موفقیت در دیپلماسی فوتبال با فرمول اتحاد/ کرونا فرصتی برای تجدید قوای نمایندگان ایران/ باید برای اخذ کرسی آسیایی تلاش کرد


موفقیت در دیپلماسی فوتبال با فرمول اتحاد/ کرونا فرصتی برای تجدید قوای نمایندگان ایران/ باید برای اخذ کرسی آسیایی تلاش کرد

کرونا لیگ قهرمانان آسیا را به تعویق انداخت و این می‌تواند فرصت خوبی برای آمادگی بیشتر نمایندگان ایران باشد که با قدرت بیشتری مقابل حریفان آسیایی حاضر شوند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ در سال ۹۸ هواداران فوتبال ایران پس از صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال پیش از آن بسیار خوشبین بودند تا نمایندگان ایران باز هم در لیگ 2019 افتخارآفرینی کنند و بتوانند در مراحل پایانی حضور داشته باشند. اما برخلاف تصورات نمایندگان ایران در مرحله گروهی حذف شدند و تنها ذوب آهن با منصوریان در حالی که در مسابقات داخلی نتایج ضعیفی می‌گرفت؛ موفق شد از گروه خود صعود کند و در چارچوب مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف الاتحادعربستان رفت و نماینده ایران نتوانست در مجموع دو بازی رفت و برگشت پیروز شود و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

شاگردان منصوریان در بازی برگشت با نتیجه چهار بر سه شکست خوردند تا در مجموع دو بازی با نتیجه شش بر چهار بازنده شود و از گردونه رقابت‌ها حذف شوند.

19 آذر و بعد از قهرمانی الهلال در رقابت های فصل گذشته، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ قرعه‌کشی شد و تیم های حاضر در این رقابت ها حریفان خود را شناختند. ایران در این دوره از رقابت ها صاحب دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم بود که پس از بازی های پلی اف استقلال و شهر خودرو هر 4 نماینده ایران در دور گروهی حاضر شدند.

گروه های چهار گانه غرب آسیا به این ترتیب قرعه کشی شد:

گروه A: الوحده امارات، استقلال ایران (بعد از حذف الکویت و الریان قطر)، الاهلی عربستان

گروه B: الهلال عربستان، پاختاکورازبکستان، الاهلی امارات، شهرخودرو ایران (بعد از حذف الرفع بحرین و السیلیه قطر)

گروه C: الدحیل قطر، التعاون عربستان، الشارجه امارات، پرسپولیس ایران

گروه D: السد قطر، النصر عربستان، برنده دیدار حذفی ازبکستان و قطر،‌ سپاهان ایران

شوک به فوتبال ایران با شیطنت همیشگی دلارهای عربی

با تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، میزبانی باشگاه های ایرانی در تمام مسابقات این فصل لیگ قهرمانان منتفی شد. خبری شوکه کننده بعد از تحولات سیاسی و نظامی در خاورمیانه درست در زمانی که صدای سیلی کشورمان به آمریکا گوش فلک را کر کرده بود.

برد قاطعانه دیپلماسی در فوتبال با فرمول اتحاد

تمام خانوداده فوتبال کشورمان یک نظر داشتند و آنهم گرفتن حق مسلم باشگاه های ایرانی بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا که بر اساس لابی کشورهای معلوم الحال عربی و دلارهای آنها، حق ایران را نادیده گرفتند و از طرفی رسانه های خارجی تاکید داشتند که ممکن نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا از رای خود بازگردد بعدها مشخص شد که ای اف سی به دنبال عدم میزبانی تیم ملی نیز بوده است.

جلسه فینال معاون وزیر ورزش در مالزی و حل شدن مشکل کنفدراسیون فوتبال آسیا

مهدی علی‌نژاد به همراه 4 مدیر عامل باشگاه های ایرانی با حضور در مقر AFC با پافشاری در مذاکرات و رعایت اصول مذاکره و دیپلماسی ورزشی رای کنفدراسیون فوتبال آسیا را شکست. معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان در این باره می گوید: در ابتدا عنوان شده بود ما باید پلی‌آف را خارج از خانه بازی کنیم، میزبانی‌های دور بعد را هم در خارج از ایران باشیم بعد از آن فوریه یا مارس گروهی به ایران بیایند، بررسی کنند، اگر شرایط را مناسب ببینند آن موقع تصمیم جدید گرفته شود. مقابل هر دو نامه باشگاه‌های ما موضع واحدی داشتند که آن موضع مقاومت بود. ما قبول نمی‌کردیم حق میزبانی از ایران سلب شود چرا که جمع‌بندی ما این بود بعد از بحث باشگاهی این موضوع به بحث ملی و رشته‌های دیگر هم کشیده خواهد شد و میزبانی را از دست خواهیم داد.در نهایت با رایزنی‌های صورت گرفته و کار دیپلماسی بسیار قوی با کمک نهادهای مختلف کشور خوشبختانه مقدمات مذاکره رو در رو به درخواست باشگاه‌های ایرانی و فدراسیون فوتبال شکل گرفت. من به همراه مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس،‌ استقلال، شهر خودرو و دبیرکل فدراسیون فوتبال راهی مالزی شدیم،‌ امروز دو ساعت با دبیرکل کنفدراسیون آسیا جلسه داشتیم که در این نشست مسؤول منطقه آسیای میانه هم حضور داشت.

ما روی مواضع خودمان پافشاری داشتیم و گفتیم خارج از ایران بازی نمی‌کنیم، حق میزبانی حقی است که باشگاه‌ها و هواداران ما دارند. بعد از صحبت‌های مفصل و توضیحاتی که ما دادیم در نهایت ویندسور جان این پیشنهاد را داد که ما بپذیریم بعد از مسابقات مقدماتی جام جهانی اگر به گونه‌ای بود که توانستیم میزبانی مقدماتی جام جهانی را بگیریم، در این صورت می‌توانیم دور برگشت مسابقات را برگزار کنیم اما ما قبول نکردیم چون متوجه شدیم تحلیل ما درست بوده و برنامه‌ریزی این است که آسیا میزبانی مقدماتی جام جهانی را هم از ایران بگیرد.

به پشتوانه تماشاگران ایرانی موفقیت بدست آمد

تمام ملت ایران پشت این موضوع بودند و اسپانسرهای آسیا از اینکه تماشاگرهای ایرانی نباشند، آسیب می‌بینند. ما به نقاط قوت ایران به ویژه تماشاگران پرتعداد اشاره کردیم و از آنها خواستیم تجدیدنظر کنند. بعد از رایزنی‌های متعدد ۳۰ دقیقه جلسه تنفس اعلام شد،‌ در نهایت جلوی سلب میزبانی از ایران که از باشگاه‌ها شروع شد و احساس کردیم در تیم ملی هم ادامه خواهد داشت، گرفته شد. AFC در نامه‌ای مشخص اعلام کرد مسابقات دور برگشت در مرحله گروهی در ایران برگزار می‌شود. بر این اساس نمایندگان ایران در ابتدا ۳ بازی خارج از خانه و ۳ بازی داخل خانه برگزار خواهند کرد.

صعود مقتدرانه استقلال و شهر خوردو جوابی دندان شکن به AFC

پس از تعویق مسابقات پلی اف به دلیل حکم نا عادلانه کنفدراسیون فوتبال آسیا و اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد، حالا زمان جواب دادن به کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. استقلال ایران که در بازی نخست خود از مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا موفق شد الکویت کویت را 3 صفر شکست دهد در دومین بازی از مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا در دوحه قطر با قضاوت داوران ژاپنی میهمان تیم الریان بود و با برتری پرگل 5 صفر ضمن شکست حریف به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد؛ آبی پوشان در گروه A این رقابت ها با تیم های الشرطه عراق، الوحده امارات و برنده دیدار استقلال تاجیکستان و الاهلی عربستان هم گروه هستند.

شهرخودرو دیگر نماینده کشورمان در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ - ۴ مقابل السیلیه قطر به پیروزی رسید و به مرحله گروهی راه یافت، دو تیم در وقت‌های معمول و اضافه بدون گل مساوی شدند.

تیم فوتبال استقلال ایران با برتری 5 بر صفر مقابل الریان قطر به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد. از بین تیم‌های ایرانی، تنها سپاهان است که موفق به کسب پیروزی شده و ۳ نماینده دیگر نتوانستند به برد دست یابند. استقلال با یک امتیاز در رتبه سوم و پرسپولیس با همین تعداد امتیاز در رده چهارم است و شهرخودرو با ۲ شکست قعرنشین گروه خود است. کسب یک‌امتیاز یا کمتر در ۲ بازی، آغاز مأیوس‌کننده‌ای محسوب می‌شود که ۳ نماینده ایران چنین‌آماری داشتند که در تاریخ مسابقات تنها یک تیم ایرانی با چنین‌کارنامه‌ای موفق به صعود به مرحله گروهی شده است.

آغاز مرحله گروهی

هفته نخست ایران با چهار امتیاز

هفته نخست رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا طبق برنامه در بهمن ماه برگزار شد و نمایندگان ایران، یک برد، یک تساوی و ۲ شکست را کسب کردند. در گزارش زیر به بررسی تیم های ایرانی در هفته نخست این مسابقات می پردازیم.

استقلال

تیم فوتبال استقلال با هدایت فرهاد مجیدی در اربیل عراق به مصاف تیم الشرطه رفت. آبی‌ها که امید زیادی به پیروزی در این مسابقه داشتند با گل به خودی بازیکن عراقی به برد در نیمه اول رسیدند، اما در ابتدای نیمه دوم، طاهرخانی به اشتباه در محوطه جریمه پنالتی داد تا الشرطه بازی را یک بر یک کند.

در دیگر دیدار این گروه، الاهلی عربستان و الوحده امارات به تساوی یک بر یک رسیدند تا ۴ تیم از شانس مساوی برای صعود برخوردار باشند.

استقلال در بازی دوم برابر الاهلی عربستان باخت تلخی را از دست داد. تیمی که پنالتی از دست داد و گل سالمش سوخت تا همان یک امتیاز بازی با الشرطه اندوخته آن‌ها باشد. استقلال حالا با یک امتیاز و تفاضل منفی یک در رده سوم جدول قرار دارد و باید در بازی بعدی مقابل الوحده در امارات بازی کند. استقلال برای زنده ماندن در آسیا باید هر سه امتیاز این دیدار را به دست آورد تا خود را به الاهلی و الوحده نزدیک کند.

شهرخودرو

تیم فوتبال شهر خودرو با هدایت مجتبی سرآسیایی در یک دیدار سخت مغلوب تیم الهلال عربستان شد. این تیم که در لیگ برتر نتایج خوبی بدست آورده در امارات با ۲ گل مغلوب یاران گومیس و سلمان فرج شد.

شاگردان مجتبی سرآسیایی در جدال با پاختاکور با سه گل شکست خوردند و حالا در قعر جدول گروه دوم با تفاضل منفی پنج قرار دارند. به نظر می‌رسد باید شانس آن‌ها برای صعود از این گروه را بسیار کم بدانیم. الهلال و پاختاکور شش امتیازی هستند و از طرفی شباب الاهلی هم با جذب بازیکنان خارجی با کیفیت در راه جبران قرار دارند. شهرخودرو دربازی آینده در دوبی با الاهلی امارات بازی می‌کنند و کسب سه امتیاز برای آن‌ها از نان شب واجب تر است.

سپاهان

بهترین تیم ایران در هفته اول رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان اصفهان بود. شاگردان امیر قلعه نویی در دیدار با العین امارات در دوبی نتیجه فوق العاده‌ای کسب کردند و حریف خود را با نتیجه ۴ بر صفر شکست دادند. زردپوشان که در این دیدار ولسیانی و ایرانپوریان را در اختیار نداشتند، اما خیلی خوب بازی کردند و حریف را در خانه گلباران کردند.محمد محبی، استنلی کی روش، سروش رفیعی و محمد طیبی گلزنان تیم اصفهانی در این بازی بودند. در پایان هفته دوم هم بهترین وضعیت در بین تیم‌های ایرانی را باز سپاهان دارد. تیمی که در جدال با السد و شاگردان ژاوی باخت پر گل 3 بر صفر را تجربه کرد تا در رده سوم گروه خود قرار داشته باشد. این تیم نیز باید در بازی بعدی با النصر عربستان بازی کند و برای حضور دوباره در صدر جدول به هر سه امتیاز این جدال نیاز دارد. آن‌ها در حال حاضر تفاضل گل مثبت یک دارند و امیدوار به آینده هستند.

پرسپولیس

فینالیست ۲ سال قبل رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، مقابل الدحیل قدرتمند تن به شکست ۲ بر صفر داد. این تیم که با تغییر ترکیب رو به رو شده بود در ۱۳ دقیقه اول ۲ بار دروازه اش را باز شده دید تا خیلی زود کار سرخ‌ها در این بازی تمام شده باشد. هرچند در ادامه بازی تیم فوتبال پرسپولیس عملکرد خوبی داشت و به دروازه الدحیل هم رسید، اما عملکرد خوب خط دفاعی الدحیل و امین لکومته اجازه نداد تا سرخ‌ها به گل دست یابند.

پرسپولیس در بازی دوم مقابل الشارجه در امارات قرار گرفت. علیپور در این بازی دبل کرد اما دفاع شاگردان گل محمدی روز خوبی نداشت، نماینده ایران برد را با تساوی عوض کرد. پرسپولیس با تفاضل منفی دو در رده سوم و بالاتر از الشارجه قرار دارد و برای صعود از این گروه نیاز مبرمی به هر سه امتیاز دیدار با التعاون عربستان در روز سوم خواهد داشت و سرخ‌ها با صدرنشین گروه خود بازی خواهند کرد.

هفته دوم و تنها یک امتیاز برای ایران

از ۱۲ امتیاز موجود در هفته دوم فوتبال لیگ قهرمانان آسیا تنها یک امتیاز نصیب ایرانی‌ها شد تا با سه باخت و یک مساوی این هفته برای چهار نماینده کشور به پایان برسد.

با بررسی جدول چهار گروه اول به وضعیت نه چندان مطلوب آن‌ها پی می‌بریم. وضعیتی که نشان می دهد تیم‌های ایرانی کار سختی برای صعود به مرحله بعدی دارند.

عملکرد نمایندگان کشورهای غرب آسیا در پایان هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا

عربستان با ۴ نماینده ۲۰ امتیاز، میانگین ۲/۵ امتیاز در هر بازی

قطر با ۲ نماینده ۷ امتیاز، میانگین ۱/۷۵ امتیاز در هر بازی

ازبکستان با ۱ نماینده ۶ امتیاز، میانگین ۳ امتیاز در هر بازی

امارات با ۴ نماینده ۵ امتیاز، میانگین ۰/۶ امتیاز در هر بازی

ایران با ۴ نماینده ۵ امتیاز، میانگین ۰/۶ امتیاز در هر بازی

سهمیه ۲+۲ هم درمعرض خطر

اگر به عملکرد تیم‌های ایرانی در این بازی‌ها نگاه کلی بیندازیم، به‌صراحت می‌توانیم بگوییم کارنامه تیم‌های ایرانی نه‌تن‌ها قابل دفاع نیست، بلکه ضعیف است. باوجود اینکه همه این بازی‌ها در خانه حریفان برگزار شده است، تیم‌های ایرانی در ۵ بازی از ۸ بازی شکست خورده‌اند. این‌طور نیست که در ۳ بازی دیگرتیم‌های ایرانی پیروز شده باشند. در ۲ بازی نتیجه مساوی برای تیم‌های ایرانی رقم خورده است و تنها یک پیروزی برای فوتبال باشگاهی ایران تابه‌اینجای کار به ثبت رسیده که این پیروزی هم با بازی خوب سپاهان در برابر العین به‌دست آمده است؛ با نتیجه جالب ۴ بر ۰. تعداد گل‌های زده در ۸ بازی ازسوی تیم‌های ایرانی ۹ گل بوده و این معدل گل ۱.۱۲ را برای تیم‌های ایرانی به ثبت رسانده است.

هرچند در این بازی‌ها و تابه‌اینجای کار، شهرخودرو گل نزده است. مجموع گل‌های خورده هم ۱۵ گل بوده است. این بدین معنی است که تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در هر بازی به‌طور‌میانگین ۱.۸۷ گل دریافت کرده‌اند. صرف‌نظر از اینکه ۴ هفته به پایان بازی‌ها باقی مانده و فرصت جبران برای همه تیم‌ها وجود دارد، به‌ویژه در بازی‌های دور برگشت که تیم‌های ایرانی میزبان هستند، باید به این نکته نیز اشاره کرد که این روند در صورت تغییرنکردن، شرایط را برای صعود سخت خواهد کرد. از همه مهم‌تر در فوتبال حرفه‌ای امروز، میزبانی دلیلی قطعی برای پیروزی و میهمانی دلیلی قانع‌کننده برای پذیرش شکست نیست.

از همه مهم‌تر ادامه روند سهمیه ۲+۲، فوتبال باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به چالش می‌کشد. همان‌طور که پیش‌تر سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۴ تیم بود، اکنون به ۲+۲ کاهش یافته است؛ البته درحال‌حاضر سهمیه ایران ۲+۲ هم نیست، چراکه تیم‌های دوم و سوم لیگ برتر در ۲ مرحله از بازی‌های پلی‌آف حاضر می‌شوند تا به مرحله گروهی بازی‌ها صعود کنند.

امید برای نمایندگان ایران زنده ماند

وضعیت تیم‌های ایرانی در این دوره با ادوار گذشته کمی متفاوت است و همین‌مسئله امید را برای این تیم‌ها زنده نگه می‌دارد. طبق تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل شیوع کرونا این بازی ها به احتمال فروان باید به صورت متمرکز برگزار شود. کرونا در اصل فرصتی برای نمایندگان ما محیا کرد تا مرداد ماه زمان داشته باشند و تجدید نظر کاملی نسبت به شرایط فنی تیم های خود داشته باشند. گفتنی است از نظر فنی یکی از دلایل عدم نتیجه گیری در آسیا آنالیز ضعیف تیم های ایرانی بوده و کارشناسان معتقدند باشکاه های ما توان عبور از این مرحله را دارند. با توجه به این وضعیت باید بگوییم که بازی سوم در لیگ قهرمانان برای ایرانی‌ها حیاتی تر از همیشه است و هر چهار نماینده باید برنده و با سه امتیاز کامل از زمین خارج شوند.

باید در انتخاب دوستان خود در فوتبال آسیا تجدید نظر کنیم

موضوع میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا یک بار دیگر به طور واضح و مشخص نشان داد مادر انتخاب دوستان خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا و حمایت از رئیس این نهاد فوتبالی در انتخابات اشتباه کرده ایم و برای به دست آوردن یک کرسی مهم و تاثیرگذار که حداقل لیاقت و حق مسلم فوتبال ایران در قاره کهن است باید به صورت اساسی در سیاست های خود بازنگری کنیم. همچنین برنامه ریزی مدون جهت به دست آوردن یک کرسی مناسب اقدام کنیم اگرچه کرونا رقابت‌های مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا را تحت تاثیر قرار داد ما به نظر می رسد زمان کافی برای آمادگی باشگاه ها در حال حاضر وجود دارد و دیگر قرار نیست به صورت فشرده در اردیبهشت ماه سه بازی برگشت خود را برگزار کنیم و باید باشگاه های ایرانی جهت حضور قدرتمند در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری و چه در فصل آینده از همین حالا برنامه ریزی کنند. نکته پایانی این است که دو سال پیش باشگاه پرسپولیس نشان داد با بسیاری از حداقل ها می توان در آسیا نتیجه گرفت و باشگاه های ایران باید در این مورد هوشمندانه کار کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس