کرونا صدرنشین اخبار هرمزگان در نخستین هفته سال 99


کرونا صدرنشین اخبار هرمزگان در نخستین هفته سال 99

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان نخستین هفته سال 1399 را در شرایطی پشت سر گذاشت که ویروس کرونا و مسایل مربوط به آن همچون بسیاری از نقاط جهان در صدر اخبار این استان قرار داشت که البته در کنار کرونا، سیل نیزبخشی از اخبار نخستین هفته سال 99 هرمزگان را به خود اختصاص داد.

افزایش شمار مبتلایان به کرونا ، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ، وقوع سیل، امحای بیش از ۲۷۰ تن کالای قاچاق ، مرگ یک مادر و دختر بر اثر طغیان رودخانه فصلی، تعطیلی اصناف، اعلام پهلوگیری ۱۷ فروند کشتی حامل کالای اساسی ، آبگیری سدهای هرمزگان و شناسایی یک گونه نادر از لاک پشت ها از جمله مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته (دوم تا هشتم فروردین ماه) است.

اجتماعی

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامگاه جمعه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان تا روز هشتم فروردین ماه به ۱۷۳ نفر رسید.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: از این شمار ۱۳ نفر فوت شدند، هشت نفر بستری هستند و مابقی ترخیص شدند.

طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا از بامداد جمعه هشتم فروردین ماه در استان هرمزگان آغاز شد.

استاندار هرمزگان با تاکید بر فرمانداران مبنی بر اجرای دقیق دستورالعمل های طرح فاصله گذاری اجتماعی، گفت: اجرای این طرح که از بامداد هشتم فروردین ماه آغاز شده تا نیمه همین ماه ادامه دارد.

فریدون همتی شامگاه جمعه در تماس تلفنی با فرمانداران هرمزگان تاکید کرد: علاوه بر ممنوعیت ورود در سه نقطه اصلی به بندرعباس در جاده ها، از هرگونه ورود از اولین نقطه تردد به شهر بندرعباس از حومه نیز باید قاطعانه ممانعت شود.

شنبه گذشته رییس مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی تلفنی با استاندار هرمزگان، در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در این استان برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این گفتگوی تلفنی، ضمن آرزوی سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای همه مردم هرمزگان و مجموعه مدیریت این استان، از اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا در هرمزگان و توجه خوب مردم استان به رعایت توصیه‌های پیشگیرانه، تشکر و قدردانی کرد.

در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، سامانه «کیا» توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای امکان بازگشت قشموندان به این جزیره طراحی شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم شامگاه پنجشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: این سامانه برای اجرای طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی تهیه شده است.

مرتضی شیخ‌زاده افزود: قشموندان برای بازگشت به جزیره باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه «کیا» به نشانی « http://qea.qeshm.ir» و دریافت مجوز ورود اقدام کند.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس از اعطای اقلام بهداشتی و کمکی مقابله با بیماری کرونا برای مراکز درمانی و بیمارستانی هرمزگان خبرداد.

پیام رضایی روز سه شنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: در شرایط کنونی کشور که پروازها و امورپستی با محدودیت روبرو شده، موفق شدیم اقلام درخواستی بازرگانان، تولیدکنندگان و واحدهای اقتصادی هرمزگان را از تهران با پیگیری وصول کنیم.

وی ادامه داد: این اقلام شامل شیلد محافظ صورت، دستکش، عینک یک بار مصرف، کلاه یک بار مصرف، لباس یک بار مصرف و ماسک می باشد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش از آماده‌سازی و تجهیز ۲۰۰ تخت بیمارستانی برای قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این جزیره کیش خبر داد.

ناصر آخوندی پنجشنبه گذشته گفت: این مرکز قرنطینه ای برای بیماران مبتلا به کرونا که امکان قرنطینه ای و مراقبتی درخانه را ندارند، توسط سازمان منطقه آزاد کیش در نظر گرفته گرفته شده است.

هفته گذشته درپی بارندگی و رها شدن آب پشت سد میناب استقلال، یک بچه گراز که خود را در محاصره سیلاب دیده بود در خیابان ورودی شهر میناب ظاهر شد و در حالیکه مردم آن را دنبال می کردند یک نفر از شهروندان زخمی کرد.

برخی از مردم میناب که درحال تماشای بالا آمدن رودخانه کنار پل میناب بودند از دیدن توله گزار وحشت زده شده و درپی گرفتن آن بودند که این حیوان به یکی از این افراد حمله کرد و منجر به زخمی شدن وی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: بارندگی وطغیان رودخانه موجب مفقود شدن ۲ نفر در شهرستان رودان شد.

عبدالحمید سعدینی روز دوشنبه گذشته افزود: با وجود هشدارهای قبلی و مسدود بودن راه در روز گذشته ۵ نفرقصد عبور از رودخانه نزدیکی روستای دهماتون را داشتند که سه نفر نجات پیدا کرده و دو نفر شامل پدر ودختر ۵ساله خانواده را آب با خود برد .

امید رنجبر بخشدار بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد شامگاه یکشنبه گذشته گفت: به دنبال بارش باران در این منطقه مسیر ارتباطی ۴۰ روستا با جمعیت هفت هزار نفر در شهرستان بشاگرد قطع شد.

هفته گذشته بارندگی و طغیان رودخانه در بخش تخت بندرعباس موجب مرگ مادر و دختر ۵ ساله اش شد.

روستای تمبک بالا و پایین سه شنبه گذشته براثر سرریز آب سد استقلال میناب دچار سیلاب شده بودند که ساکنان آنها به مدت ۲۴ ساعت در مدارس اسکان موقت داده شدند.

معاون هماهنگ کننده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: ۱۵ گروه جهادی سپاه میناب به کمک روستاهای سیلزده تمبک پایین و تمبک بالای این شهرستان شتافتند.

سرهنگ حسن صنعتکاران روز چهارشنبه گذشته در بازدید از روند اجرایی کمک رسانی به سیلزدگان میناب افزود: حضور گروه های جهادی قبل از وقوع سیل و انتقال مردم در معرض سیل در ساعت اولیه این بحران به مناطق امن از خسارت های بیشتر جلوگیری شد

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان اظهار داشت : «محمدنور » فرزند مسعود و فاطمه نخستین نوزاد متولد شده این استان در بامداد اول فروردین سال ۹۹ است.

داوید صادقی روز چهارشنبه گذشته درجمع خبرنگاران افزود: نخستین نوزاد متولد شده در هرمزگان در ساعت سه دقیقه بامداد جمعه یکم فروردین ۹۹ در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) شهرستان قشم متولد شد.

قضایی، انتظامی، نظامی

رییس قوه قضاییه گفت: باید محدودیت‌های موثر و مداخلات حداکثری در برای مقابله با ویروس کرونا مصوب، اجرایی و عملیاتی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی روز پنجشنبه گذشته در تماس های تلفنی با فریدون همتی استاندار و علی صالحی رییس کل دادگستری هرمزگان، در جریان آخرین اقدام های صورت گرفته برای مقابله با کرونا و امدادرسانی به سیل زدگان قرار گرفت.

وی با تأکید بر اعمال محدودیت ها، افزایش مداخلات حداکثری موثر و محدودیت در رفت و آمد که از ابتدا مورد اجماع کارشناسان و متخصصان بود، بر لزوم اعمال نظرات کارشناسان که تمرکز در اعمال محدودیت و مداخلات حداکثری دارند، تاکید کرد.

شوراهای حل اختلاف هرمزگان در یکسال اخیر موفق شد مشکلات تعداد قابل توجهی از زندانیان را برطرف و ۱۵۶ زندانی از ندامتگاه های این استان رهایی یابند.

علی صالحی رییس کل دادگستری هرمزگان چهارشنبه گذشته با اشاره به منویات رهبرانقلاب مبنی بر ضرورت تقویت شوراهای حل اختلاف در راستای افزایش نیافتن تعداد زندانیان اظهارداشت: اعضای شوراهای حل اختلاف نقش حائز اهمیتی در اخذ رضایت از شاکی، ایجاد صلح و سازش و حل و فصل پرونده‌های مددجویان ایفا می‌کنند.

در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و آئین نامه اجرایی مبارزه با قاچاق هیات وزیران مبنی بر انهدام کالاهای قاچاق کشف شده، بیش از ۲۷۰ تن کالای قاچاق شامل یک هزار و ۶۵۰ عدد لوازم آرایشی بهداشتی، یک هزار و ۱۰۶ ثوب البسه، ۲۰۱ تن پودر ماهی، ۳ تن و ۲۶۸ کیلو پسته خام غیر قابل مصرف، ۲۲ تن ریشه گیاه شیرین بیان، یک تن کود شیمیایی و بیش از ۴۰ تن سایر کالاهای خوراکی با حضور نمایندگان مراجع مختلف هفته گذشته در بندرعباس امحاء شد.

سردار غلامرضا جعفری فرمانده انتظامی هرمزگان ارزش کالاهای امحاء شده را ۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این اجناس دارای آراء قطعی توسط مراجع رسیدگی کننده و از نظر بهداشتی و استاندارد مصرف آنها غیر انسانی تشخیص داده شده است.

هفته گذشته با تلاش و هوشیاری ماموران انتظامی هرمزگان یک تن و ۳۰۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر از قاچاقچیان کشف شد.

شنبه گذشته با تلاش ماموران دریابانی هرمزگان ۱۰۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل شهرستان میناب کشف و ضبط شد.

اقتصادی

استاندار هرمزگان گفت: با پیگیری صورت گرفته، ۲ محموله قابل توجه اقلام بهداشتی در راستای مقابله با بیماری کرونا از گمرک شهید رجایی بندرعباس ترخیص و این کالاها مورد استفاده قرار گرفتند.

فریدون همتی عصر چهارشنبه گذشته درنشست ویدئو کنفرانسی با رییس جمهوری درخصوص آخرین وضعیت مقابله با کرونا و سیل اخیر در هرمزگان افزود: ۵۱۳ تخت بیمارستانی در هرمزگان برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شده است.

هفده فروند کشتی حامل انواع کالاهای اساسی و متفرقه در روزهای دوم تا ۱۵ فروردین جاری در بندر شهید رجایی پهلو می گیرند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز شنبه گذشته گفت: استقرار این کشتی ها در ایام تعطیلات نوروز با هدف تامین کالاهای اساسی، مایحتاج عمومی و به ویژه اقلام بهداشتی در تمامی بندرهای تجاری استان هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد.

الله مراد عفیفی پور افزود: همچنین از ابتدای شیوع ویروس کرونا نیز تمامی تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بیماری در مجموعه بنادر و به ویژه بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده است.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران از تعطیلی بازارها، مجتمع های تجاری و صنف های غیر ضروری استان از یکم تا ۱۵ فروردین ماه امسال خبر داد.

عبدالمجید جلالی روز شنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: این اقدام به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان های استان صورت گرفت.

پنجشنبه گذشته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه هرمزگان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: تمام جایگاه های عرضه سوخت در استان فعال هستند و هیچ وقفه ای در روند فعالیت این جایگاه نبوده و نخواهد بود.

فریدون همتی استاندار هرمزگان شامگاه پنجشنبه گذشته در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد: با کنترل شدید ورودی های استان از اسفندماه تاکنون ورود مسافر به این استان بیش از ۹۴ درصد کاهش یافته و بسیاری از مسافران از مبادی ورودی هرمزگان بازگشت داده شدند.

۱۱۷ میلیارد ریال اعتیار از محل سفر ریاست جمهوری به هرمزگان برای مرمت بناهای تاریخی این استان اختصاص یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان روز پنجشنبه گذشته در گفت و گو ایرنا اظهار داشت: این مبلغ به تدریج از دی‌ماه سال گذشته به این استان اختصاص یافته و تا قبل از پایان سال مالی دولت باید نسبت به استفاده از آن در طرح‌های پژوهشی و عملیاتی مرمت آثار و بناهای تاریخی این استان استفاده شود.

رضا برومند ادامه داد: ۱۰۹ میلیارد ریال از مبلغ یاد شده صرف عملیات مرمت و بقیه برای مطالعه مرمت آثار تاریخی یاد شده باید هزینه شود.

براساس گزارش‌های اولیه مدیریت بحران استانداری هرمزگان، در بارندگی اخیر افزون‌ بر چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های بخش‌های مختلف این استان وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان چهارشنبه شب گذشته درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: گزارش‌های اولیه حاکی از خسارت ۱۲۰ میلیارد ریالی به منازل شهر و روستایی‌ یک هزار میلیارد ریالی به بخش آب و فاضلاب، ۱۵۰ میلیارد ریالی به برق منطقه ای و ۲۳ میلیارد ریالی به توزیع برق و ۷۷۰ میلیارد ریالی به راه‌های این استان است.

عبدالحمید سعدینی ادامه داد: همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی هرمزگان وارد شده و اداره‌های مختلف همچنان درحال بررسی خسارت‌ها و تکمیل گزارش‌های خود هستند.

استاندار هرمزگان از تعدیل نیروی کار ادارات استان تا نیمه فروردین ماه به استناد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد.

فریدون همتی عصر سه شنبه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: به استناد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان نیز همانند کل کشور به جز ارگان‌های خدماتی، درمانی و امدادی تا ۱۵ فروردین‌ماه ۹۹ با حداقل ظرفیت نیروی انسانی خود فعالیت خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در پی بارندگی اخیر، سدهای استقلال میناب، سد شمیل و نیان و سدجگین جاسک سرریز شدند.

هوشنگ ملایی دوشنبه شب گذشته با اعلام این خبر افزود: به دنبال بارندگی ۲ روز گذشته و ورود آب، ظرفیت آبگیری سد استقلال میناب با ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سد شمیل و نیان بندرعباس با ۱۰۰ میلیون مترمعکعب و سد جگین جاسک با ۲۱۰ میلیون متر مکعب، تکمیل شد.

استاندار هرمزگان گفت: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب بنام جهش تولید نامگذاری شده، تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان در این راستا به کار گرفته می‌شود.

فریدون همتی عصر شنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: رسیدن به هدف مهم جهش تولید در سرلوحه کار تمامی دستگاه‌ های اجرایی هرمزگان خواهدبود تا در پایان سال، شاهد نتیجه خوبی در این عرصه باشیم.

فرهنگی

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: ۷۳ نفر از دانش آموزان این استان، به مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزان راه یافتند.

موسی دادی زاده سرخایی روز چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: ۲۳ نفر از این تعداد در رشته ریاضی، ۸ نفر المپیاد ادبی، سه نفر اقتصاد ومدیریت، ۱۱ نفر زیست شناسی، ۲ نفر تفکر وکارآفرینی، سه نفر علوم زمین، سه نفر سلول های بنیادی، چهار نفر شیمی، سه نفر فیزیک، ۱۰نفر کامپیوتر و سه نفر نیز در رشته نجوم هستند.

محیط زیست

چهارشنبه گذشته اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش؛ از شناسایی یک قطعه لاکپشت زیتونی از گونه های نادر و در معرض انقراض در سواحل این جزیره خبر داد.

این گونه کمیاب لاکپشت، برای نخستین بار برای تخمگذاری به سواحل کیش آمده و احتمالا طی روزهای آینده تخم گذاری می کند.

لاکپشت زیتونی کوچکترین گونه لاکپشت دریایی است و در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قراردارد.

هفت گذشته از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اعلام شد: جاده منطقه حفاظت شده گنو در شهرستان بندرعباس بسته و ورود افراد غیربومی به این منطقه ممنوع شده است.

منطقه حفاظت شده گنو در بندرعباس دارای زیبایی های منحصر به فردی است که در ایام تعطیل و بهار پذیرای هزاران گردشگر بوده اما امسال به دلیل حفظ سلامت شهروندان، از ورود افراد متفرقه به این منطقه جلوگیری می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر