افزایش قیمت نان در خراسان جنوبی براساس مصوبه پارسال است


افزایش قیمت نان در خراسان جنوبی براساس مصوبه پارسال است

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: افزایش قیمت نان در استان مربوط به مصوبه دولت در پنج ماه گذشته است که به دلایلی در استان تاکنون اجرا نشده بود.

داود شهرکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ جدید انواع نان در خراسان جنوبی از ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: دستورالعمل افزایش قیمت نان آبان ۹۸ در کشور ابلاغ شد که با بررسی و کارشناسی انجام شده نسبت به سراسر کشور در استان نرخ پایین‌تری در نظر گرفته شد.

وی گفت: بعد از موضوع گرانی سوخت، افزایش قیمت سایر اقلام کالایی و شوک‌های قیمتی، نانوایی‌داران نیز با افزایش حقوق و دستمزد کارگران، قیمت آرد و سایر لوازم و تجهیزات مواجه شدند در حالی که دستورالعمل افزایش قیمت نان در استان اجرایی نشده بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به ضرورت فعالیت نانوایی‌ها و اینکه نانوایی‌ها متضرر می‌شدند، برای جلوگیری از آسیب‌های پیش‌بینی شده، مصوبه افزایش قیمت نان را با پنج ماه تاخیر در استان اجرا کردیم.

وی افزود: افزایش قیمت نان به میزان متعادل بوده است تا هم امکان ادامه خدمت نانوایی‌ها فراهم شود و هم شهروندان در تامین نان تحت فشار قرار نگیرند لذا در کارگروه آرد و نان استانداری قیمت‌ها اصلاح شد.

شهرکی گفت: جامعه نانوایی‌داران قشری از مردم هستند که باید در شرایط کنونی امکان زندگی و کار کردن را داشته باشند اما در حالی که بسیاری از کالاها در سال‌های اخیر افزایش قیمت داشت، قیمت نان تقریبا ثابت بوده و مشکلاتی برای این قشر ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه قیمت نان در سال جاری افزایش نخواهد یافت افزود: اگر قیمت آرد تحویلی به نانوایی‌ها افزایش یا کاهش یابد متناسب با آن قیمت نان تعیین خواهد شد.

رییس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی هم گفت: براساس اعلام کمیته آرد و نان استان قیمت نان یارانه‌ای ۲۵ درصد و آزاد ۲۰ درصد افزایش یافت.

اکبر مرادی افزود: بنا بر اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، امسال نان گران نمی‌شود و افزایش قیمت نان در خراسان جنوبی مربوط به آبان ۹۸ بوده که به دلایل متعدد و با تصمیم مقامات استان تاکنون ثابت مانده بود.

وی گفت: در خراسان جنوبی و برخی استان‌های دیگر از قبیل سیستان و بلوچستان، با توجه به مباحثی که درخصوص گرانی سوخت پیش آمد تصمیم بر این شد تا اطلاع ثانوی قیمت نان افزایش نیابد.

رییس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت چون قیمت آرد، حقوق کارگران و سایر تجهیزات افزایش یافته بود نانوایی‌های استان متضرر شدند و حتی به تعدیل نیرو پرداختند.

وی تصریح کرد: از ۲۵ اسفند ۹۸ قیمت مصوب انواع نان یارانه‌ای و آزاد توسط کمیته آرد و نان استان اعلام شده و نرخ‌نامه در اختیار نانوایی‌ها قرار گرفته است.

مرادی افزود: براساس این نرخ‌نامه قیمت نان یارانه‌ای لواش سنتی، لواش تنوری عراقی، لواش ماشینی دوار و لواش ماشینی بالشتکی ۴۵۰ تومان، فری و تافتون ماشینی هزار و ۲۵۰ تومان، فری و تافتون سنتی و بربری هزار تومان، تافتون دستگاهی انبوه پز ۲ هزار تومان تعیین شده است.

وی گفت: همچنین نرخ نان سنگک ماشینی به ازای هر ۴۰۰ گرم نان ۸۵۰ تومان و هر یک کیلوگرم ۲ هزار و ۱۲۵ تومان، سنگ سنتی به ازای هر ۴۰۰ گرم ۹۰۰ تومان و هر کیلوگرم ۲ هزار و ۲۵۰ تومان و لواش ماشینی اتومات نیز ۳۲۰ تومان تعیین شده است.

رییس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی گفت: قیمت نان نیمه‎یارانه‌ای شامل نان سنگ ساده سه هزار و ۶۰۰ تومان، انواع تافتون ماشینی و سنتی از ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان و لواش سنتی و ماشینی نیز ۷۵۰ تومان مصوب شده است.

وی تاکید کرد: واحدهای صنفی نانوایی موظف به نصب نرخ‌نامه در معرض دید مشتریان و رعایت ساعت پخت نان و تعطیلی مجاز هستند.

مرادی گفت: واحدهای نانوایی در توزیع نان یا چانه موظف به استفاده از ترازوی دیجیتال استاندارد و رعایت قیمت و وزن تعیین شده (چانه یا نان) در نرخ‌نامه فوق هستند.

در حال حاضر ۷۵۰ نانوایی در استان فعال است که از این تعداد ۲۵۵ واحد در مرکز استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید