راهکارهایی برای افزایش توان مقابله با ویروس کرونا


راهکارهایی برای افزایش توان مقابله با ویروس کرونا

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم آمادگی آحاد مردم جامعه، تقویت سیستم ایمنی بدن برای افزایش توان افراد در مقابله با ویروس کرونا موثر است. 

نگار چاهی بخش با اشاره به زمینه های بروز بیماری ها افزود: افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند.

وی تصریح کرد: کلیه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تأثیر Covid-۱۹ قرار بگیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطان‌های تحت درمان، بیماران مصرف‌کننده کورتون و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

این کارشناس افزود: برای پیشگیری تغذیه‌ای از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و Covid-۱۹ رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه‌ی فرد اهمیت به سزایی دارد. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی قرار دارند.

چاهی بخش در ادامه عنوان کرد: برای افزایش سطح ایمنی بدن توصیه می‌شود از منابع غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. از این گروه علاوه بر گروه مرکبات به‌ویژه پرتقال خونی، لیموترش، لیموشیرین و نارنج می‌توان به انواع کلم، فلفل دلمه‌ای، انواع سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی‌خوردن، انواع جوانه‌ها مثل جوانه ماش و گندم، کیوی و پیاز خام و شلغم اشاره کرد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌های A و E و D نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. منابع غذایی ویتامین A شامل سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج و موز، منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات بوده و منابع غذایی ویتامین E شامل انواع روغن‌های مایع گیاهی کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت هستند.

وی افزود: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین D که شامل شیر و لبنیات، تخم‌مرغ و ماهی‌های چرب است می‌توان به تقویت سیستم ایمنی کمک کرد. همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی ازجمله انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، انواع حبوبات، انواع سبزی‌ها، میوه‌های تازه، خشک‌شده و غلات کامل برای ارتقا سیستم ایمنی بسیار مهم است.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در بیماران تب‌دار به علت اینکه هر درجه افزایش دما باعث افزایش ۱۳درصد در میزان متابولیسم بدن شده از این‌رو توصیه می‌شود که در دوران عفونت و تب مقدار بیشتر آب و مایعات به‌ویژه شیر و دوغ در حجم کم و دفعات بیشتر برای جبران مایعات دفع شده از بدن مصرف شود.

چاهی بخش توصیه کرد: منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، انواع حبوبات و لبنیات پاستوریزه در برنامه غذایی برای تأمین نیاز افزایش‌یافته بدن به پروتئین و منابع غذایی حاوی سدیم مانند سوپ‌های حاوی کمی نمک و پتاسیم مانند گوجه‌فرنگی، اسفناج، جعفری، لوبیا، کدوحلوایی و شیر و لبنیات برای تأمین سدیم و پتاسیم دفع شده از بدن مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار است به‌گونه‌ای که در دمای ۲۰ – درجه سلسیوس به مدت ۲ سال زنده می‌ماند و در دمای یخچال ( ۴ درجه سلسیوس) به مدت ۷۲ ساعت زنده می‌ماند اما خوشبختانه ویروس کرونا به دمای معمولی پخت ( معادل با ۷۰ درجه سلسیوس ) حساس است بنابراین برای کاهش آلودگی و ابتلا می‌بایست منابع حیوانی ( مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، شیر و تخم‌مرغ ) را قبل از مصرف به‌طور کامل پخت کرد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: توصیه می‌شود به هنگام استفاده و آماده‌سازی مواد خام حیوانی ( شیر خام و گوشت یا سایر فرآورده‌های حیوانی ) به‌منظور جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی دست‌های خود را کاملا شسته و از تخته و چاقوی جداگانه برای خرد کردن گوشت خام و مواد غذایی پخته‌شده استفاده شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟