ماندن در خانه و کتابخوانی سهم شهروندان در مقابله با کرونا


ماندن در خانه و کتابخوانی سهم شهروندان در مقابله با کرونا

مشهد- ایرنا- مسوولان فرهنگی برای درخانه‌ ماندن شهروندان به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های مختلفی طرح‌ریزی کرده‌اند که مسابقات کتابخوانی از آن جمله است.

در این روزها که در خانه ماندن تنها راه قطع زنجیره ویروس کروناست خانواده‌های زیادی این مهم را جدی گرفته و قرنطینه خانگی را رعایت می‌کنند اما از آنجا که در خانه ماندن ممکن است برای شهروندان کمی سخت باشد لذا خانواده ها سعی می‌کنند با برنامه‌های مختلف نظیر کتابخوانی، تماشای فیلم و سایر کارهایی که در شرایط عادی وقت کمتری برای پرداختن به آنها دارند زمان خود را بگذرانند.
در این میان مسوولان فرهنگی نیز بی‌تفاوت نیستند و با برنامه‌های مختلف سعی می‌کنند که شهروندان بهترین استفاده را از حضور در خانه ببرند که کتابخوانی و برگزاری مسابقات ملی و محلی کتابخوانی از آن جمله است.


مسابقه ملی"کتابِ خانه"
در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز که این روزها در وضعیت قرمز از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد و مسوولان مختلف مدام تاکید بر رعایت قرنطینه خانگی دارند تعدادی برنامه فرهنگی برای شهروندان طراحی شده‌است که مسابقه سراسری "کتابِ خانه" از آن جمله است.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص اظهار داشت: یک مسابقه ملی و سراسری توسط معاونت فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری با هدف تشویق شهروندان به ماندن در منازل به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود.
صدرا یوسفی افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند در ویدئویی یک تا سه دقیقه‌ای، محتوای کتاب مدنظرشان را بازگو کنند و یک بند از آن را بخوانند.
وی ادامه داد: این مسابقه محدودیت سنی و مکانی ندارد و برای برگزیدگان این مسابقه سراسری کتابخوانی ۲۰ بن خرید کتاب پنج میلیون ریالی، ۲۰ جلد کتاب نفیس و ۱۰۰ جلد کتاب ویژه کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.


پویش حانواده کتابخوان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی نیز اظهار داشت: با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و با توجه به ضرورت خانه‌نشینی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، پویش خانواده کتابخوان در این استان راه‌اندازی شد.
حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: با توجه به تعطیلی مراکز آموزشی و کتابخانه‌های عمومی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این پویش با مشارکت مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و تعدادی از دستگاه‌های خدمت‌رسان استان راه‌اندازی شده و همزمان با نیمه شعبان در فروردین ماه سال آینده با قدردانی از برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.
وی ادامه داد: در این پویش ضمن تاکید بر حضور در منزل و پرهیز از سفر، افراد با تشویق به خواندن کتاب‌ از کتاب مطالعه شده فایل ویدیویی تهیه کرده و با ارسال آن به نشانی اعلام شده در پویش خانواده کتابخوان شرکت می‌کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: افراد در این پویش با معرفی کتاب در جمع خانواده و ارسال این فایل از طریق شبکه های اجتماعی بله، واتس‌آپ، سروش و گپ به شماره" ۰۹۳۹۳۴۴۷۱۶۹" با شعار "در خانه می مانیم - کتاب میخوانیم - کرونا را شکست می‌دهیم" در پویش خانواده کتابخوان شرکت می‌کنند.
سبزیان افزود: نحوه معرفی، خلاقیت، بیان و کیفیت تصویر و صدا از جمله ملاک‌های ارزیابی فایل های ارسال شده به پویش خانواده کتابخوان است.
وی اضافه کرد: ۲۱۴ کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان خراسان رضوی فعال است و تعداد اعضای این کتابخانه‌ها نیز از ۱۸۹ هزار و ۵۲۹ نفر در سال گذشته به ۲۵۵ هزار و ۲۱۴ نفر در سال جاری رسیده‌ است.


قرارگاه فرهنگی مقابله با کرونا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی اظهار داشت: همچنین با مشارکت ۴۰۰ کتابدار، قرارگاه فرهنگی پیشگیری و مقابله با کرونا با هدف ترغیب مردم به ماندن در خانه، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هوشمندانه تشکیل شده‌است.
حجت‌الاسلام سبزیان افزود: با توجه به بحران اجتماعی رخ داده در مواجهه با ویروس کرونا، تلاش جمعی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مبارزه با این رخداد و تعطیلی مراکز آموزشی و کتابخانه‌های عمومی، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان به تشکیل قرارگاه فرهنگی پیشگیری و مقابله با کرونا با هدف ترغیب مردم به ماندن در خانه اقدام کرده است.
وی ادامه داد: در این قرارگاه قریب به ۴۰۰ کتابدار استان خراسان رضوی به عنوان افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی علاوه بر آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص کرونا و تشویق افراد به حضور در منازل و پرهیز از سفرهای درون شهری و برون شهری، افراد را به خواندن کتاب‌های خوانده نشده کتابخانه شخصی خود تشویق می کنند و با ارسال ویدئویی یک دقیقه‌ای در پویش خانواده کتابخوان شرکت میکنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: این قرارگاه ضمن مکاتبه با مدیران کل کتابخانه های عمومی استانهای کشور و درخواست از آنها برای دعوت هم استانی‌هایشان به حضور در منازل و پرهیز از سفر به مشهد مقدس با محتواهای فرهنگی از قبیل کلیپ و ویدئوهای یک دقیقه ای با موضوع پیشگیری از ابتلای به کرونا را تولید می‌کند.

طبق آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به ۹۲۱ نفر افزایش یافته است که ۵۵۳ نفر از کل بیماران مبتلا به کرونا در خراسان رضوی مربوط به حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۳۶۸ نفر متعلق به مناطق زیرپوشش پنج دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی دیگر این استان هستند.

ظرف روزهای ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ تا چهارم فروردین ماه ۱۳۹۹ چهار هزار و ۶۳۵ بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری شده‌اند و در این مدت تاکنون دو هزار و ۹۷۳ نفر از شهروندان اهل خراسان رضوی که به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا مبتلا شده بودند بهبود یافته و از بیمارستانها مرخص شده‌اند.
همچنین دو هزار و ۷۹۳ نفر از بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که تاکنون هزار و ۵۳۵ نفر از آنها بهبود یافته و از بیمارستان به منزل بازگشته‌اند.
بنا بر این آمار تعداد جانباختگان بیماری کرونا در خراسان رضوی که آزمایش آنها به طور قطعی مثبت بوده ۱۱۳ تن اعلام شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان