خطر بالای ابتلا به سرطان در بیماران قلبی  


محققان علوم پزشکی در دانشگاه هاروارد می‌گویند ابتلا به حمله قلبی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

خطر بالای ابتلا به سرطان در بیماران قلبی
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری دانشگاه هاروارد، محققان علوم پزشکی در دانشگاه هاروارد در آمریکا می‌گویند ابتلا به حمله قلبی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد به نحوی که تصلب شرایین ده ساله، خطر ابتلا به سرطان را تا سه برابر بالا می‌برد.

بر اساس بررسی محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون که نتایج آن در نشست انجمن قلب آمریکا ارائه شد کسانی که عوامل خطرساز قلبی عروقی بیشتری دارند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

دکتر امیلی لائو می‌گوید: بیماری‌های قلبی و سرطان، دو عامل اصلی مرگ و میر مردم جهان هستند و اکنون می‌دانیم که آن‌ها با هم ارتباط دارند؛ بنابر این یک پزشک باید عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی را برطرف کند تا جان بیمارش را در برابر سرطان محافظت کند.
محققان با بررسی پرونده بیش از ۱۲ هزار و ۷۱۲ نفر که متوسط سن آن‌ها ۵۱ سال بود دریافتند کسانی که تصلب شرایین را به مدت ده سال یا بیشتر داشته اند به میزان سه برابر بیشتر، در خطر ابتلا به سرطان بوده اند.
همچنین محققان دریافتند کسانی که به مشکلات قلبی عروقی همچون حمله قلبی، نارسایی قلبی یا فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا می‌شوند هفت برابر بیشتر از کسانی که این مشکلات را ندارند در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.
محققان به پزشکان توصیه می‌کنند به بیماران میان سال خود، درباره عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی عروقی هشدار دهند و این بیماران را از شر عوامل یاد شده، رها کنند تا خطر ابتلای آن‌ها به سرطان را نیز کاهش دهند.
سرطان وقتی آغاز می‌شود که اطلاعات ژنتیکی یک سلول تخریب می‌شود و این اتفاق باعث تقسیم سلولی به میزان غیرقابل کنترلی شود. حاصل این تقسیم غیرطبیعی اغلب به شکل توده یا برجستگی ظاهر می‌شود که معمولاً به عنوان تومور شناخته می‌شود. تومور می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. تومور خوش‌خیم به خارج از محل اولیهٔ خود تکثیر نمی‌یابد و وارد اندام‌های دیگر نمی‌شود، اما تومور بدخیم که از سلول‌های سرطانی تشکیل می‌شود ابتدا در همان محل تکثیر می‌شود و اگر در این مرحله درمان شروع نشود آن‌ها می‌توانند به سایر اندام‌ها مهاجرت کنند، تکثیر شوند و در نهایت تبدیل به سرطان تهاجمی شوند.
پس تومور می‌تواند رشد کند و بافت‌ها یا ارگان‌های سالم اطراف را تخریب کند یا ممکن است سلول‌های سرطانی از تومور اصلی جدا شوند و از طریق گردش خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند که آن را متاستاز می‌نامند.
با اینکه هنوز علت بسیاری از سرطان‌ها مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد نوع شیوهٔ زندگی مثل قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید، سیگار کشیدن، نوع رژیم غذایی، عوامل روانی و معنوی یا مواد موجود در محیط زیست مثل مواد شیمیایی، رادیواکتیو و آزبستوز در ایجاد سرطان مؤثر هستند.
این عوامل از طریق واکنش‌های شیمیایی، رادیواکتیوی یا ویروسی باعث تولید سلول‌های غیرطبیعی و ایجاد سرطان می‌شوند. دریافت کم آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی، دریافت بیش از حد کالری از طریق مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، به ویژه چربی‌های غیراشباع از جمله عوامل ایجاد سرطان هستند که با تغذیهٔ نامناسب در ارتباط است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)