از «تاسیس وزارتخانه طرق و شوارع» تا «دلار بر قله 160 درصدی»


از «تاسیس وزارتخانه طرق و شوارع» تا «دلار بر قله 160 درصدی»

موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

27 اسفند 1308، با تصویب مجلس شورای ملی اداره طرق و شوارع کشور که به مدت چند سال جزئی از وزارت فوائد عامه بود به صورت وزارتخانه جدید درآمد و از این پس وزارت طرق و شوارع خوانده شد.

27 اسفند 1311، عبدالحسین تیمورتاش وزیر سابق دربار رضاخان پهلوی به اتهام ارتشاء به سه سال حبس مجرد که مستلزم محرومیت از تمام حقوق اجتماعی و استرداد مال حاصل از ارتشاء، و پرداخت 38592 تومان و 1712 لیره انگلیسی بود محکوم شد.

27 اسفند 1318، نیروی دریایی انگلیس، کشتی ایتالیایی «برنتا» حامل خشکبار ایران را در آبراه «تریست» توقیف و محموله آن را ضبط کرد.

27 اسفند 1342، دولت امریکا برای تأمین هزینه‌ های ارزی اتمام طرح راه‌ آهن ایران و ترکیه که در زمرة طرح های سنتو قرار داشت، مجموعاً 18 میلیون دلار به ایران و ترکیه وام داد.

27 اسفند 1349، در مراسم جشنی که با حضور دکتر بهنام معاون وزیر کار در سالن اجتماعات کارخانجات کفش ملی واقع در اسماعیل ‌آباد (جاده قدیم کرج) برگزار شد اعلام شد که امسال (۴۹) کارگران کوشای کارخانجات کفش ملی ۲۳ درصد حقوق بیشتر از دیگر کارگران دریافت کرده ‌اند. در این مراسم که به خاطر تقسیم سود سهام سالانه کارخانجات کفش ملی بین کارگران برپا شده بود (و گزارش آن در جراید روز ۲۹ اسفند به چاپ رسید) همچنین گفته شد ۱۸ میلیون‌ و ۳۰۹ و ۷۸۱ ریال سود سهام به کارگران کفش ملی و دو میلیون ریال پاداش آنها توسط معاون وزیر کار و نیز جوایز کارگران ممتاز گروه صنعتی ملی به آنها اعطا می ‌شود.

27 اسفند 1390، بالاخره پرونده محمود رضا خاوری، مدیر عامل فراری بانک ملی به طور غیررسمی در دادگاه فساد بزرگ بانکی باز شد.

27 اسفند 1391، معاون وزیر راه با بیان اینکه ریشه فساد صنعت حمل‌ و نقل هوایی، پرواز‌‌های چارتر است، گفت: مجوز انجام پرواز چارتر را به هیچ ایرلاینی نداده ‌ایم و تا زمانی که اینجانب در صنعت هستم، جواز پروازهای چارتری برای هیچ ایرلاینی صادر نمی ‌شود.

27 اسفند 1396، طی خبری اعلام شد که FATF سیستم مالی بریتانیا را به دلیل احتمال رد پای پولشویی و تامین مالی تروریسم تحت بازرسی قرار می ‌دهد.

27 اسفند 1397، بازدهی دلار در سال ۹۷ به بالاترین حد از سال ۱۳۶۵ رسید و بازدهی 160 درصدی را به ثبت رساند. شاخص ارزی با اینکه در روزهایی انتهایی اسفند نوسان چندانی را تجربه نکرد و در نهایت نیز روی عدد ۱۳ هزار و ۵۰ تومانی قرار گرفت، نوسانی‌ترین سال خود را در ۳۳ سال گذشته تجربه کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی