برند ملی ایران را می شناسید؟!


تولید یک خودروی ملی در شرایطی که ایران همچنان از نداشتن یک برند ملی در صنعت خودروسازی رنج می برد، شاید تنها یک آرزوی دست نیافتنی باشد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، یکی از آرزوهای بزرگ صنعت خودروی ایران و البته بقیه کشورهای در حال توسعه تولید خودروی ملی با بیشترین سطح بومی سازی است. البته تولید ملی در کشور ما کمی با بقیه کشورها فرق دارد از جمله کشورهایی همانند کره و ژاپن!

برند ملی ایران را می شناسید؟!

ایرانیان به خودرویی ملی می گویند که اسمی ایرانی داشته باشد مانند تیبا، سمند و یا ساینا! حال اینکه در کشورهای دیگر به خودرویی ملی می گویند که تمام یا حداقل 70 درصد آن تولید داخل باشد مانند کاری که ترکیه در سال گذشته انجام داد و برند ملی صنعت خودروی خود را به جهانیان معرفی کرد.

بی شک از کشوری مانند ترکیه یا ایران که بزرگترین افتخار 40 سال اخیرشان مونتاژ خودروهای رنو (مگان – ال 90) بوده است انتظار نیست که خودرویی با کیفیت و 100 درصد بومی را تحویل بازارهای جهانی دهند. اما به هر حال 50 سال سابقه مونتاژ خودرو در کشوری همانند ایران این حق را برای ما ایجاد می کند که از صنعت خودروی کشور با تمام حمایت ها و رانت های دولتی و غیردولتی، توقع بیشتری داشته باشیم.

برند ملی ایران را می شناسید؟!

توقعی که مطمئنا با سمند، سورن، تیبا، آریسان، ساینا، کوئیک و انواع و اقسام خودروهای مونتاژی چینی اجابت نمی شود.

صنعت خودروی ایران بیش از 50 سال قدمت دارد و با دارا بودن قطعه سازان قوی ( که البته دیگر کمتر نامی از آنها شنیده می شود) اگر درست مدیریت می شد در همان سال‌های ابتدایی می توانست قدم های بهتری بردارد.

بسیاری از کشورهایی که بعد از ایران صنعت مونتاژ خودرو را در کشورشان راه اندازی کردند در حال حاضر برندهای نام آشنایی را روانه بازارهای جهانی کرده و حتی خود ایرانی ها نیز مشتریان همان برندها هستند.

کره، ژاپن، هند، چین و تایوان را می توان جزء کشورهایی قلم داد کرد که بعد از ایران شروع به مونتاژ کردند اما در حال حاضر آنها دارای برندهای بومی خود بوده و ما همچنان مونتاژ کار هستیم.

زمانی این کشورها با حسرت و افسوس به خطوط مونتاژ ایرانی نگاه می کردند و ما در غرور فرو رفته بودیم اما حالا پس از گذشت بیش از 50 سال در چشمان ما به جای غرور، حسرت و در نگاه و کلام آنها تنها غرور موج می زند.

متاسفانه تحریم های جهانی و البته یک جانبه آمریکا نیز مشکلات صنعت خودروی ما را صد چندان کرد. صنعت خودروی کشور در حالی به این حال زار افتاده است که قرار بود در یک برنامه 20 ساله دارای برندی اختصاصی شود اما...!

البته در تمام این سال ها تلاش های بسیاری صورت گرفت تا برند ملی خودمان را داشته باشیم و به همین دلیل ده ها برند غیر بومی را در داخل تولید کردیم.

برند ملی ایران را می شناسید؟!

پژو، رنو، کیا، سوزوکی، میتسوبیشی، مزدا و انواع خودروهای چینی، تحت برند ایران خودرو، سایپا و بهمن مونتاژ و روانه بازارهای داخلی شد. کارخانجاتی با برندهای خاص خود که برندهای سایرین را مونتاژ می کردند.

در دهه 70 شمسی برای اولین بار قرار شد پیکان و پس از آن پراید بومی شود. بنابراین 3 طرح به ظاهر داخلی برای پیکان و پراید هاچ بک و صندوقدار معرفی شد.

پیکان جدید با نام X11 در آن سال ها به عنوان جایگزین این خودروی مونتاژی معرفی شد. خودرویی که بر روی پلتفرم پیکان اما با بدنه ایی جدید طراحی شده بود اما هیچگاه برای سواری به خیابان های ایران وارد نشد. دلیلش را نمی دانیم...!

برند ملی ایران را می شناسید؟!

در مورد پراید وضع کمی خنده دار بود یعنی خودروساز ایرانی پلتفرم قدیمی و از کار افتاده این خودرو را از کیاموتورز خریداری و برای اینکه به خودروی ملی تبدیلش کند دو نام جدید برای این برند انتخاب کرد؛ نسیم و صبا! نام های ایرانی برای یک خودروی کره ایی که قرار بود به دلیل این تغییر نام دیگر خودروی ملی ایران باشد!

سومین تلاش برای تولید خودروی ملی به اوایل دهه 80 شمسی بر می گردد زمانی که با تلاش ایران خودرو و دوستان! سمند متولد شد. خودرویی جادار، غول پیکر و البته سنگین که به هر حال برای ابتدای کار و بعد از این همه تلاش بد نبود.

سمند که آمد، برند ایران خودرو تغییر کرد و به سر یک اسب مبدل شد تا آغازی باشد برای معرفی این خودروی ملی! البته این برند ملی همچنان در کارخانه ای تولید می شد که انواع برندهای دیگر را نیز مونتاژ می کرد. بعدها اعلام شد که سمند هم مانند خلف خودش پیکان، از آنسوی اقیانوس ها و از بریتانیای کبیر آمده است! و این یعنی این خودرو هم زیاد ملی نیست. اما باز هم اینکه با تغییر نام خودرویی ملی تحویل ما ندادند، جای امیدواری داشت.

صنعت خودروی ما استاد اسم گذاری های عجیب و قریب بر روی برندهای خارجی است مثلا پژو 405 که از روی این خودرو پژو روآ، پژو آر دی، پژو 405 SLX و وانت ساخته شد و این کار تنها از صنعت خودروی ایران بر می آمد و شاید بی دلیل نبود که برخی از برندهای مطرح تر از پژو مانند نیسان، رنو، مزدا و سوزوکی خودروهای خود را به صورت کامل تحویل دوستان ایرانی می دادند تا به جز خودروی مورد نظر چیز دیگری از خط تولید در نیاید.

پارس خودرو از زیر مجموعه های سایپا که البته از شرکت بالادستی معروف تر و البته از نظر کیفیت در موقعیت بهتری قرار داشت با مونتاژ محصولات با کیفیت نیسان همانند تینا و قشقایی و البته برخی از محصولات برند رنو می توانست به یک خودرو ساز بسیار کیفی ساز و قدرتمند تبدیل شود اما زیر سایه سنگین خودروساز مادر یعنی سایپا، این برند نیز بعد از نیسان سازی به چینی سازی روی آورد و افتخاراتش را به تاریخ سپرد.

برند ملی ایران را می شناسید؟!

سایپا نیز سعی کرد اینبار به جای تغییر اسم پراید، خودرویی جدید و ایرانی طراحی و روانه بازار کند. نام این خودرو که در اوایل دهه 80 شمسی تولید شد را مینیاتور گذاشتند که بعد ها با مخالفت برخی مسوولان این نام به تیبا تغییر کرد. تیبا خودروی ملی سایپا برای ایران.

تیبا در اصل همان نسیم و صبا یا به قول امروزی ها سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 132 بود که تنها کمی تغییر کرده و کشیده تر شده بود البته لوازم و قطعات تیبا برای اینکه تفاوتش با پراید ملموس تر باشد گرانتر از قطعات پراید بود.

برند ملی ایران را می شناسید؟!

البته تیبا یک تفاوت عمده با پراید داشت و آن هم صدای استارت خوردن ماشین و روشن شدن آن بود که انسان را به یاد غرش شیر می انداخت. تیبا همانند شیر تنها استارت می خورد اما در هنگام رانندگی مانند آهویی زیبا تنها خرامان خرامان مسیر می پیمود. اتفاق جالب برای این خودروی ملی گروه سایپا مشکل تنوع قطعه سازانی بود که برای این آهوی سرکش قطعه تولید می کردند. این اتفاق یک مشکل بزرگ برای تیبا سواران بود زیرا در هنگام خرابی یک قطعه باید آرزو میکردند که در هنگام مراجعه به نمایندگی سایپا، قطعه موجود در انبار نمایندگی توسط همان شرکتی تولید شده باشد که قطعه سوار بر خودرو را تولید کرده است!!! این اتفاق هم تنها در ایران می افتد زیرا هیچ نقشه متحدی برای ساخت مثلا دینام تیبا تهیه نشده و هر کس هر مدلی خواسته ساخته!

برند ملی ایران را می شناسید؟!

ساینا و کوئیک نیز تازه ترین تلاش های دومین برند خودروسازی ایران برای تولید خودروی ملی بودند که...!

حال شما تمام این خودروهای ساخته شده و به قول دوستان ملی را در کنار خودروی ملی ترکیه با نام TOGG قرار دهید تا تفاوت را احساس کنید. خودروی ملی ترکیه با ظاهری زیبا و امکانات منحصر به فرد دل هر خریداری را می رباید و خودروهای ملی ما نیز دل هر خریداری را می لرزاند!

برند ملی ایران را می شناسید؟!

متاسفانه تفاوت صنعت خودروی ایران و ترکیه حتی در زمان مونتاژ نیز محسوس بود زیرا همان زمانی که ما ال 90 را با افتخار مونتاژ می کردیم، ترک ها مگان مونتاژ می کردند و حتی برای مدتی ما وارد کننده همان مگان ها شدیم که البته قرار بود به جای آن به ترک ها سمند بفروشیم!!!

بی شک سوء مدیریت و نبود انسجام در صنعت خودرو و البته بی تدبیری دولت ها را می توان دلیل اصلی این پس رفت صنعت خودروی کشورو در مقابل هوش و درایت و تدبیر مدیران ترک، چینی، تایوانی، کره ای و هندی را دلیل پیشرفت خیره کننده صنعت خودروی این کشورهای آسیایی دانست.

برند ملی ایران را می شناسید؟!

متاسفانه امروز به نقطه ای رسیده ایم که برای مونتاژ همان خودروهای 30 و 40 ساله بی کیفیت نیز با مشکل رو به رو هستیم و قطعات مناسب و کامل برای تولید آنها را نداریم و شاید زیاد دور از ذهن نباشد که با همین فرمان به زودی به جای تولید برند ملی و ایرانی در صنعت خودرو، مجبور به خداحافظی با صنعت مونتاژ خودرو شویم.

گزارش از محمد علی رفیعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !