چرا برخورد دو جسم با یکدیگر، صدا ایجاد می‌کند؟


در زندگی روزانه ما برخی چیزها به‌قدری عادی و ساده محسوب می‌شوند که هیچ‌گاه به آن‌ها فکر نکرده‌ایم. به‌طور عادی…

چرا برخورد دو جسم با یکدیگر، صدا ایجاد می‌کند؟

پاسخ به سؤالی که هیچ‌گاه به آن فکر نکردید:

چرا برخورد دو جسم با یکدیگر، صدا ایجاد می‌کند؟
سیناپرس: در زندگی روزانه ما برخی چیزها به‌قدری عادی و ساده محسوب می‌شوند که هیچ‌گاه به آن‌ها فکر نکرده‌ایم. به‌طور عادی همه ما می‌دانیم که اگر دست‌هایمان را با شدت به هم بزنیم، صدا تولیدشده و همین‌طور از برخورد هر دو شیء با یکدیگر، صداهایی به وجود می‌آید.

ممکن است برای بسیاری از مردم این سؤال مطرح شود که دلیل به وجود آمدن صدا چیست؟ آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخورد دو جسم با یکدیگر صدا ایجاد می‌کند؟

برای پاسخ به این سؤال باید به سراغ علم فیزیک برویم. به‌سادگی باید اذعان داشت که صدا تنها ناشی از طول‌موج به وجود آمده از یک فشار است که از طریق یک رسانه انتقال پیدا می‌کند. در حقیقت در خلأ هیچ صدایی به وجود نیامده و منتقل نمی‌شود زیرا صدا برای به وجود آمدن نیاز به یک عامل میانی مانند آب یا هوا دارد چراکه امواج صوتی به این طریق می‌توانند حرکت کنند.

دلیل به وجود آمدن صدا در هنگام برخورد دو جسم با یکدیگر، آزاد شدن انرژی و حرکت آن به‌صورت امواج است. حال شدت یا بلندی صدا بستگی به این مسئله دارد که مولکول‌های دو ماده‌ای که با یکدیگر تصادم می‌کنند، قادر به ایجاد چه میزان امواج و انرژی هستند؟

صدا تنها ناشی از طول‌موج به وجود آمده از فشار است که از طریق یک رسانه انتقال پیدا می‌کند. در حقیقت در خلأ هیچ صدایی به وجود نیامده و منتقل نمی‌شود زیرا صدا برای به وجود آمدن نیاز به یک عامل میانی مانند آب یا هوا دارد چراکه امواج صوتی به این طریق می‌توانند حرکت کنند.

هنگامیکه یک برگ به زمین می‌افتد، ضربه نسبتاً کمی، انرژی را به مولکول‌های هوای اطراف تزریق می‌کند؛ بنابراین مولکول‌های زیادی حرکت نکرده و امواج صوتی زیادی تولید نمی‌شود. در نقطه مقابل، وقتی دو جسم سریع و محکم حرکت کرده و با یکدیگر برخورد می‌کند، صدای بیشتری تولید می‌شود. درنهایت باید به خاطر داشته باشید که گوش انسان قادر به شنیدن هر طول‌موج صدایی نبوده و صداهای دارای فرکانس پائین و یا خیلی بالا را نمی‌شود.

همان‌طور که گفتیم، صوت همان ارتعاش مولکول‌های هوا در اطراف ماست. میزان قدرت یک‌صدا و حتی اندازه زیر و بم بودن آن بر اساس استاندارد موسوم به فرکانس شناخته می‌شود. فرکانس، تعداد ارتعاش ایجادشده امواج صوتی در هر ثانیه است و در واحدی به نام هرتز سنجیده می‌شود. هرچقدر فرکانس ایجادشده، بالاتر باشد صدا نیز زیرتر خواهد بود.

شدت و قدرت یک‌صدا به نیروی امواج صوتی بستگی دارد که در واحدی به نام دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. با افزایش هر ١٠ دسی‌بل، صدای ایجادشده دو برابر خواهد شد. گوش انسان به‌طورمعمول قادر است صداهایی با فرکانس‌های بین 20 تا هزار٣٠ هرتز را تشخیص دهد.

مترجم: فاطمه کردی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار