در گواهی فوت فرد، علت مرگ کرونا ذکر شود و یا مشکوک به این بیماری قید شود، پروتکل های کرونا در دفن نیز رعایت می شود و البته بیمارستان موظف است جسد را قبل از تحویل، ضدعفونی کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی گفت: نماینده ای از دانشگاه علوم پزشکی، بر تدفین این افراد نظارت دارد.

دلشاد تاکید کرد: فرد متوفی تنفس ندارد از این رو، در صورتی که بدن فرد لمس نشود، خطری به لحاظ ابتلا، برای سایر انسان ها وجود ندارد و آنچه سبب نگرانی است، اجتماعات و سرایت بیماری از انسان های زنده به یکدیگر است.

وی افزود: خانواده های درگذشتگان بر اثر کرونا، تا دو هفته در قرنطینه به سر می برند و در این مدت، تحت مراقبت های بهداشتی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این افراد در صورتی که علامت بیماری را بروز دهند تحت درمان قرار می گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!