هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟


هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

سال 1398 برای هنر و هنرمندان ایران سالی مملوء از اتفاقات تلخ و شیرینی بود که می‌توان تلخ‌ترین آن‌ها را درگذشت هنرمندانی دانست که مردم با آنها خاطرات بسیاری دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این مطلب به معرفی چند تن از هنرمندان مطرح کشور که در نیمه دوم سال 1398 از دنیا رفتند، می‌پردازیم.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

1- مظاهر مصفا

دکتر مظاهر مصفا، شاعر و استاد ادبیات، عصر روز چهارشنبه ۸ آبان ۹۸ در سن 87 سالگی درگذشت.

مظاهر مصفا یکی از قصیده‌سرایان شاخص زبان فارسی در دوره معاصر به‌شمار می‌آید که تاکنون چند مجموعه شعر از این استاد ادبیات فارسی به‌چاپ رسیده است که از آن میان می‌توان به «ده فریاد»، «سی سخن»، «توفان خشم»، «سپیدنامه» و «سی‌پاره» اشاره کرد.

تصحیح «دیوان سنایی»، «کلیات سعدی» ،«دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی»، «مجمع‌الفصحاء از رضاقلی‌خانی هدایت»، «دیوان نزاری قهستانی» و«جوامع‌الحکایات عوفی» از جمله آثار پژوهشی و ادبی دکتر مظاهر مصفا است.

علی مصفا (بازیگر سینما)، یکی از ۴ فرزند زندگی مشترک استاد مظاهر مصفا و دکتر امیربانو کریمی (دختر استاد امیری فیروزکوهی) است.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

2- ابراهیم آبادی

ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون آبادی از ۱۹ مهر ۱۳۹۸ بعلت بیماری شش در بیمارستانی در تهران در کما به سر می‌بُرد. او در ۲۹ مهر ۱۳۹۸ مورد عمل جراحی تکه‌برداری از شش قرار گرفت و پس از آن به کما رفت. او ساعت ۱۷ روز ۹ آبان ۱۳۹۸ در سن 85 سالگی درگذشت.

آبادی در تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود علاوه بر فعالیت در تئاتر، در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازی کرد که از آن جمله به فیلم‌های «عطر کافور عطر یاس»، «توکیو بدون توقف»، «صد سال به این سال‌ها» می‌توان اشاره کرد. سریال‌های«مختارنامه»، «پاورچین»، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

3- مجید اوجی

مجید اوجی تهیه‌کننده باسابقه تلویزیون پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان در 17 آبان سال 98 در سن 58 سالگی درگذشت.

«سفر سبز»، «توطئه فامیلی»، «باغ سرهنگ»، «همسایهها»، «به سوی افتخار»، «نشانی»، «تا رهایی»، «ما فرشته نیستیم»، «تعطیلات رویایی» و «مرضیه» از جمله سریال هایی است که اوجی تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشته است. همچنین فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» نیز به تهیه‌کنندگی او ساخته شده است.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

4- فرشاد سنجری

فرشاد سنجری (رهبر ارکستر ایرانی در وین و فرزند زنده‌یاد حشمت سنجر) آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی آپارتمانش در روز یکم آذر ماه در وین دچار آتش‌سوزی شد و پیش از رسیدن به بیمارستان در آمبولانس درگذشت.

او سابقه‌ همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترهای دیگری چون لهستان، بلغارستان، اتریش، چک، رومانی و ... را داشته است.

فرشاد سنجری در سال 1350 از آکادمی موسیقی وین فارغ‌التحصیل شد. در طول سال‌های تحصیل در این شهر، بارها با استفاده از تعطیلات برای اجرای کنسرت با ارکستر سمفونیک به تهران سفر کرد و پس از فراغت از تحصیل که به تهران آمد، کنسرت‌های سمفونیک اپرا و باله‌های متعددی را با شرکت‌ سولیست‌های طراز اول و معروف جهانی اجرا کرد که از جمله‌ آن می‌توان به سوئیت «بومی‌وار» با آهنگسازی «ثمین باغچه‌بان» و همراهی ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

5- نصرت‌الله کریمی

نصرت‌الله کریمی بازیگر، کارگردان و تندیس ساز روز ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در سن ۹۵ سالگی در تهران درگذشت و در روز ۱۶ آذر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

برخی فیلم‌هایی که نصرت‌الله کریمی در آن‌ها عموما به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر حضور داشته است عبارتند از: درشکه چی 1350، خانه خراب 1354 ، میهمان ناخوانده ( کارگردان 1364/69 ).

کریمی در ساخت چند مجموعه تلویزیونی نیز نقش فعالیت داشته است: آقای شاکی 1347، تولد سگ شهر ما 1347، هوشی و موشی 1348، پیوند 1349و خسرو میرزای دوم.

او پدر بابک کریمی بازیگر سینما است.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

6- فرود گرگین‌پور

فرود گرگین‌پور موسیقی‌دان و نوازنده ویولن و کمانچه دهم دی ماه سال 98 به دلیل ایست قلبی درگذشت.

فرود گرگین پور برادر فرهاد گرگین پور و خواهر زاده محمد بهمن بیگی از نوازندگان نامی ایل قشقایی است. وی از کودکی با نوازندگی آکاردئون یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ برای اعتلای کار خویش از کلاس‌های نورعلی برومند، حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی و علی‌اصغر بهاری بهره برد. سال ۱۳۵۴ تحصیلات موسیقی در دانشگاه تهران را به پایان رساند و از همان سال به تشویق نورعلی برومند به نواختن ساز کمانچه پرداخت. از آثار وی می‌توان ترکمن صحرا، هجران، کوراغلو و مجموعه موسیقی قشقایی را نام برد.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

7- شهلا ریاحی

شهلا ریاحی یکی از هنرمندان مطرحی است که در سال 98 از دنیا رفت. او علاوه بر سال‌ها حضور در عرصه بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما، با ساخت فیلم «مرجان» به عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران نیز شناخته می‌شود. ریاحی در شامگاه دهم دی ماه 98 در سن 92 سالگی درگذشت.

او گوینده رادیو و تلویزیون، مجری برنامه‌های کودک تلویزیون بود. شهلا ریاحی هنرپیشه صدا و دوبلور بود و فیلم‌های زیاد ایرانی و خارجی را دوبله کرد از جمله فیلم‌های معروفی چون دلیجان آتش و بربادرفته. وی در کنار بزرگانی همچون حسین عرفانی، منوچهر نوذری، احمد رسول زاده، ولی‌الله مؤمنی، نصرالله مدقالچی به کار دوبله پرداخت.

از این هنرمند عرصه نمایش، ۸ آذر ۱۳۹۴ و هم‌زمان با آغاز نمایش فیلم سینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی به‌ عنوان نخستین کارگردان زن سینما تجلیل شد. شهلا ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. از آثار ماندگار وی می‌توان «دلشدگان»، «گلنار»، «مرگ پلنگ»، «چشم عقاب»، «فرار از جهنم»، «تحفه هند»، «رویای نیمه‌شب تابستان» و «بچه‌های طلاق» را نام برد.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

8- ولی‌الله شیراندامی

عصر روز جمعه 11 بهمن در حالیکه یک روز به آغاز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده بود، ولی الله شیراندامی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در بیمارستان رسول اکرم(ص) پس از تحمل سال‌ها بیماری در سن 88 سالگی درگذشت.

آخرین نمایش به کارگردانی این هنرمند فقید با عنوان «هنر کمدی» نوشته ادواردو فیلیپو سال ۹۱ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت. وی همچنین بعد از اجرای این نمایش، کتاب «تحلیل کارگردانی نمایشنامه مرگ پیشه ور» را تالیف کرد که توسط انتشارات نمایش چاپ شد.

او در بیش از ۳۰ تئاتر بازی و یا کارگردانی کرده و در فیلم‌هایی همچون «جایی برای زندگی»، «خانه‌ای روی آب»، «بوی کافور عطر یاس»، «شازده احتجاب»، «شیر سنگی»، «شب دهم»، «روز باشکوه» و «وسوسه» هم بازی داشته است.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

9- ملکه رنجبر

ملکه رنجبر پس از مدت‌ها تحمل بیماری، هشتم اسفندماه سال 98 در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان کسری درگذشت..

ملکه رنجبر از سن شش سالگی فعالیت هنری خود را با نقش کوزت در «بینوایان» شروع کرد. رنجبر بازی در سریال‌های تلویزیونی را از دهه ۷۰ آغاز کرد و در طول فعالیت هنری خود در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها سابقه بازی دارد که از آن جمله «داستان یک شهر» اصغر فرهادی و مجموعه سریال‌های «زیر آسمان شهر» مهران غفوریان است.

از جمله فیلم‌های این بازیگر «نان عشق موتور ۱۰۰۰» ، «پسر آدم ، دختر حوا» ، «ازدواج در وقت اضافه» و «گناهکاران» (آخرین فیلم) است.

رنجبر سابقه ایفای نقش در چندین تئاتر را نیز در کارنامه دارد.

هنر ایران کدام هنرمندان را در نیمه دوم سال 98 از دست داد؟

10- هوشنگ ظریف

هوشنگ ظریف نوازنده پیشکسوت و مدرس تار روز 17 اسفند در سن 81 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

ظریف از نوجوانی در هنرستان موسیقی ملی و هنرکده عالی موسیقی فراگیری آموزش تار را نزد موسی معروفی و علی اکبر شهنازی شروع کرد. وی از سال ۱۳۳۷ در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران، سازمان خدمات اجتماعی کشور ، هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)، هنرستان‌های پسران و دختران، دانشگاه‌های موسیقی به تدریس موسیقی مشغول بود .

هوشنگ ظریف به عنوان تکنواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر ، گروه استاد فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و ... حضور داشته و اجراهای متعددی در کشورهای اروپایی و آسیایی به روی صحنه برده است.

ظریف در اوایل دهه ۷۰ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که معادل مدرک دکتراست.

ظریف در برنامه‌های متعدد گل‌های رنگارنگ، چندین کاست تکنوازی از جمله آلبوم «اصفهان دشتی» را نیز در کارنامه خود به یادگار گذاشته است که در این آلبوم علاوه بر گوشه هایی از اصفهان و دشتی سه قطعه «دختر ژولیده»، «بندباز» و «ژیمناستیک موزیکال» از آثار کلنل علینقی وزیری به اجرا درآمده است. همچنین آلبوم های متعدد به همراه گروه فرامرز پایور، گوشه هایی از ردیف موسی معروفی به کوشش کامبیز روشن روان ،نسخه صوتی کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار و... نیز از فعالیت های موسیقی این استاد بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟