سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد


سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

سال 1398 برای هنر و هنرمندان ایران سالی مملو از اتفاقات تلخ و شیرینی بود که می‌توان تلخ‌ترین آن‌ها را درگذشت هنرمندانی دانست که مردم با آنها خاطرات بسیاری دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این مطلب به معرفی چند تن از هنرمندان مطرح کشور که در نیمه اول سال 1398 از دنیا رفتند، می‌پردازیم.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

1- محمد مطیع

سال 98 با درگذشت یک بازیگر قدیمی آغاز شد. محمد مطیع، بازیگر باتجربه سینما و تلویزیون ایران، چند ساعت پیش از آغاز سال در 29 اسفند سال 1397 در گوتنبرگ سوئد به دلیل عارضه قلبی در سن 75 سالگی از دنیا رفت.

محمد مطیع لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۶ و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم «رضا هفت خط» به کارگردانی «حسین ترابی» شروع کرد.

مطیع به نوعی سال‌ها پیش از سینما و تلویزیون خداحافظی کرده بود و «باغ سرهنگ» را می‌توان آخرین اثر تلویزیون او دانست. فیلم‌های سینمایی «دایره مینا»، «گردباد» و «تکیه بر باد» از جمله آثار سینمایی است که مطیع در آنها ایفای نقش کرده و سریال‌های «امیرکبیر»، «سلطان و شبان»، «هزاردستان» و «سال‌های مشروطه» از جمله آثاری است که او در آنها ایفای نقش کرده است.

این بازیگر پنج‌شنبه 22 فروردین در گوتنبرگ سوئد به خاک سپرده شد.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

2- جمشید مشایخی

سیزده روز پس از آغاز سال 98 جمشید مشایخی یکی از مهم‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران در 84 سالگی به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.

جمشید مشایخی که در بیش از 50 سال فعالیت هنری خود در بیش از 100 فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است، قطعاً یکی از ماندگارترین نام‌های هنر معاصر ایران است که سیزدهم فروردین سال گذشته بر اثر ایست قلبی جان خود از دست داد.

«شازده احتجاب»، «قیصر»، «سوته‌دلان»، «کمال‌الملک»، «سرب»، «کاغذ بی خط» و «یک بوس کوچولو» از جمله مطرح‌ترین فیلم‌هایی هستند که این بازیگر قدیمی سینما در آنها ایفای نقش کرده است. او در سریال‌های متعددی از جمله «تبریز در مه»، «امام علی (ع)» و «هزاردستان» نیز ایفای نقش کرده است.

مشایخی در سال 1363 برای بازی در دو فیلم «کمال‌الملک» و «گل‌های داوودی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را از آن خود کرد.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

3- سعید نورالهی

سعید نورالهی یکی دیگر از چهره‌های مطرحی است که در روزهای ابتدایی سال 98 درگذشت. این بازیگر 6 اردیبهشت در سن 65 سالگی به دلیل سکته مغزی در بیمارستان امام خمینی (ره) از دنیا رفت.

سعید نورالهی در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی از جمله فیلم‌های سینمایی «لیلی با من است»، «نسل سوخته» و «مارمولک» و مجموعه‌های تلویزیونی «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «مختارنامه» ایفای نقش کرده است.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

4- بهنام صفوی

بهنام صفوی پسر مودب موسیقی ایران در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ در بیمارستان میلاد اصفهان بستری شد وی بعد از ۲۷ روز بستری شدن در این بیمارستان در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، پس از شش سال مبارزه با بیمار تومور مغزی در سن 35 سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت معصومه شاهین شهر به خاک سپرده شد.

این خواننده محبوب در طول چند سال فعالیت خود در حوزه موسیقی ۵ آلبوم؛ بانام‌های «بگو دوستم داری»، «عشق من باش»، «آرامش»، «فوق‌العاده» و «معجزه» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

او علاوه بر خوانندگی در حوزه آهنگسازی و تنظیم مهارت داشت که از نمونه آثار او می‌توان تنظیم موسیقی «طعنه»، «چشمان سیاه»، «آلبوم ماه غریب»، «در انتهای شب»، «آهویی دارم خوشگله»، «آلبوم زیباترین رنگین‌کمان» را نام برد.

بهنام صفوی همچنین یکی از چیره‌دستان در خلق قطعات موسیقی به‌صورت تک آهنگ بود که از نمونه آثار آن می‌توان به «احساس عجیب»، «وقتی تو باشی»، «اخراجی‌ها ۳»، «دعا می‌کنم»، «ای جان»، «بهترین روز خدا» اشاره کرد.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

5- پرویز بهرام

پرویز بهرام، دوبلور پیشکسوت کشورمان که از سال ۱۳۹۳ درگیر بیماری سرطان بود، ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۶ خرداد در 86 سالگی در منزل درگذشت.

پرویز بهرام، زاده ۴ مرداد ۱۳۱۲ بود و از اواخر دهه ۲۰ خورشیدی وارد کار دوبله شده و چند سالی هم به عنوان بازیگر، صحنه تئاتر را تجربه کرده بود.

از کارهای شاخص این دوبلور می‌توان به گویندگی در مجموعه مستند «جاده ابریشم» و دوبله بازیگرانی چون اورسون ولز، کرک داگلاس، آنتونی هاپکینز و همچنین ناصر ملک‌مطیعی (در سریال «سلطان صاحبقران») اشاره کرد.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

6- مرتضی کلانتریان

مرتضی کلانتریان یکی از مطرح‌ترین و محبوب‌ترین مترجمان ادبی در بین علاقه‌مندان به حوزه ادبیات است صبح روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ با پرت شدن از پنجره منزلش در طبقه دوازدهم به پایین جانش را از دست داد.

او آثار ادبی مهمی را برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

«وجدان زنو» از ایتالو اسووو، انتشارات آگاه، «سیمای زنی در میان جمع» نوشته هاینریش بل، نشر آگه، «نقطه ضعف» نوشته آنتونیس ساماراکیس، انتشارات آگاه، «ظرافت جوجه تیغی» نوشته موریل باربری، انتشارات کندوکاو، «دیدار به قیامت» اثر پی‌یر لومتر، نشر آگاه، «ادبیات و حقوق» اثر فلیپ مالوری، «افسانه‌ پدران ما» نوشته سورژ شالاندن، «اندیشه‌های حقوقی» اثر فلیپ مالوری، «بازگشت به کیلی‌بگز» نوشته سورژ شالاندن، «بررسی یک پرونده قتل» اثر میشل فوکو، «بشریت و حاکمیت‌ها» اثر مونیک‌شمیلیه ژاندرو، «رساله‌ای کوچک در باب فضیلت‌های بزرگ» نوشته آندره کنت – اسپونویل، «رویا و تاریخ (آمریکا در ۲ قرن)» کلود ژولین و «قرارداد اجتماعی» (متن و در زمینه متن) از ژان‌ژاک روسو.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

7- سیدکمال طباطبایی

سیدکمال طباطبایی، تهیه‌کننده باسابقه سینما و تلویزیون، 16 مرداد سال 98 در سن 58 سالگی بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد.

سیدکمال طباطبایی ساخت و تهیه فیلم‌هایی چون «مرد آفتابی»به کارگردانی همایون اسعدیان، « عزیزم من کوک نیستم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، «سالاد فصل» به کارگردانی فریدون جیرانی، «قتل آنلاین» به کارگردانی مسعود آب‌پرور، «ساعت ۲۵» به کارگردانی مسعود آب‌پرور، «آماده باش» به کارگردانس بهرنگ توفیقی، «شب» به کارگردان رسول صدرعاملی، «فرار بزرگ» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «توفیق اجباری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «هر شب تنهایی» و «در انتظار معجزه» به کارگردانی رسول صدرعاملی و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

او همچنین مجموعه‌های تلویزیونی «کاکتوس»، «بچه‌های نسبتا بد» و «شب عید» و سریال «قلب یخی» را در شبکه نمایش خانگی تهیه‌کنندگی کرده بود.

سیدعلی طباطبایی، پسر سیدکمال طباطبایی و بازیگر نیز سال ۱۳۹۴ در سن ۳۲سالگی از دنیا رفته بود.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

8- ناصر احمدی

ناصر احمدی یکی دیگر از پیشکسوتان عرصه دوبله 31 مرداد 98 پس از مدت‌ها تحمل بیماری در سن 75 سالگی از دنیا رفت.

ناصر احمدی دوبلور و گوینده رادیو بود. او از سال ۱۳۴۴ وارد حرفه دوبله شده و پس از آن وارد رادیو شد. از آثار شاخص او می‌توان به «گربه روی شیروانی داغ» (جک کارسون) ٬ «مظنونین همیشگی» (پیتر پوستلویت) و «ارباب حلقه ها» (گیملی) اشاره کرد.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

9- داریوش اسدزاده

اواخر تابستان سال 98 یکی دیگر از بازیگران محبوب سینما و تلویزیون از دنیا رفت. داریوش اسدزاده سوم شهریورماه پس از مدت‌ها تحمل بیماری در سن 95 سالگی در منزل خود درگذشت. پیکر او ۵ شهریور ماه از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و در کنار مزار غلامحسین نقشینه به خاک سپرده شد.

داریوش اسدزاده، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران (نصر) فعالیت کرد. در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از ۱۰ سال اقامت در آمریکا بازگشت و در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی زیادی مثل «دو نیمه سیب»، «همسر»، «قلاده‌های طلا»، «یتیم‌خانه ایران»، «زمان از دست‌رفته» و «بوی کافور عطر یاس» بازی کرده است. آخرین فیلم او هم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا بوده است.

سالی که با درگذشت محمد مطیع و جمشید مشایخی آغاز شد

10- صادق توکلی

صادق توکلی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون جمعه ۲۹ شهریور به دلیل بیماری و کهولت سن در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

«ایران برگر»، «مسافر کربلا»، «یک کوچه گل»، «شام عروسی»، «آبی مثل دریا»، «دفتری از آسمان»، «ایران سرای من است»، «آژانس شیشه‌ای»، «کمین»، «عشق گمشده»، «خانه قمرخانم»، «بی‌تا»، «شهر گناه»، «عیاران» و «بوی غریب پائیز» از جمله فیلم های صادق توکلی بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند