آب انبار علی مردان خان


یکی از جاذبه های دیدنی شهر کرمان، آب انبار تاریخی علی مردان خان می باشد که به شما پیشنهاد می کنیم اگر به این شهر بسیار زیبا سفر کردید حتما از این آب انبار تاریخی نیز دیدن کنید.آب ‌انبار تاریخى علی‌مردان خان که داخل بازار مسگرى غربى واقع شده است، داراى ویژگى‌هاى معمارى جالبى می […] نوشته آب انبار علی مردان خان اولین بار در جامع ترین پایگاه گردشگری...

یکی از جاذبه های دیدنی شهر کرمان، آب انبار تاریخی علی مردان خان می باشد که به شما پیشنهاد می کنیم اگر به این شهر بسیار زیبا سفر کردید حتما از این آب انبار تاریخی نیز دیدن کنید.آب ‌انبار تاریخى علی‌مردان خان که داخل بازار مسگرى غربى واقع شده است، داراى ویژگى‌هاى معمارى جالبى می باشد که توجه بینندگان را به خود جلب مى‌کند. تاریخ کتیبه ی موجود در بناى مذکور، ۱۲۰۹ هجری قمری است. این کتیبه در سردر آب انبار علی مردان خان واقع شده است و مربوط به دوره ی صفویه می باشد.

آب انبار علی مردان خان

سردر آب‌انبار دارای مقرنس کاری و کاشی‌کاری های بسیار زیبایی است. همچنین دارای سنگ هایی می باشد که حکاکی شده اند و جلوه ی بسیار زیبایی داردند.ابعاد منبع آب‌انبار ۱۰×۱۹.۵ متر و ارتفاع آن نُه متر است و این آب ابنار توان ذخیره‌ی حدود ۲ میلیون لیتر آب را دارد.این آب‌‌ انبار نیاز آب شش ماه اهالى محله‌هاى اطراف را تامین مى‌کرده و آبى خنک و گوارا داشته است.

آب‌انبار به نام علیمردان خان پسر گنجعلی‌خان نام نهاده شده است و یکی از معتبرترین آب انبارهای شهر در عصر خود تلقی می‌شد. این آب‌انبار در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ و به شماره ثبت ۸۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.قسمت های عمده بنای این آب انبار عبارتند از: منبع ذخیره آب، پوشش منبع، بادگیر و هواکش، راه پله و پاشیر، سردر تزئینی

آب انبار علی مردان خان
کمی میزان بارندگی و فقدان آب‌های سطحی در شهرهای ایران به خصوص در شهرهای جنوبی نظیر کرمان ضرورت ذخیره آب را برای مواقع کم آبی الزامی ساخته بود.این آب‌انبار بسیار مورد توجه جهانگردان است و از جمله مکان های دیدنی ای می باشد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آب انبار علی مردان خان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟