61 میلیون نفر غربالگری شده اند


دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا کنون در کشور بیش از 61 میلیون نفر درباره بیماری کرونا غربالگری شده اند که در دنیا بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکترحمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: برای هزینه و تلفات کمتر و کاهش حجم مراجعان به بیمارستان‌ها طرح غربالگری را آغاز کرده ایم و به جای انتظار برای مراجعه مردم به مراکز درمانی به سراغ آن‌ها می‌رویم و با آموزش به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنیم.
وی گفت: ۱۳۰ هزار نیروی بهداشتی و درمانی در انجام خدمات درمان سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها فعالند و زیرساخت‌های الکترونیک آن ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در بخش جغرافیایی مسکونی و بهداشت محیط ۳۰ هزار سرگروه بسیجی که هرکدام گروه‌های دو یا سه نفره را در زیر مجموعه خود دارند و ۶ هزار نیروی وزارت بهداشت خدمت رسانی می‌کنند.
جمشیدی گفت: در راهبردهایمان پیش می‌رویم و امیدواریم بیماری کرونا را مهار کنیم.
دبیر ستاد ملی مبارزه باکرونا افزود: کشور‌های دیگر در بخش بهداشت محیط و فاصله گذاری اجتماعی خوب عمل کرده اند، اما اینکه هر فرد تک به تک بررسی شده باشد فقط در ایران این کار انجام شده است و طرح غربالگری بیماری کرونا در دنیا سابقه ندارد.
وی با بیان اینکه در ابتدای بیماری کرونا فقط ۲ آزمایشگاه داشتیم و از افراد بستری آزمایش می‌گرفتیم گفت: اکنون ۸۲ آزمایشگاه در کشور فعالند و از بیماران سرپایی نیز آزمایش گرفته می‌شود.
وی افزود: ۲۰۰ هزار کیت تشخیص برای بیماران سرپایی آماده است و در روز‌های آینده تعداد این کیت‌ها افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: در طرح غربالگری ۱۷ هزاز بیمار شناسایی و به بیمارستان ارجاع شده اند که بیش از ۵ هزار از آن‌ها بستری شده اند.
جمشیدی افزود: دلیل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش قدرت تشخیص ما بوده است نه اینکه اتفاق ویژه‌ای افتاده باشد.
دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: با طرح اجرای غربالگری از حجم مراجعه به بیمارستان‌های کاسته شد.
وی اضافه کرد: بیش از ۳۴۰ هزار بیمار سرپایی وجود داشت که با مراجعه به پزشک مشخص شد ۷۰ درصد آن‌ها بیماری کرونا ندارند.
جمشیدی گفت: با اجرای طرح غربالگری و تماس با افراد اضطراب روانی مردم از بیماری کرونا کاهش یافت.
وی افزود: در کشور ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی و یک هزار بیمارستان داریم که از این تعداد ۴۰ هزار تخت برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده که تاکنون بیشتر آن‌ها خالی است.
وی ادامه داد: از ۱۳ هزار تخت آی سی یو کشور نیز هشت هزار تخت به بیماران کرونای اختصاص یافته است که تاکنون ۴ هزار بیمار روی این تخت‌ها بستری شده اند.
جمشیدی افزود: حدود ۴۰ هزار مرکز بهداشت درمانی، خانه بهداشت و مرکز مراقبتی در کشور و ۱۰۰ هزار نیروی انسانی سازماندهی شده در آن‌ها آماده ارائه خدمات به مردم هستند.
دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: برای مقابله با کرونا بدون سخت گیری به بیش از ۷۰ درصد اهدافمان دست یافته ایم.
وی اضافه کرد: ۵ میلیون پلاک خودرو که به توصیه‌ها توجه نکردند و به مسافرت رفتند در اختیار داریم که با بازگشت از سفر با تک تک آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا در طرح غربالگری کسی جا نماند.
جمشیدی گفت: کرونا ویروس ناشناخته‌ای است که در دنیا نیز هیچ کس نتوانسته به سوالات درباره آن پاسخ دهد، اما به مرور به چارچوبی برای درمان این بیماری رسیده ایم.
وی افزود: با توجه به اینکه هم ظرفیت و هم امکانات بسیار خوبی داریم چند کارآزمایی بالینی به وسیله معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و با همکاری سازمان جهانی بهداشت درحال انجام است که منتظر نتایج آن هستیم.
وی ادامه داد: سلول درمانی، پلاسما درمانی، تولید واکسن و سنتز دارو‌هایی که روی دیگر بیماری‌های ویروسی موثر است ازجمله تلاش‌های است که چند شرکت دانش بنیان و بخش‌های مختلف درباره آن‌ها کار‌های خوبی انجام می‌دهند.
دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: کیت‌های تشخیص کرونا در کشور ساخته شده است و از هفته آینده روزانه سه و نیم تا پنج میلیون ماسک تولید می‌شود که نیاز کشور را رفع می‌کند.
جمشیدی گفت: پیش بینی درباره ویروس کرونا کار آسانی نیست، اما از ۵ سناریویی که برای مقابله با بیماری کرونا، اپیدمیولوژیست‌ها ارائه کرده بودند و سخت‌ترین آن‌ها پنجمین سناریو بود اکنون نزدیک به سناریوی پنجم را در کشور انجام می‌دهیم که سخت گیرانه است و امیدواریم حلقه انتقال ویروس را بشکنیم.
وی با بیان اینکه بدلیل مراقبت‌های بسیار خوب در بیمارستان‌های نسبت بهبود یافتگان به بیماران کرونایی نسبت خوبی است گفت: اکنون میزان مرگ در بیماران بستری دو درصد است.
وی افزود: مردم با رعایت شرایط را تحمل و درخواست‌ها را اجرا کنند تا جشن بزرگ پیروزی بر بیماری کرونا را زودتر بگیریم.


آقای بابک فرخی معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این برنامه گفت: بیش از ۶۱ میلیون نفر در سامانه‌ای که وزارت بهداشت آن را ایجاد کرده است غربالگری بیماری کرونا شده اند که از این تعداد بیش از ۵۰ میلیون نفر در ۳۹ هزار واحد ارائه دهنده خدمت به وسیله ۱۶۱ هزار کاربر طرح غربالگری را انجام داده اند.
وی افزود: بیش از ۱۰ میلیون نفر نیز در خود ارزیابی با مراجعه به این سامانه به سوالات پاسخ دادند.
وی ادامه داد: سوالات در این سامانه به صورت الگوریتمی و سوال نخست درباره علائم بیماری است.
وی گفت: دیگر سوال‌ها درباره تماس با افراد مشکوک، نقض سیستم ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای است.
فرخی افزود: پس از مشخص شدن افراد واجد پیگیری درباره آن‌ها پیگیری عادی یا فوری انجام می‌شود که در پیگیری فوری مأموران درمانی کمتر از ۲۴ ساعت سراغ فرد مبتلا می‌روند.
معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون براساس طرح غربالگری بیش از دو میلیون نفر واجد پیگیری هستند که باآن‌ها تماس گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: مردم به شماره تلفن ۴۰۳۰ برای پاسخ دادن به سوالات درباره بیماری کرونا پاسخ دهند.
وی افزود: ۷۰ درصد کسانی که در سامانه غربالگری نام نویسی کرده اند و به مراکز درمانی ارجاع داده شده اند مشکلی نداشته اند.
معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از این تعداد به ۲۴ و نیم درصد نیز به مراقبت در منزل نیاز داشتند و مشکوک هستند که اگر علامت‌های جدیدی داشتند دوباره به آن‌ها مراجعه میشود.
فرخی ادامه داد: سامانه پرقدرتی در حوزه بهداشت همه اطلاعات خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و... را رصد و ثبت می‌کند.
وی افزود: در این زمینه درحوزه روستا‌ها پوشش ما صد درصد است، اما در حوزه شهر‌ها بیش از ۸۵ درصد پوشش وجود دارد.
وی گفت: در شهر تهران از ۱۵ میلیون جمعیت ساکن آن ۱۰ میلیون نفر پرونده بهداشتی دارند و ۵ میلیون نفر به ویژه در مناطق شمال شهر بدون پرونده هستند.
وی ادامه داد: در جنوب تهران پوشش ما بسیار خوب است.
وی افزود: ۱۸ هزار خانه بهداشتی، دو هزار و ۷۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت داریم و به ازای هر ۴ هزار نفر یک پزشک که در مجموع ۶ هزار و ۸۵۲ پزشک خانواده را شامل می‌شود و در این مراکز حضور دارند.
معاون مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در گروه‌های مراقبتی، سالم سازی محیط، ادارات و سازمان‌های و کمپین ورودی و خروجی شهر‌ها تعریف شده است.
فرخی افزود: ۴۳ هزار گروه بسیجی داوطلب در بخش مراقبت و سلامت فعالند و سالم سازی محیط را نیز بسیج به عهده گرفته است.
وی ادامه داد: با آغاز کار ادارات از طریق بسیج ادارات در ورودی سازمان‌ها هم مراجعین و هم کارمندان غربالگری می‌شوند.


آقای سردار محمد حسین سپهر جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین در ارتباط تلفنی با این برنامه نیز گفت: حدود ۶ هزار و ۷۰۰ پایگاه بسیج در حال کمک به ضدعفونی، توزیع اقلام بهداشتی و آموزش در فضای مجازی هستند.
وی افزود: اکنون ۵۰۲ هزار بسیجی در قالب این طرح‌ها فعالند، اما تا ۸۰۰ هزار بسیجی را سازماندهی کرده ایم و برای تولید ماسک توزیع اقلام، خرید کالا‌های مورد نیاز نیازمندان و تولید محتوای فضای مجازی و فعالیت‌های فرهنگی آمادگی داریم.
آقای دکتر بهمن سبحانی رئیس ستاد کرونای جمعیت هلال احمر در ارتباط تلفنی با این برنامه نیز گفت: با استقرار پایگاه‌های این جمعیت در ورودی و خروجی شهر‌ها از ۲۸ اسفند تا کنون با متوقف ۶ میلیون خودرو ۱۷ میلیون ۵۰۰ هزار نفر را در زمینه بیماری کرونا بررسی کرده ایم که از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۷۴ نفر به مراکز بهداشتی هدایت شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی