قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیمی عاقلانه بود/ الان بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است


قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیمی عاقلانه بود/ الان بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است

کارشناس والیبال کشورمان گفت: تعویق یک ساله المپیک فرصت مناسبی است تا با اعتماد به مربیان داخلی متوجه شویم داشته های مان در این زمینه در چه سطحی هستند.

سرویس ورزش مشرق – پس از تعویق یکساله المپیک توکیو و با جدی تر شدن جدایی ایگور کولاکوویچ سرمربی فعلی تیم ملی والیبال که قراردادش تا پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود، گمانه زنی درباره جانشین این مربی زیاد است. برخی بر این باورند که باید یک مربی خارجی درجه یک به جای او به کادر فنی تیم ملی وارد شود و عده ای به استفاده از مربی داخلی رأی می دهند. در اینکه بازیکنان سرشناس تیم ملی والیبال از مربی ایرانی حساب ببرند یا نه نیز از دیگر مباحثی است که در این بین مطرح شده است.

علی شاکری، کارشناس والیبال در گفت و گو با مشرق، در همین ارتباط حرف زد و معتقد بود در مدت زمان باقیمانده تا المپیک ۲۰۲۱ باید از کادر فنی ایرانی بهره برد ولی با حمایت کامل فدراسیون برای جلوگیری از تبعات احتمالی پس از آن.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیمی عاقلانه بود/ الان بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است

* جدایی کولاکوویچ از کادر فنی تیم ملی والیبال به صلاح بود یا نه؟

- طبیعی است که این تصمیمی عاقلانه بود که با کولاکوویچ قطع همکاری شود. چون قرارداد او تا پایان المپیک بود. ما پس از ولاسکو هرگز نتوانستیم مربی اثرگذاری در آن سطح برای تیم ملی والیبال مان بیاوریم. کواچ که تا وقتی در ایران بود نتوانست کاری از پیش ببرد ولی در جدایی اش از ایران خوشبختی به او رو کرد و رفت و با تیم های ملی اسلوونی و سپس صربستان درخشید و قهرمان اروپا هم شد. لوزانو هم که به واسطه دستیار آرژانتینی اش به اضافه توانمندی بچه های تیم ملی والیبال مان توانست در المپیک ۲۰۱۶ ریو تا حدی خوب عمل کند ولی پس از او هم کولاکوویچ برخلاف آنچه درباره اش گفته می شد هرگز نتوانست توقعات را در والیبال ایران برآورده کند. شاید تنها دستاورد او معرفی چند چهره جوان بود که این نیز با پشتوانه عظیمی که در والیبال داریم کار چندان مهمی به نظر نمی رسید. البته در این بین ما سراغ مربیان خارجی دیگری مانند آناستازی هم رفتیم ولی در نهایت همین ها به ایران آمدند.

بیشتر بخوانید:

خداحافظی در سکوت با سرمربی تیم ملی

خوش‌خبر: قرارداد کولاکوویچ را فسخ شده بدانید

قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیمی عاقلانه بود/ الان بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است

* با جایگاهی که تیم ملی والیبال مان در دنیا دارد چه راهکاری برای تیم ملی والیبال مان بهتر است؟

- ببینید غیر از المپیک ۲۰۱۲ لندن که آن هم به دلیل برخی بی تدبیری ها از سوی ولاسکو نتوانستیم راهی آن بازی‌ها شویم والیبال ما از سال ۲۰۱۳ به این‎سو همواره در همه تورنمنتهای معتبر جهانی حضور داشته و الان یکی از ارکان اصلی مسابقات محسوب می شود. این نشان می دهد که والیبال ما جایگاهش را بین قدرتهای برتر جهان پیدا کرده است.

* در یک سال پیش رو اگر لیگ ملت‌ها یا تورنمنت دیگری برگزار شود ما با چه سرمربی باید در آن رقابتها حضور پیدا کنیم؟

- قطعا ما باید با یک مربی ایرانی حضور پیدا کنیم. طبق اعلام فدراسیون جهانی والیبال ما در شرایطی قرار داریم که اگر در لیگ ملتها بین ۱۶ تیم شانزدهم هم بشویم باز هم حضور مان در دوره بعد تا ۷ سال تضمین شده است. پس این بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است. هر چند که متأسفانه ما در طول این سالها از ظرفیت های داخلی مان در کادر فنی تیم های ملی به خوبی و درست استفاده نکردیم. در واقع برنامه دقیقی برای این موضوع نداشتیم. در دوران ولاسکو به دلیل اختلافات میان مربیان داخلی تفکری برای جانشین پروری نداشتیم. البته در دوران کواچ رحمان محمدی راد که در دوران ولاسکو هم نقش کمتری در کادر فنی داشت توانست بهتر ظاهر شود و شرایطی را بدست آورد که بتوان به او اعتماد بیشتری کرد. در دوران کولاکویچ نیز زوج پیمان اکبری و سعید رضایی، خودشان را جزو نیروهایی در امر مربیگری والیبال نشان دادند که بتوان به آنها اعتماد کرد. در واقع ثابت کردند که وجاهت مربیگری را دارند.

قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیمی عاقلانه بود/ الان بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است

* مربی داخلی دیگری مدنظرتان نیست که این توانایی را داشته باشد؟

- ما بهروز عظایی را هم داریم که توانست با تیم جوانان قهرمان جهان شود. کاری که ما ۱۰ سال با مربیان خارجی نتوانسته بودیم به آن دست پیدا کنیم. البته محمد وکیلی نیز که با ستکوویچ کار کرده بود توانست در سال ۲۰۱۷ با تیم نوجوانان قهرمان جهان شود. به اعتقاد من با توجه به فرصتی که ما در لیگ ملتها داریم باید با اعتماد به سه تن از این مربیان یعنی به ترتیب پیمان اکبری، بهروز عطایی و رحمان محمدی راد تیم ملی والیبال را به دست این سه نفر بسپاریم و آنها را در بوته آزمایش قرار بدهیم. قطعا با عِرقی که آنها به پرچم کشورمان دارند بهترین و بیشترین تلاش را برای موفقیت و سربلندی تیم ملی والیبال خواهند کرد. با همین کادر فنی راهی المپیک شویم و حتی اگر موفقیتی هم بدست نیامد آن وقت برای ۴ سال بعد سراغ یک مربی خارجی برویم.

* چطور؟

- چون قطعا پس از المپیک تیم ملی والیبال دستخوش تغییر نسل می شود و آن زمان است که می توان با تحقیق و تفحص یک مربی دارای کاریزمای قوی با قدرت هدایت بالا، کاربلد و کاردان را به استخدام درآورد و تیم ملی را برای ۴ سال دستش سپرد.

قطع همکاری با کولاکوویچ تصمیمی عاقلانه بود/ الان بهترین فرصت برای اعتماد به مربیانی ایرانی است

* فکر می کنید ستاره هایی که بعضا با مربیان بزرگ خارجی هم سرِ ناسازگاری می گذاشتند از کادر فنی جوان ایرانی حساب ببرند؟

- این بستگی به نحوه برخورد فدراسیون والیبال و روش برخوردش با اعضای تیم ملی والیبال دارد. اگر اعتماد قلبی و وفاق عمومی بین اهالی والیبال و اهالی فدراسیون نباشد قطعا این تصمیم شکست می خورد ولی با اعتماد عملی و قلبی می توان با همین مربیان داخلی کارهای بزرگی کرد. اگر هم نشد نه تنها چیزی را از دست نداده ایم بلکه توانسته ایم کاریزمای مربیان داخلی مان را سنجیده و اعتماد بنفس بالایی به آنها بدهم که در المپیک روی نیمکت تیم ملی والیبال نشسته اند. این قطعا دستاورد کمی برای والیبال نخواهد بود که اثراتش را در سالهای پس از المپیک می بینیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس