نه به سیزده بدر


نه به سیزده بدر

سنندج - ایرنا - بار و بندیل‌ نبندید، الان وقت آن نیست، توصیه‌ها را جدی بگیرید و امروز را برای اولین بار به سیزده‌بدر نه بگویید و در خانه بمانید. اینها خواسته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و مسوولان است، چراکه کرونا همچنان با قدرت در کمین نشسته.

دو سالی می‌شود که تعطیلی نوروز در ایران به کام مردم تلخ شده است، روزهای اول سال ۹۸ سیل و خسارت‌های ناشی از آن بود و امسال هم با مهمان ناخوانده و خطرناکی به نام کرونا آغاز شد و همچنان با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می‌کنیم.

آخرین روزهای بهمن سال ۹۸ که رسید، به یکباره بحث شایع شدن کرونا در ایران منتشر شد و از آن زمان تاکنون، مهمترین مشکل و دغدغه اصلی مردم و مسوولان، مقابله با این ویروس و بازگشت به روزهای عادی زندگی است، روزهایی که حالا خیلی‌ها آرزوی آن را دارند.

براساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۴۴ هزار و ۶۰۶ نفر، جانباختگان ۲ هزار و ۸۹۸ نفر رسیده و در کردستان هم تاکنون ۴۷۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا و ۶۲ تن هم بخاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

هرچند بسیاری از مردم با گسترش شیوع کرونا به عمق قضیه پی برده و این روزها ضمن رعایت نکات بهداشتی، در خانه مانده‌اند اما هنوز برخی‌ نسبت به این آمارها و خطرات انتقال بالای کرونا و کشندگی آن بی‌توجه هستند و ممکن است ناخواسته به نوعی راه را برای انتقال بیشتر این ویروس باز کنند.

به هرحال تعطیلات نوروزی سال ۹۹ هم با تمام تفاوت‌هایش به روزهای آخر رسید و به سیزده بدر رسیدیم. هرساله در چنین روزی همه بار و بندیل جمع می‌کردند و با حضور در طبیعت، پارک‌ها، دامنه کوه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، ساعاتی از روز را در کنار هم خوش می‌گذراندند اما ۱۳ بدر امسال با همه روزهای طبیعت در سال‌های گذشته فرق دارد، شاید برای اولین بار در طول زندگی ما باشد که در این روز از خارج شدن از منزل منع شده‌ایم.

این روزها همه، از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تا مسوولان از مردم خواسته‌اند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده، در خانه بمانند و از حضور در مراکز تفریحی، پارک‌ها و فضای باز خودداری کنند تا زنجیره انتقال این ویروس قطع و زمینه برای کنترل کامل و نابودی آن فراهم شود.
نه به سیزده بدر
ورودی پارکها و بوستانهای سنندج مسدود است
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج از مسدود شدن ورودی تمامی پارکهای سطح شهر خبر داد و گفت : در راستای تحقق دستورالعمل اجرایی کاهش زنجیره انتقال کرونا از روز ۸ فروردین تمام ورودی پارکها مسدود شده است.

لقمان حیدری از شهروندان خواست با توجه به شرایط موجود از حضور در دامن طبیعت خودداری کنند و اضافه کرد: نیروهای شهرداری مناطق و سازمان سیما و منظر این نهاد، اجازه برپایی چادر و تجمع را در پارک‌ها، مراکز تفریحی و بوستان‌ها نخواهند داد، پس مردم در خانه بمانند و نسبت به رعایت توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی جدی باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در راستای قطع زنجیره انتقال و فاصله‌گذاری اجتماعی بحث مسدود کردن ورودی پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر بود، افزود: این کار در بوستان‌های سنندج به ویژه در پارک کودک، پارک جنگلی آبیدر، نیشتمان، ملت و توس‌نوذر انجام شده است و برخی از پارکها هم مثل میدان نبوت که امکان مسدودشدن آن وجود ندارد، نیروهای شهرداری برای جلوگیری از تجمع شهروندان مستقر شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج از شهروندان درخواست از حضور در اماکن عمومی و همچنین پارک‌ها در این ایام اجتناب کنند، چراکه ماندن در خانه بهترین کمک و راه‌حل برای قطع زنجیره انتقال کرونا و شکست این ویروس است.
نه به سیزده بدر
احتمال آلودگی سطوح در بیرون از منزل بالا است
معاون بهداشتی مرکز بهداشت سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا، بهترین کار ماندن در خانه است، افزود: احتمال آلودگی سطوح در بیرون از منزل بالا است، بنابراین مردم این روزها به ویژه ۱۳ فروردین از حضور در پارک‌ها و مراکز تفریحی خودداری کنند.

سامرند سعیدی بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و احساس مسوولیت توسط خانواده‌ها تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به بالا بودن میزان انتقال ویروس کرونا و عدم اثبات مدت زمان ماندگاری آن بر روی سطوح، احتمال ابتلا شدن به این بیماری از طریق تماس با صندلی، چمن، زمین و ابزار موجود در پارک‌ها بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه سطوح مختلف در اماکن عمومی به صورت بالقوه ناقل بیماری کرونا هستند، اضافه کرد: ممکن است افرادی ناخواسته پس از تماس با سطوح آلوده و پس از آن با دهان و چشم، به ویروس کرونا مبتلا شده و موجب آلودگی دیگران شوند.

معاون بهداشتی مرکز بهداشت سنندج به احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد مبتلایان بدون علائم هستند، ممکن است کسانی ناقل ویروس کرونا باشند و با حضور در اماکن عمومی و پرتجمع از جمله مراکز تفریحی، آن را به دیگران انتقال دهند.

سعیدی اظهار داشت: مبتلایان به راحتی می‌توانند ویروس را به افراد پرخطر از جمله بیماران مزمن دیابتی، دارای فشار خون، بیماران با مشکلات تنفسی، سالخورده‌ها و زنان باردار که خطر مرگ و میر در آنان بیشتر است، منتقل کنند، پس بهترین راه مقابله با این بیماری محدودیت و ماندن در خانه است.
نه به سیزده بدر
ممنوعیت توقف در کنار جاده‌ها
رییس پلیس راه کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روز ۱۳ فروردین و با هدف اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، هر گونه توقف خودرو در کنار جاده‌ها و محورهای اصلی و فرعی استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

سرهنگ عیسی گوهری اضافه کرد: کسانی نیز که از شهر خارج می‌شوند حق ندارند به شهرستان‌های دیگر استان سفر کنند، ضمن اینکه پلیس در ورودی‌ شهرها با جدیت بحث ورود و خروج خودروها و افراد بومی و غیربومی را کنترل می‌کند.

و سخن آخر اینکه، این روزها بهرحال با تمام سختی‌هایش سپری خواهد شد و فرصت برای تفریح و سفر در طول سال نیز زیاد است اما مهم این است که همه اکنون احساس مسوولیت کرده و ضمن رعایت موارد بهداشتی، محدودیت‌های این روزها را با کنار هم ماندن در منزل، برای خود و خانواده شیرین کنیم و با همین کار به ظاهر کوچک، گام بلندی برای قطع زنجیره انتقال کرونا و نابودی آن برداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران