بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران


بلوار طاق‌بستان خیابانی در شهر کرمانشاه و طولانی‌ترین بلوار جنگلی در ایران است که از میدان طاق‌بستان در شمال این شهر آغاز شده و تا پل لب آب امتداد می‌یابد. ساخت این خیابان در فاصلهٔ سال‌های 1348 تا 1351 خورشیدی انجام شد. بلوار طاق‌بستان مسیر اصلی حمل و نقل در بخش شمال غربی شهر کرمانشاه […] نوشته بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی...

بلوار طاق‌بستان خیابانی در شهر کرمانشاه و طولانی‌ترین بلوار جنگلی در ایران است که از میدان طاق‌بستان در شمال این شهر آغاز شده و تا پل لب آب امتداد می‌یابد. ساخت این خیابان در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱ خورشیدی انجام شد. بلوار طاق‌بستان مسیر اصلی حمل و نقل در بخش شمال غربی شهر کرمانشاه به‌شمار می‌آید و یکی از پرترددترین خیابان‌ها و اصلی‌ترین مسیرهای حمل و نقل شهر کرمانشاه است.

بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران

ساخت این خیابان در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱ خورشیدی انجام شد.این بلوار به طول ۳۶۰۰ متر است.نام این خیابان در ابتدا بلوار تاق‌بستان بود، چرا که مسیری بود که از بافت قدیمی شهر کرمانشاه به آثار تاریخی طاق‌بستان منتهی می‌شد. اما در سال‌های جنگ ایران و عراق تابلوی آن به نام بلوار شهید شیرودی تغییر کرد. با این حال همچنان در میان مردم و نیز بسیاری از مقامات حکومت با همان نام بلوار طاق‌بستان شناخته می‌شود.

کاربری بیشتر ساختمان‌های قرار گرفته در دو سوی این بلوار اداری، خدماتی و نیز تجاری است. علاوه بر اداره‌های دولتی، بانک‌ها، هتل‌ها، پارک و نیز واحدهای تجاری نیز در این خیابان وجود دارند. بلوار طاق‌بستان یکی از محورهای گردشگری اصلی در شهر کرمانشاه به‌شمار می‌آید.بلوار طاق‌بستان مسیر ارتباطی اصلی شهرک‌های پرجمعیت ناحیه شمال کرمانشاه است. این بلوار در مسیر خود از میدان طاق‌بستان، میدان دانشگاه (سه‌راه مسکن)، پل صیاد شیرازی، دوراهی اول و دوم کارمندان، دوراهی فرهنگیان، دوراهی چهل‌متری تعاون و پل ولایت (لب آب) نیز می‌گذرد. کمربندی شمال کرمانشاه (بلوار صیاد شیرازی) از طریق پل صیاد شیرازی به این بلوار متصل می‌شود.

بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران

در طرح قطار شهری کرمانشاه که قرار است به صورت قطار سبک شهری و از روی زمین ساخته شود، ستون‌های سازهٔ قطار از بلوار طاق‌بستان خواهد گذشت. این مسئله انتقادات زیادی را برانگیخته‌است، چرا که علاوه بر از بین بردن منظر طبیعی بلوار طاق‌بستان به حریم منظری شکارگاه خسروپرویز نیز آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

ساخت بلوار طاق‌بستان به عنوان جاده‌ای برای دسترسی به آثار تاریخی طاق‌بستان و تفریحگاه‌های آن ناحیه ابتدا در دههٔ ۱۳۳۰ آغاز شد. در سال ۱۳۴۱ و در زمان شهرداری مهدی رئوفی، مسیر بلوار مشخص شد و خاکبرداری و تسطیح آن آغاز و درختکاری در دو سوی آن انجام گردید. در سال ۱۳۴۲ علی سلیمانی شهردار کرمانشاه شد و اجرای شبکۀ برق و روشنایی مسیر بلوار -از میدان جدید تا محوطۀ طاق‌ها- انجام شد. در همین زمان نیز شهرداری در محوطۀ طاق‌بستان تغییراتی اعمال کرد و خیابان‌های حاشیه‌ای، توسعۀ استخر، گلکاری، باغچه‌بندی و محوطۀ بازی کودکان را ایجاد کرد.

بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران

با این حال تا سال ۱۳۴۸ این مسیر جاده‌ای باریک بود که از میان زمین‌های کشاورزی روستاهای مرادحاصل و چقاکبود (به کردی: چیاکه‌و) می‌گذشت و تا روستای طاق‌بستان امتداد می‌یافت. درختکاری و تبدیل این مسیر به بلوار از سال ۱۳۴۸ با انتصاب جواد شهرستانی به عنوان استاندار کرمانشاه و نیز طرح بازپیرایی مجموعهٔ تاریخی طاق‌بستان آغاز شد و تا سال ۱۳۵۲ به درازا انجامید. با ساخت این بلوار برنامه‌های شهرک‌سازی و شهرسازی دیگری نیز در ناحیه شمالی و شمال شرقی شهر کرمانشاه به اجرا گذاشته‌شد.

این بلوار منحصر بفرد با فضا‌ سازی زیبا و سرسبز پذیرای همشهریان کرمانشاهی و مسافران است. هم چنین این بلوار برای ورزش و پیاده ‌روی بسیار مناسب است.

بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران
بلوار طاق بستان کرمانشاه ؛ طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در