داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر


داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر

نگاهی به هنرمندان و سوابق هنری هنرمندانی که در سال 98 درگذشتند؛ محمد مطیع، جمشید مشایخی و بهنام صفوی از این دسته از افراد هستند که با درگذشتشان داغ بزرگی را بر دل جامعه هنری گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۹۸ به روزهای پایانی‌اش نزدیک می شود اگر کمی امیدوار باشیم و مثل کاربری که برای نظرسنجی بدترین اتفاق سال یکی از سایت‌ها نوشته بود حالا چه عجله‌ای است؟ هنوز سه روز مانده شاید غافلگیر شدیم، بدبینانه نگاه نکنیم، باید بگوییم باز هم هنر ایران در سوگ مردان و زنان بزرگی نشسته است. امسال سال سختی بود. سال پر از حادثه از سیل تا کرونا و داغ‌های بسیار بر دل‌های‌مان گذاشت. سالی که کمال الملک‌مان را با خود برد. داغ جوان بر دل موسیقی گذاشت و سینمای‌مان را بی شهلا کرد.

هزار دستانی که بی دست شد!
اواخر اسفند سال ۹۷ بود که خبر رسید، محمد مطیع، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در شهر گوتبرگ دار فانی را وداع گفته است. وقتی نام مطیع را می‌شنویم قطعا اولین نقش آفرینی او در سریال «هزار دستان» به خاطرمان می‌آید. از آن که بگذریم درخشش مطیع در «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «امیرکبیر» و «دایره مینا» هم بی‌بدیل بود.

هنوز داغ از دست دادن محمد مطیع بر دل‌ها بود که ۱۲ فروردین کمال‌الملک سینمای ایران، پس از هشت روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل مشکلات ریوی و قلبی درگذشت.

داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر

درخشان‌ترین نقش جمشید مشایخی در فیلم سینمایی «کمال‌الملک» بود و پس از آن «گاو»، «قیصر»، «سوته دلان»، «هزار دستان» و «سلطان صاحبقران» را در کارنامه دارد. او که با نقش‌هایی چون دایی در «قیصر» تا ابد در دل سینمادوستان خواهد ماند، در یک دهه اخیر، روزگار سخت بیماری را سپری می‌کرد و ناملایمات بسیاری را پشت سر گذاشت. روزهایی که می‌خواست از مسی برای توهین‌ها عذرخواهی کند یا مخمصه‌ای که برایش سر بحث انتقاد از دولت راه انداختند. شایعات متوالی درباره مرگ و تکذیبش اما در نهایت در نوروز ۹۸ به سرانجام رسیدند و کمال‌الملک تصویر پایانی زندگی‌اش را با مرگ ترسیم کرد.

اتفاقات تلخ اما باز هم ادامه داشت و با درگذشت سعید نوراللهی، بازیگر سریال «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و فیلم «مارمولک» و «لیلی با من است» بار دیگر این اندوه گریبان تلویزیون و سینما را گرفت.

در این میان درگذشت سیدکمال طباطبایی، پدر مرحوم علی طباطبایی یکی از ضایعه‌های بزرگ سینمای ایران بود. طباطبایی که یکی از تهیه‌کننده‌های سینما بود ۴سال پس از فوت پسرش، در ۱۶مرداد به دلیل سکته قلبی درگذشت.

مردی که با «قلب یخی» سریال‌سازی برای نمایش خانگی را در ایران بنا گذاشته بود، خیلی تلخ و غریبانه از جمع‌مان رفت.

سینما در این سال پدربزرگ دوست داشتنی‌اش را هم از دست داد. مرد باوقار و یکی از بلندبالاترین هنرپیشگان تاریخ‌مان. کسی که هنر جادویی اش را سال‌ها با تمام وجود به تماشا نشسته بودیم.

اگر سریال «سمندون» و «خانه سبز» را به خاطر داشته باشید، قطعا نام داریوش اسدزاده نه تنها برای شما آشنا به نظر می‌آید، بلکه خاطرات بسیار شیرینی هم برای شما زنده می‌شود. او که رفت و یک حسرت بزرگ را تا ابد برای خود نگه داشت. حسرت کارگردانی سینما. البته این اواخر دیگر خودش هم آماده رفتن بود و هنوز زنگ صدایش وقتی می گفت من دیگر آخرهای خطم با یک سردی یا یک گرمی ، همه چیزم به هم می ریزد، در گوش علاقمندانش مانده است.
این هنرمند پیشکسوت، سرانجام در ۳ شهریور در سن ۹۶ سالگی به دیار باقی شتافت.

صادق توکلی بازیگر فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای»، سریال تلویزیونی «عیاران» و سریال تلویزیونی «بوی غریب پاییز» سرانجام در ۲۹شهریور در گذشت تا تابستان امسال را داغدارتر از همیشه کند.

ابراهیم سعدالهی، از آن دسته از افرادی است که به خوبی معرف حضور اهالی تئاتر است؛ او نه تنها در تئاتر بلکه در زمیته سینما و تلویزیون نیز خوش درخشیده بود. این هنرمند کُرد با بازی در دو فیلم«کودکانی از آب و گل» «چریکه هورام » و سریال«قصه‌های لب رود» هنر خود را در ذهن‌ها ماندگار کرد تا با کوهی از هنر، در تاریخ ۸ مهر دارفانی را وداع گوید.

ابراهیم آبادی، چهره محبوب سینما که در «مربای شیرین»، «توکیو بدون توقف» و «آپارتمان شماره ۱۳» نقش آفرینی کرده بود در نهایت پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۵ سال در تاریخ نهم آبان درگذشت.

مجید اوجی، همسر فلوراسام که تهیه‌کننده تلویزیون، نویسنده و بازیگر بود که ۱۸ آبان پس از یک دوره درگیری با بیماری سرطان درگذشت و داغ را بر دل اهالی تلویزیون گذاشت.

داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر

شهلا ریاحی، مهمترین چهره زن سینما و تلویزیون ایران بود که پس از تحمل سال‌ها بیماری و بارها سر زبان افتادن شایعه درگذشتش، از میان مان رفت. کارنامه اش از ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۵ که برای آخرین بار در «نهنگ عنبر» روی پرده رفت، از «پرنده خوشبختی» تا «گلنار» و «می خواهم زنده بمانم» یا سریال‌های «ایتالیا ایتالیا»، «همسران» و «آتیه» بارها با بازی‌هایش خاطراتی شیرین برای‌مان ساخته بود.
او بازیگر سینما، تئاتر و اولین کارگردان زن سینمای ایران بود که حدود یک ماه پس از شایعه فوتش در تاریخ ۱۱دی درگذشت.

علی اصغر طهماسبی، بازیگر سینما و تلویزیون که با مسعود کیمیایی همکاری‌های متعدد داشت در تاریخ ۸ بهمن دارفانی را وداع گفت.

بازیگر محبوب «زیر آسمان شهر»، ملکه رنجبر نیز ۸ اسفند درگذشت اما خاطرات زیبایی که رقم زده همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

علی ابوالحسنی، بازیگر محبوب تلویزیون در دهه ۷۰ به طور ناگهانی عصر دهم اسفند بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اتلویی که دیگر صدا ندارد!

داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر

پرویز بهرام، دوبلور کشور، ۶ خرداد پس از مبارزه با سرطان و گویندگی و دوبله در کارهایی از قبیل مجموعه مستند «جاده ابریشم» و دوبله بازیگرانی چون اورسون ولز، کرک داگلاس، آنتونی هاپکینز و همچنین ناصر ملک‌مطیعی (در سریال «سلطان صاحبقران») در گذشت.

دوبله کشور امسال دومین هنرمند خود، یعنی مهدی علیمحمدی را در ۱۳ شهریور از دست داد. علیمحمدی با مدیریت دوبلاژ برنامه‌هایی مانند «خانواده دکتر ارنست»، «نویسندگان بزرگ جهان»، «ربکا»، «نیک و نیکو» خاطرات زیبایی را برای کودکان دهه ۶۰ به ارمغان آورده بود. بیژن علیمحمدی، دوبلور آثاری چون سریال «امام علی»، «روشن‌تر از خاموشی»، و فیلم سینمایی«روز واقعه» در سحرگاه ۱۴آبان بر اثر سکته قلب به دیار باقی شتافت.

رضا عبدی که با کاراکتر آمیرزا عبدالطمع گوینده برنامه‌ صبح جمعه رادیو ایران شهرت داشت، ۲۳آبان درگذشت تا اندوه بزرگی را روی دوش رادیو بگذارد.

موسیقی، تا آخر داغدار ماند

داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر

سنگین‌ترین غمی که امسال نه تنها جامعه موسیقی بلکه تمام جامعه هنری متحمل شدند؛ درگذشت بهنام صفوی خواننده جوان پاپ کشور بود.او که مدت زیادی با سرطان دست و پنجه نرم می کرد، سر آخر در تاریخ ۲۳ اردیبهشت در اصفهان، دارفانی را وداع گفت.

پاییز اما آنچنان خوش آغاز نشد در وهله اول برات اصلاحی، نوازنده سرنا اولین هنرمندی بود که اولین روز مهر دارفانی را وداع گفت.

یکی دیگر از سنگین‌ترین داغ‌هایی که خزان ۹۸ روی دوش موسیقی کشور گذاشت درگذشت حسین دهلوی، پیشکسوت موسیقی در تاریخ ۲۳ مهر بود.

تورج شعبانخانی، یکی دیگر از هنرمندان قدیمی موسیقی پاپ ایران و خالق ترانه «بهار بهار» پس از تحمل یک دوره درگیری با مشکلات ریوی ۱۸ آذر جامعه موسیقی را تنها گذاشت.

خالق آثار محمد نوری یعنی حسین اصلانی که یک آهنگساز معاصر بود، در تاریخ ۹ بهمن به همکار و همیار همیشگی خود یعنی محمد نوری پیوست.

هوشنگ ظریف، هنرمند پیشکسوت موسیقی در ۱۷ اسفند درگذشت تا حوزه موسیقی را تا آخرین لحظه عزادار نگه دارد.

شکستی که هنرهای تجسمی خورد!

داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر

منیر فرمانفرماییان، یکی دیگر از نقاشان جهانی بود که ایران در ۱ اردیبهشت او را از دست داد.

در این بین درگذشت ناصر هوشمند وزیری در هشت تیر، داغ بزرگی را بر دل مجسمه‌سازان گذاشت، او که در ۷۳ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت یک موزه‌ای با استفاده از وسایل دور ریختنی و با نمایش آثار و مجسمه‌های خود ساخته بود.

مهین عظیما، نقاش پیشکسوتی، که ۱۸ تیر پس از یک دوره بیماری درگذشت.

شهرام رضایی، طراح، نقاش و کارتونیست جوان، ۱۴ مرداد پس از یک سانحه رانندگی و تصادف درگذشت.

مسعود عربشاهی، یکی از دیگر هنرمندان نقاش و مجسمه ساز بود که ۲۵ شهریور درگذشت، او در یازدهمین حراج تهران که به هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص داشت، با دو اثر حضور یافت که یکی یک میلیارد و دیگری ششصد میلیون تومان فروخته شد.

اسماعیل شیشه‌گران، نقاش و طراح گرافیک یکی دیگر از افرادی ب.ود که در ۲۵ بهمن درگذشت و جامعه هنرهای تجسمی را تنها گذاشت


کتاب و ادبیات

داغ‌ منیر، ملکه، شهلا، کمال الملک و ستاره جوان پاپ بر دل هنر


حسین آهی، شاعر و پژوهشگر که البته او را مجری هم می‌توان شمرد. پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با سرطان، ۸ مرداد دعوت حق را لبیک گفت. او در دهه ۸۰ برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را برای شبکه دو سیما اجرا می‌کرد.پرویز خائفی، شاعر و حافظ‌پژوه پیشکسوت در ۲۶شهریور درگذشت.

خائفی پژوهش‌هایی در زمینه شعر کلاسیک و به‌خصوص حافظ منتشر کرده و از جمله کتاب‌هایش درباره حافظ «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها» و «نگاهی به غزل حافظ» است.

مظاهر مصفا، شاعرف نویسنده و استاد ادبیاتی که تز دکترای خود را زیر نظر بدیع الزمان فروزانفر گرفت و تصحیحی بر«دیوان سنایی» و «کلیات سعدی» نوشت. اما سرانجام در هشتم آبان به دیدار خالق خود شتافت.

۲۵۸۲۴۵

کد خبر 1362997

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو