جزئیاتی دربارۀ برنامه‌های دفتر تخصصی سینما در سال جاری


جزئیاتی دربارۀ برنامه‌های دفتر تخصصی سینما در سال جاری

ادامۀ دوره‌های تکمیلی فیلمنامه‌نویسی، انتشار چند عنوان کتاب، رونمایی از کتابخانه اهدایی زاون قوکاسیان و برگزاری دوره‌های تکمیلی مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری، از جمله برنامه‌های دفتر تخصصی سینما در سال 1399 است.

مدیر دفتر تخصصی سینما، وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شروع کار دفتر تخصصی سینما با تمرکز بر بحث فیلمنامه نویسی بود و در ادامه، با توجه به شرایط، کمی از آن فاصله گرفتیم و رویۀ خود را به سمت انجام مطالعات سینمایی و البته صنع سینما تغییر دادیم. یکی از برنامه‌های جدی این دفتر که بنا داریم در سال ۱۳۹۹ نیز آن را ادامه بدهیم، تکمیل و تقویت دوره‌های فیلمنامه نویسی و در ادامه، برگزاری دوره سوم و چهارم آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری است.

مصطفی حیدری ادامه داد: مجموعه درس گفتارهایی که سال ۱۳۹۸ در دور دوم این برنامه ارائه شد، در قالب یک بستۀ صوتی آماده سازی شده و در سال جاری در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد، اگرچه برای تبدیل این فایل‌های صوتی به کتاب هم برنامه‌هایی داریم.

مدیر دفتر تخصصی سینما با اشاره به انتشار کتاب «سینماتوگراف» گفت: اول مهرماه سال گذشته در مراسم باشکوهی از دومین شماره «سینما توگراف» با موضوع سینمای آزاد، مستقل و فیلم کوتاه با حضور بزرگانی چون کیانوش عیاری، محمدرضا اصلانی، ناصر غلامرضایی، ابراهیم وحید زاده، مجید جوانمرد، محمدعلی سجادی، عبدالله باکیده و دیگر دوستان رونمایی شد و در سال ۱۳۹۹ نیز تصمیم داریم سومین شمارۀ این کتاب را با موضوع «سینمای مستند» منتشر کنیم.

حیدری افزود: پروندۀ سینمای پرافتخار دهه ۴۰ و نیز پروندۀ مستندساز مهجور اما مهم یعنی «احمد فاروقی قاجار» و همچنین سنت تدوین در سینمای شوروی و ژیگاورتوف، از جمله محتویات جلد سوم سینماتوگراف است. البته برای شماره چهارم سینماتوگراف، با موضوع سینمای کودک و نوجوان هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی دربارۀ دیگر کتاب‌های در دست نشر دفتر تخصصی سینما توضیح داد: «سینما به روایت اصفهان» نام کتابی است که از سال ۱۳۹۶ پژوهش دربارۀ آن آغاز شده بود و به شکل تحلیلی و تاریخی به بررسی سینما از بدو ورود آن به اصفهان تا سال ۱۳۵۷ می‌پردازد. در کشور ما این نخستین بار است که کتابی دربارۀ اتفاقات سینمایی یک شهر چاپ و منتشر می‌شود.

مدیر دفتر تخصصی سینما خاطر نشان کرد: سال ۱۳۹۵ دوره های تحلیلی آموزش فنون فیلمنامه نویسی را برگزار کردیم و اکنون مطالب ارائه شده در این دوره آموزشی، تحت عنوان کتاب «واکاوی متن» (درس گفتارهای فیلمنامه نویسی) آماده شده است.

حیدری ادامه داد: «در پسِ آینه» (رهیافت‌هایی به سوی سینمای متعالی) در حوزۀ فلسفه و سینما نیز از دیگر کتاب‌هایی است که مجوز نشر آن به همراه سایر کتاب‌هایی که ذکر شد، از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و آمادۀ نشر است.

وی یادآور شد: سال گذشته بخش زیادی از کتابخانۀ زاون قوکاسیان، پژوهشگر و منتقد فقید اصفهان به دفتر تخصصی سینما اهدا شد. بخشی از این کتابخانه اکنون به دفتر منتقل شده و به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا روند انتقال بخش دیگر آن متوقف شده است اما حتما پس از انتقال کامل این گنجینه که شامل فیلم‌های ایشان هم می‌شود، در فرصتی مناسب از آن رونمایی خواهیم کرد.

مدیر دفتر تخصصی سینما به برنامه‌های حمایتی این دفتر نیز اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از برگزاری نشست‌های پاتوق فیلم کوتاه، دوره‌های تئوری فیلمنامه نویسی با عنوان انتقال تجربه، فیلمنامه‌خوانی و پیچینگ حمایت کردیم و سال ۱۳۹۹ نیز به صورت جدی‌تر و تخصصی‌تر در زمینه فیلمنامه نویسی قدم برمی‌داریم تا بتوانیم این کارگاه‌ها را به مرحله تولید برسانیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!