یکی از راه های حفاظت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار تنفسی استفاده از ماسک برای پوشاندن دهان و بینی است تا از این طریق تا حدودی مانع از شیوع و انتشار بیماری شویم. از این رو در این مطلب قصد داریم به آموزش دوخت ماسک پارچه ای به روشی ساده و راحت به منظور یادگیری شما عزیزان بپردازیم.

آموزش دوخت ماسک به روشی ساده

یکی از اقلام ضروری به منظور ایمن ماندن و حفاظت در برابر بیماری های ویروسی و هم چنین آلودگی هوا استفاده از ماسک می باشد که بخصوص برای افرادی که مبتلا به بیماری های واگیردار شده اند استفاده از آن بسیار ضروری می باشد. آموزش دوخت ماسک در واقع به شما کمک می کند که با توجه به قابل شستشو بودن این گونه ماسک ها در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

افرادی که به هر دلیلی دسترسی به ماسک های طبی و استاندارد ندارند می توانند با استفاده از یک روش ساده آن را در منزل تهیه نمایند و مورد استفاده قرار دهند. هم چنین می توانید با استفاده از پارچه های طرح دار با شکل های فانتزی و بامزه برای کودکان خود ماسک بدوزید تا بدین گونه آن ها را به استفاده از ماسک تشویق کنید. برای لبه های کار نیز می توانید اقدام به دوخت نوار اریب نمایید یا به صورت ساده دوخت بزنید.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده

در ادامه این مطلب تصمیم داریم شما را با نحوه دوختن یک ماسک پارچه ای با روشی ساده و راحت آشنا کنیم که البته باید توجه داشته باشید به منظور بهداشتی نمودن این نوع ماسک باید پارچه موردنظر را قبل از استفاده شستشو و ضدعفونی نمایید.

وسایل لازم :

پارچه کتان یا نخی ضخیم در ابعاد ۳۰ در ۱۵ سانتی متر به عنوان پارچه اصلی ماسک

پارچه کتان یا پنبه ای و یا فلانل در ابعاد ۱۵ در ۲۶ سانتی متر به عنوان پارچه برای آستری ماسک

کش گرد با طول ۴۰ سانتی متر

کاغذ و مداد

نخ و سوزن

سنجاق

روش دوختن ماسک :

در مرحله اول ابتدا باید برای درست کردن ماسک الگوی موردنظر را بکشید. مطابق با تصویر پایین بر روی یک کاغذ الگوی موردنیاز را بکشید. باید دقت نمایید که در هنگام رسم کردن الگو از هر سمت به اندازه نیم سانتی متر به عنوان جای دوخت در نظر بگیرید. بعد از اینکه الگو را کشیدید آن را با استفاده از قیچی برش بزنید.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده

سپس پارچه اصلی ماسک را تا زده، به صورتی که دو سمت آن بر روی یکدیگر قرار بگیرد. بعد از آن الگوی موردنظر را بر روی پارچه بگذارید و سپس سنجاق بزنید. حالا کل بخش های پارچه را به غیر از بخشی که کنار گوش قرار گرفته می شود با حاشیه نیم سانتی متر برش بزنید.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده

پس از آن کاغذ را میان دو لایه قرار داده و با استفاده از یک وسیله مناسب خطوط دوخت را روی پارچه رسم کنید. سپس الگو و سنجاق ها را از پارچه جدا نموده و اکنون پارچه برای دوخته شدن حاضر است.
تمامی مراحل ذکر شده را برای پارچه آستری ماسک نیز دوباره انجام دهید.
پارچه اصلی ماسک را که در مراحل قبلی برای دوختن آماده کرده بودید به طور کامل برگردانید به صورتی که هر دو سمت آن بر روی یکدیگر قرار بگیرند. پس از آن شروع به دوختن خط میانی ماسک نمایید.
آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده
پارچه اصلی را از بخشی که دوخت زده شده به طرف بیرون هدایت کنید و پارچه را برگردانید. سپس پارچه آستری را که در مراحل قبلی به همین روش آماده نمودید بر روی پارچه بگذارید و توجه داشته باشید که درز میانی هر دو پارچه به طور دقیق بر روی یکدیگر قرار بگیرند. پس از آن خطوط بالایی و پایینی پارچه ها را به همدیگر دوخت بزنید.
سپس ماسک را برگردانده و درز وسط آن را فشار داده تا قسمت برجسته ماسک به طرف بیرون قرار گیرد.
آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده
با توجه به شکل زیر حاشیه پارچه را به اندازه ۶ میلی متر تا زده و بعد از آن دوباره این لبه را ۶ میلی متر دیگر تا بزنید.
سپس قسمت تا زده را از بالا تا پایین به یکدیگر بدوزید و برای اطمینان کامل دو سر خط را هم چنین چند کوک بزنید تا دوخت انجام شده باز نشود.
آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده
اکنون نوبت دوختن کش ماسک است. حدود ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر از کش را برش بزنید و سپس آن را میان بخشی که در مرحله قبلی دوختید رد کنید و دنباله کش را به هم گره بزنید. سه مرحله قبلی را برای طرف دیگر ماسک نیز مجددا تکرار نمایید. اکنون ماسک شما آماده شده است و می توانید از آن استفاده نمایید.
آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی با روشی ساده
امیدواریم که در مطلب ارائه شده با آموزش دوخت ماسک همراه با شرح کامل جزئیات مراحل آن آشنا شده باشید و بتوانید طبق آن چه یاد گرفتید این نوع ماسک را در منزل تهیه نموده و در مواقعی که به آن نیاز دارید مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که تمایل دارید از دیگر آموزش های ما در این زمینه دیدن نمایید پیشنهاد می کنیم بر روی خیاطی کلیک نمایید و با جدیدترین و متنوع ترین مطالب ما در این زمینه آشنا شوید.