چگونه ژاپن توانست کووید 19 را تحت کنترل نگه دارد؟


چگونه ژاپن توانست کووید 19 را تحت کنترل نگه دارد؟

جمعیت زیادی در خیابان های توکیو راه می روند و به شکوفه های گیلاس می نگرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود نزدیکی ژاپن به چین، این کشور شیوع گسترده بیماری کرونا ویروس را ندیده است، در حالیکه این بیماری بسیاری از مناطق اروپا و آمریکای شمالی را تعطیل کرده است. ژاپنی ها در حال انجام چه اقدامات متفاوتی هستند که به کاهش شیوع بیماری کمک کرده است؟

کرونا ویروس مایه نگرانی جمعیت زیادی از مردم ژاپن نبود، آنان که آخر هفته از شکوفه های مشهور! گیلاس توکیو لذت می برند.

هزاران نفر در پارک ها و خیابان ها حضور دارند، مشغول خوردن ناهار بسته بندی شده هستند، نوشیدنی می نوشند و با شکوفه های جوانه زده عکس سلفی می گیرند!

یک کارمند پارک "ینو" می گوید نمایشگاه گل یکی از مهمترین رویدادهای سالانه برای ما ژاپنی هاست.

در مقابل، در اروپا تفاوت می تواند زیاد باشد. ژاپن تاکنون 10 شاخه شیوع بیماری داشته با نزدیک به 1200 مورد ابتلا و 43 مورد مرگ تا 24 مارس. هر روزه فقط چند ده مورد عفونت به بیماری گزارش می شود در حالیکه این اعداد می باید بسیار زیاد باشد چون ژاپن بسیار پرجمعیت است و بالاترین جمعیت پیر را در جهان دارد. و علاوه بر آن در ارتباط نزدیک با چین است، جایی که منشاء بیماری است.

در ژانویه، حدود 925 هزار چینی به ژاپن سفر کردند. در فوریه نیز 89 هزار نفر سفر کردند.

در مقابله با کرونا ویروس، دولت ژاپن همه مدارس را دو هفته قبل تعطیلات بهار در پایان مارس تعطیل کرد و همه رویدادهای عمومی را لغو نمود. اما مغازه ها و رستوران ها توانستند باز بمانند و تعداد کمی از کارمندان ژاپنی تصمیم گرفتند از خانه کار کنند.

تعداد کم موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن، ابتدائاً این گمان را بوجود آورد که دولت قصد پوشاندن واقعیت را دارد.

باربارا هولتوس یک جامعه شناس می گوید: بعد از فاجعه هسته ای فوکوشیما در سال 2011، دولت ابتدائاً از پذیرش ذوب راکتور خودداری کرد. –ازین رو- تا امروز یک نوع بی اعتمادی به موضع گیری های رسمی باقی مانده است.

باوجود داشتن ظرفیت 6 هزار تست تشخیص بیماری، ژاپن تاکنون 14 هزار تست انجام داده است، 20 برابر کمتر از همسایه خود کره جنوبی! که سخت درگیر بیماری عمومی است. ماساهیرو کامی یک ویروس شناس می گوید: فقط بیماران با علائم شدید آزمایش می شوند و تعداد موارد گزارش نشده –با علائم شدید- زیاد است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دوست داشت تا ژاپن را بعنوان یک کشور ایمن معرفی کند تا رقابت های المپیک تابستانی را از دست ندهد. هر چند کمیته بین المللی المپیک این رویداد را به تعویق انداخت.

تعویق برگزاری المپیک بخاطر ویروس کرونا

کارشناسان وزارت بهداشت بارها چنین انتقاداتی را رده کرده اند. اینکه گفته می شود آنان به دنبال خوشه ای از بیماری کرونا برای مهار آن هستند، بجای اینکه بطور گسترده تست بیماری را انجام دهند.

هنگامی که فراگیری بیماری در یک مدرسه ابتدایی در جزیره شمالی هوکایدو رخ داد، مقامات تمام مدارس را در منطقه بستند و وضعیت اضطراری اعلام کردند. بعد از 3 هفته، گسترش ویروس متوقف شده بود.

سباستین ماسلو به دویچوله می گوید: تعداد کمی از تست های تشخیصی برای کسب اطمینان از منابع مراقبت های بهداشتی در دسترس است برای موارد عفونی شدید.

ماسک ها، بخشی از زندگی روزمره ما

آداب و رسوم ژاپنی ها – تعظیم به جای دست دادن و روبوسی کردن – در کاهش شیوع بیماری نقش ایفا کرده است. همانطور که آموزش بهداشت عمومی از سنین پایه تدریس شده است.

یک مادر ژاپنی گفت: شستن دست ها، غرغره کردن گلو با محلول ضدعفونی کننده و ماسک زدن بخشی از کارهای روزمره ماست. ما نیازی نداریم تا کرونا ویرویس این ها را به ما آموزش دهد! در نتیجه، آسان بود برای جامعه بمنظور تغییر وضعیت و مقابله با ویروس در ماه فوریه - درست زمانی که ویروس شروع به گسترش کرد. فروشگاه ها و محل های کار مواد ضدعفونی دست را در ورودی نصب کردند و پوشاندن صورت با ماسک به یک وظیفه عمومی تبدیل شد.

کودکان ژاپنی بهداشت و شستشوی دست ها را از سنین پایه می آموزند و آن را به خوبی تمرین می کنند. این کشور معمولا سالانه 5.5 میلیارد ماسک صورت مصرف می کند، برای هر نفر 43 ماسک. فروش ماسک صورت برای مقابله با ویرویس افزایش یافته. ماسک ها جیره بندی شده اند و مردم با صبر در صف ها ایستاده اند تا مغازه ها باز شود. سایر مغازه ها نوارهای پارچه ای و فیلترهای قهوه را همراه با دستورالعمل های نسخه های مربوطه به فروش می رسانند.

ژاپنی ها دریافته اند که یک فرد بدون علائم می تواند به ویرویس مبتلا شده باشد. یک مدیر تجاری آلمانی که سال ها در ژاپن زندگی کرده، می گوید: شما ماسک را برای محافظت از دیگران روی صورت قرار می دهید، بنابراین خود شما ویروس را انتقال نمی دهید.

به نظر می رسد استفاده گسترده از ماسک صورت نه تنها موجب کندشدن گسترش کرونا ویروس شده بلکه کاهش مبتلایان به آنفلوآنزا را در 7 هفته پیش از انتشار کرونا ویروس را به دنبال داشته است. مطالعات اخیر 5 دانشمند غربی نشان می دهد ماسک ها انتقال ذرات معلق در هوا یا قطرات حاوی ویروس را کاهش می دهند.

جدا از فاصله اجتماعی و شستن دست ها، کارشناسان نتیجه گرفته اند که ماسک های صورت می تواند یک نقش مهم در کاهش گسترش ویروس ایفا نماید، با توجه به نرخ پایین عفونت بیماری در ژاپن.

بازگشت آهسته به حالت عادی

با توجه به این موفقیت، نخست وزیر ژاپن هفته گذشته امتناع کرد از اعلام وضعیت اضطراری در سطح کشور. از آن به بعد، ژاپنی ها کم کم بر می گردند به زندگی روزانه خود. تدریس مدارس به حال قبل بازگشته است با دانش آموزانی که در اتاق هایی با تهویه مناسب با فاصله از یکدیگر نشسته اند. پارک های تفریحی بازگشایی شده اند اما از افرادی که تب دارند، خواسته می شود تا دورتر باشند.

بر اساس اعلام دولت، و بخاطر ترس از موج دوم عفونت بیماری، مدارسی که در مناطق عاری از بیماران کووید 19 قرار دارند در ترم جدید – اپریل - اجازه بازگشایی دارند. این ممنوعیت برای تعطیلی رویدادهای عمومی برقرار است.

با این حال، گردشگران خارجی یک تهدید بشمار می آیند. شهروندان کره جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا از ورود به کشور منع شده اند. خارجی های ساکن در ژاپن می توانند بازگردند ولی هنگام ورود بایستی 14 روز در قرنطینه بمانند. بر اساس اطلاعات غیر رسمی، مقررات وضع شده حداقل تا پایان اپریل باقی خواهد ماند.

مترجم: محمدضیاء اولیاء

منبع: دویچه‌وله

۴۷۲۱۲

کد خبر 1369688

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته