کرونا تهدیدی که می‌تواند برای ورزشکاران به فرصت تبدیل شود


کرونا تهدیدی که می‌تواند برای ورزشکاران به فرصت تبدیل شود

اصفهان- ایرنا- مدرس و پژوهشگر مدیریت ورزشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: کرونا تهدیدی است که می‌تواند برای ورزشکاران از طریق مطالعه و ارتقای سطح علمی و تخصصی رشته ورزشی خود به یک فرصت تبدیل شود.

داود نصر اصفهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: بی‌شک پرداختن به ورزش و فعالیت‌های جسمانی برای هر فردی ضروری است که در شرایط فعلی نیز بایستی با نگاهی متفاوت به این موضوع پرداخته شود.

وی یادآور شد: با شیوع کرونا در بیش از ۱۹۷ کشور و ابتلای بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس؛ تعدادی از ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های مختلف به این ویروس مبتلا شده‌اند و در این راستا حتی برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی دنیا (المپیک ۲۰۲۰) نیز برای حفظ سلامت جوامع و ورزشکاران به تعویق افتاده است.

نصراصفهانی افزود: ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در عرصه ورزش از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، تشکیل و جلسات و مصوباتی را از قبیل تعطیلی باشگاه‌ها و لیگ‌ها ابلاغ کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین پویش‌هایی در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی، کمک‌رسانی و فعالیت‌های خیرخواهانه، آگاهی‌بخشی، ورزش در خانه، بازی‌های خانوادگی و کمپین حامیان منصف ویژه مالکان باشگاه‌های ورزشی توسط جامعه ورزش، شروع شده و در حال برگزاری است.

این محقق ورزشی ادامه داد: از یکسو مبارزه با این ویروس زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد که در زمان حاضر با آن درگیر هستیم و از سوی دیگر ماندن در خانه بهترین راه شکستن زنجیره انتقال آن است اما ماندن در خانه برای مدت طولانی نیز خوشایند نیست و نیازمند استفاده از راهکارها و ایده‌هایی است که بتواند اجرایی و کمک‌کننده باشد.

وی با تشریح تاثیرات مختلف این ویروس بر جامعه ورزش افزود: در مکان‌های ورزشی از قبیل باشگاه‌ها، سالن‌ها، ورزشگاه‌ها و استخرها به‌دلیل حضور افراد مختلف احتمال شیوع این ویروس وجود دارد و چون یکی از راه‌های انتقال لمس سطوح آلوده است و در باشگاه‌ها و سالن‌ها نیز از وسایل و تجهیرات ورزشی به‌صورت مشترک استفاده می‌شود لذا احتمال انتقال در صورت وجود فرد بیمار یا ناقل وجود دارد .

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه برخی از ورزشکاران دغدغه‌های مختلفی از قبیل آماده‌سازی بدنی برای مسابقات آتی خود را دارند یکی از راهکارهای پیشنهادی به ورزشکاران در این زمان انجام فعالیت‌های ورزشی در خانه تحت نظر مربیان و مسوولان باشگاه‌های خود است.

وی گفت: باشگاه‌های می توانند با ایجاد زیرساخت لازم نسبت به کنترل برنامه‌های تمرینی ورزشکاران خود تحت نظارت مربیان مجرب اقدام کنند و در این راستا بسیاری از مربیان هم‌اینک تمرینات خود را از طُرق مختلف و با استفاده از اینترنت ارائه داده و بر روی این فعالیت‌ها نیز کنترل و نظارت لازم را دارند.

وی بیان کرد: بسیاری از تیم‌ها و باشگاه‌ها هم از ظرفیت خوب فناورانه، شبکه اینترنت و بستر فضای مجازی، استفاده و به ارائه برنامه‌های تمرینی، نظارت بر فعالیت ورزشکاران در خانه و انتشار آموزشها از این طریق همت گماشته‌اند.

نصر اصفهانی افزود: همچنین با توجه به جذاب بودن مباحث علمی ورزش، پیشنهاد می‌شود افراد و ورزشکاران به مطالعه در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه خود بپردازند و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: همچنین بر اساس اعلام نظر سازمان بهداشت جهانی در باره فعالیت‌های ورزشی، توصیه‌ای که با توجه به اثرات ورزش بر نشاط افراد و تاثیر تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این ویروس وجود دارد این است که افراد بزرگسال حداقل ۳۰ دقیقه در روز و کودکان حداقل ۶۰ دقیقه در روز را به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز، این فعالیت‌ها باید در خانه و با درنظرگرفتن امکانات فرد صورت پذیرد و بر این اساس اجرای ورزش‌هایی مانند یوگا، حرکات ساده ورزشی که نیاز به وسیله خاص ندارد، حرکات کششی و تقویتی، تمرینات بدنسازی بدون دستگاه و با استفاده از ویدئوهای ورزشی توصیه می‌شود.

نصر اصفهانی افزود: تعطیلی باشگاه‌ها و لیگ‌های ورزشی از جنبه نشاط اجتماعی و اقتصادی بسیار تاثیرگذار است و در این مدت هم می‌توان برخی از این تاثیرات را مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه افزود: از جنبه اقتصادی، هم‌اکنون بسیاری از درآمدهای لیگ‌ها و باشگاه‌ها کاهش یافته و برخی از باشگاه‌ها نسبت به کاهش قراردادهای این فصل مسابقات خود مبادرت کرده و برخی از بازیکنان نیز خود این اقدام را انجام داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال لیگ‌های ورزشی نیز با حامیان و شرکت‌های برگزارکننده در حال مذاکره یا در حال برنامه‌ریزی برای تغییر زمان برگزاری یا عدم ادامه فعالیت‌های خود هستند.

وی گفت: در کنار این موضوع باید فعالیت‌های انسان دوستانه و ستودنی ورزشکاران را خاطرنشان کرد که در حد توان خود فعالیت‌های پیشگیرانه و خیرخواهانه ای انجام می‌دهند و فعالیت های خوب انسان‌مدارانه را به نمایش می‌گذارند که تاثیرات فرهنگی خوبی بر طرفداران و علاقه‌مندان ورزش و جامعه داشته است.

وی تصریح کرد: افراد در خانه دچار بی‌حوصلگی می‌شوند و نیازمند نشاطی هستند که می‌توان با انجام بازی‌های ورزشی، فکری، تقلیدی و دیجیتال بدست آورند و از سلامت خود، خانواده و جامعه خویش مراقبت کنند.

وی گفت: مدیران باشگاه‌ها نیز با توجه به شرایط بوجود آمده می توانند در این مدت نسبت به موضوعات آموزشی، زیرساختی برای مجموعه خود، تغییرات داخلی احتمالی و مطالعه در موضوعات مختلف باشگاه‌داری بپردازند و این تهدید را برای خود به فرصت تبدیل کنند.

در استان اصفهان افزون بر ۳۰۰ هزار ورزشکار سازماندهی شده فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403