مبارزه با نفس به عنوان جهاد اکبر، نزد خدا ارزش بسیار دارد/از بزرگترین موانع رشد انسان، نفس اماره است


 مبارزه با نفس به عنوان جهاد اکبر، نزد خدا ارزش بسیار دارد/از بزرگترین موانع رشد انسان، نفس اماره است

آیت‌الله تحریری با بیان‌اینکه مبارزه و مقابله با نفس اماره، جهاد اکبر است که نزد خداوند بسیار ارزش و اهمیت دارد، گفت: این مبارزه با شانی از شئون انسانی است و نیاز به معرفت و آگاهی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» شامگاه سه‌شنبه، ۵ فروردین در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی برای طلاب حوزه علمیه مروی برگزار شد در شرح فرازی از چهل حدیث امام خمینی(ره)، اظهار کرد: انسان برای قرب الهی و کسب معرفت نسبت به خداوند باید دارای فضایل نفسانی باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه رذایل اخلاقی انسان را از خدا دور کرده و مانع کسب معرفت انسان می‌شود، تصریح کرد:‌ محور اصلی مسائل اخلاقی دوری انسان از رذایل و حرکت او برای کسب فضایل و متصف شدن به آن است.

وی افزود: مقدمه حرکت انسان برای کسب فضائل و دوری از رذایل، کسب آگاهی و شناخت کافی نسبت به حقیقت فضائل و رذایل است.

وی درباره اهمیت جهاد اکبر، بیان کرد: مبارزه و مقابله با نفس اماره، جهاد اکبر است که نزد خداوند بسیار ارزش و اهمیت دارد، هدف نهایی پیامبران تزکیه نفس انسان‌ها یا همان جهاد اکبر بوده است زیرا سعادت، کمال و رستگاری انسان در پرتو جهاد اکبر حاصل می‌شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه انسان برای رسیدن به کمال و سعادت با موانع فراوانی مواجه می‌شود، گفت: یکی از بزرگترین موانع انسان همین نفس اماره است که با انسان دشمنی پنهان دارد و برای مقابله با آن باید دقت زیادی داشت.

وی افزود: در جهاد اصغر دشمنان آشکار و مشخص است که در راستای اهداف دنیوی با انسان در حال جنگیدن است اما در جهاد اکبر دشمن پنهان و مخفی بوده و بیشتر درباره مسائل اخروی با انسان به مبارزه می‌پردازد که مانع رسیدن او به کمال و سعادت شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: در جهاد اکبر انسان باید با نفس اماره خود به مبارزه بپردازد که شانی از شئون خود انسان است بنابراین این مقابله و مبارزه به آگاهی و معرفت نیاز دارد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس