ماه دوم بارداری، تغذیه مناسب این دوران


ماه دوم بارداری، تغذیه مناسب این دوران

با به پایان رسیدن هفته چهارم بارداری وارد ماه دوم بارداری خود می شوید. در این زمان جنین به اندازه دو اینچ است.

با به پایان رسیدن هفته چهارم بارداری وارد ماه دوم بارداری خود می شوید البته برخی از خانم ها در ماه دوم هنوز متوجه بارداری خود نشده اند و در مراحل ابتدایی به سر می برند. ولی با یکسری تغییرات هورمونی و عاطفی و دگرگونی جزئی در خلق و خو کم کم خود را نشان می دهد و خبر از مادر شدن فرد می دهد. در این زمان جنین به اندازه دو اینچ است که برنامه غذایی و تغذیه دومین ماه بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در حال حاضر ساختار بافت بدن جنین در حال شکل گیری است که اول مجرای عصبی او و بعد مغز برای کمک به تشکیل نخاع اعصاب نوزاد ساخته می شود تا سیستم ضربان قلب و گردش خون سازمان دهی شود و شکل بگیرد.

آشنایی با تغذیه ماه دوم بارداری
ماه دوم حاملگی هم مثل ماه اول از نقش تاثیر گذاری و واجبی برخوردار است که با یکسری قوانین و نکات باید خیلی مراقب خود باشید. رژیم غذایی در این دوران اهمیت بالایی دارد که با برنامه درست می توانید موجب رشد شبکه عصبی و مغز فرزند خود شوید. پس با داشتن مناسب ترین تغذیه ماه دوم بارداری که باید سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی باشد به شکل گیری اعضاء بدن جنین خود کمک کنید. چون تا ۳ ماه اول بارداری داشتن غذای سالم و مناسب در رشد او تاثیر شگرفی دارد و از عوامل مهم به حساب می آید. چنان چه اگر دچار کسلی و حالت تهوع شدید بهتر است لیستی از غذا های مقوی و مغذی به عنوان برنامه ای از رژیم غذایی خود داشته باشید.

خوردن آهن
یکی از مواد معدنی مهم دیگر که مصرف آن در ماه ۲ بارداری ضروری است صرف آهن است. با استفاده از آهن خون سالم در بدن شما ذخیره خواهد شد هم برای جنین تاثیر به سزایی دارد و هم برای مادر که از روبه رو شدن با انواع بیماری ها می تواند جلوگیری کند. حتی برای زمانی که خانم باردار انرژی راه رفتن ندارد و زود خسته می شود این مواد مغذی می تواند به او در جریان خون کمک کند. که این غذا ها شامل؛ سبزیجاتی مثل: چغندر و اسفناج و شنبلیله و مصرف میوه و همچنین در میوه های خشک شده و مرغ و ماهی وجود دارد.

استفاده از روی
روی هم از دیگر ماده معدنی بدن به شمار می آید که در عملکرد بیولوژیکی و متابولیسم اسید مهم می باشد. شما با مصرف درست و منظم از موادی مانند: لوبیا، مرغ، سبزیجات، ماهی می توانید به عملکرد زیستی خود در رژیم غذایی کامل کننده باشید.

مصرف اسید فولیک
قسمتی از تغذیه ماه دوم بارداری که باید در برنامه غذایی خود داشته باشید استفاده از اسید فولیک می باشد که می تواند ویتامین ب مورد نیاز شما را عهده دارد شود. اسید فولیک را زمانی که تصمیم به بارداری دارید مصرف نمایید به مقدار پنج میلی گرم در روز که برای رشد شبکیه عصبی جنین واجب است. این مواد می تواند شامل؛ برگ تازه سبزیجات، میوه ها، گردو و بادام، عدس و تخم مرغ باشد که مکمل های خوبی برای مادران باردار است.

خوردن چربی
چربی ها انواع مختلفی دارند که همه گونه های آن مضر نیستند و چربی سالم هم وجود دارد که برای رشد جنین امری ضروری تلقی می شود. شما باید از غذا هایی که چربی اشباع نشده دارند خودداری کنید و برای خود و جنین مضر هستند و در قبال آن از کره یا خامه طبیعی استفاده نمایید. خوردن چربی به رشد چشم و مغز و بافت و جفت نوزاد کمک می کند و از به وجود آمدن اختلال در زایمان جلوگیری می کند.

استفاده از کلسیم
کلسیم یک ماده بی نظیر دیگر که جزو تغذیه ماه دوم بارداری به حساب می آید و امری مهم در مصرف آن مادر باید روزانه به مقدار هزار میلی گرم استفاده نماید. کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان مادر مفید بوده و همینطور استخوان های نوزاد در حال رشد را ضخامت می بخشد. این ماده معدنی عالی در مواد خوراکی مثل: کلم و شلغم و سبزیجات پربرگ دیگر بسیار یافت می شود.

مصرف پروتئین
یکی دیگر از ماده های ضروری و قابل اهمیت در دوران بارداری مصرف پروتئین می باشد که باید روزانه بیشتر از ۷۰ گرم استفاده شود. مواد غذایی که پروتئین را به بدن مادر می رساند از قبیل؛ مرغ، عدس، ماهی، شیر و تخم مرغ می باشد که به میزان قابل توجهی مصرف شود.

مصرف فیبر
یکی از موادی که در جهت هضم غذا می تواند کمک به یبوست کند استفاده صحیح از فیبر می باشد. شما با مصرف روزانه به مقدار ۱۵ گرم فیبر که در سبزیجاتی مثل: کلم، هویج، حبوبات و غلات و موز به مقدار قابل ملاحظه ای وجود دارد کمک به حفظ فشار خون و کم شدن خطر در زمان بارداری می کند.

برنامه رژیم غذایی در دومین ماه از بارداری
شما باید در نظر داشته باشید مصرف پروتئین و سبزیجات و مواد غذایی پخته شده به بدنتان انرژی می دهد و می تواند ماهیچه های بدن را شکل دهد. مصرف ویتامین B6 را کم نکنید و در روز مقدار صد تا دویست میلی گرم از این ویتامین که به شکل پیرودوکسال پنج فسفات است مصرف کنید. همچنین مصرف چربی امگا ۳ را که کمک به جلوگیری از سقط و افسردگی می کند و برای روح و جسم مفید است میل نمایید.
رژیم غذایی شما در هنگام صبح بهتر است به اندازه میل شود و تمامی غذا هایی که خورده می شود جذب بدن گردد. در وعده صبحانه از ترکیب متعادلی مانند: غلات و سبزیجات و میوه و لبنیات استفاده شود تا هضم راحت تری در رژیم خود داشته باشید.
در برنامه غذایی وعده ظهر همراه ناهار خود سالاد هم میل نمایید که به شما احساس شادابی و انرژی می دهد و کمک می کند تا حالت کسلی بدن رفع گردد. همینطور می توانید از تخم مرغ پخته شده و یا برنج و حبوبات وعده کاملی است موقع ناهار میل کنید.
برنامه غذایی رژیم برای وعده شب بهتر است از غذای سبک استفاده شود چون هنوز بیماری صبحگاهی همان حالت تهوع دارید بخورید و بخوابید که این غذا ها مثل: سالاد یا سبزیجات آبپز و پخته شده با ادویه کم میل نمایید.
مصرف میان وعده اگر شما هم جزو افرادی هستید که در هنگام عصر گرسنه می شوید می توانید از میان وعده سالم که به دور از سرخ کردنی است استفاده کنید. پس باید دقت داشته باشید که مصرف میان وعده زیاد نباشد تا اشتهای خود را سرکوب کنید و این باور غلط را که باید به جای دو نفر بخورید را از سر خود بیرون نمایید که موجب کم آوردن و نفس می شود و به همان مقدار ۱ نفر کفایت می کند تا بدنی سالم داشته باشید.
با روش عقلانی درستی برای خود برنامه و رژیم غذایی در نظر بگیرید که مثل: غذاهای سرخ شده و شیرین و چرب کالری زیادی نداشته باشد. چون این غذا ها نه برای نوزاد ارزش دارد و نه برای شما و رشد حیاتی جنین با مصرف اسید فولیک بهبود می یابد.

خودداری از مصرف غذاهای زیر در ماه دوم بارداری
غذا ها و خوراکی هایی که باید در زمان ماه دوم بارداری از رژیم غذایی و لیست برنامه حذف گردد به شرح ذیل می باشد؛
مصرف پنیر نرم
پنیری مثل: پنیر کاممبر یا بری که امکان دارد حاوی باکتری های E Coli باشد اصلا توصیه نمی شود و در زمان بارداری مضر خواهد بود.
استفاده از تخم مرغ خام
تخم مرغ خام می تواند مسمومیت غذایی به وجود آورد و به بیماری سالمونلا منجر شود. هنگامی که جوجه یا تخم مرغ کامل پخته نشود به بیماری شایع سالمونلا که تاثیر در رشد کودک دارد امکان دارد مختل نماید. پس با این وجود مصرف تخم مرغ را کاملا آبپز یا پخته صورت بگیرد.
گوشت فرآوری شده
گوشت فرآوری شده هم جزو غذا های مضر در دو ماه اول بارداری به حساب می آید که این نوع گوشت ها در مدت زمان طولانی در قفسه ها می ماند و دارای باکتری های خطرناکی هم برای کودک و هم برای مادر به وجود می آورد پس از خوردن آن دوری شود.
خوردن ماهی خام
ماهی خام هم به دلیل وجود جیوه در عنصر آن که خطر سقط جنین را به همراه دارد و هیچ پروتئینی در داخل آن وجود ندارد. مثل: میگو و خرچنگ پس بهتر است برای خوردن کامل پخته شود.
مصرف شیر پاستوریزه نشده
از خوردن شیر پاستوریزه نشده خودداری کنید چون در این ماده غذایی جانوران میکروسکوپی کوچکی به نام پاتوژن و میکرو ارگانیسم و سالمونلا وجود دارد که رشد بدن مادر و نوزاد را متوقف می کند و برای سلامتی ضرر دارد.
جگر سیاه
این مواد غذایی را از تغذیه ماه دوم بارداری خود حذف نمایید زیرا جیگر سیاه دارای رتینول بوده و امکان سقط جنین وجود دارد.
گوشت نیمه پخته پرندگان
این خوراک هم ممکن است برای مادران باردار خطر بالایی داشته باشد مثل: بوقلمون و سایر مرغ های دیگر چون باکتری را رواج می دهد و فرد مبتلا به عفونت می شود و سلامت نوزاد دلبندتان را تهدید می کند.
خوردن خمیر کوکی
مصرف کوکی خمیری هم نباید در تغذیه ماه دوم بارداری قرار بگیرد که چون تخم مرغ خام دارد برای مادر و فرزندش خطر بالایی داشته و آن ها را در معرض عفونت سالمونلا قرار می دهد. همچنین بیش از اندازه خوردن غذا و سبزیجات پخته نشده را باید ازمواد مصرفی حذف نمایید.

نکاتی درباره تغذیه ماه دوم بارداری
از مواد غذایی سالم مثل سبزیجات استفاده نمایید و از غذا های یخ زده اجتناب کنید.
خاطر جمع باشید برای دریافت پروتئین کافی که باعث رشد عضلات جنین می شود به مقدار لازم مصرف می کنید.
از غذا های نشاسته دار به جای خوردن از غذا های شیرین استفاده نمایید.
مصرف غذا های چرب و شور و شیرین را از لیست برنامه غذایی خود حذف نمایید.
برای حالت تهوع های صبحگاه خود از دمنوش زنجبیل یا چای بابونه استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403