تبیین وظایف متقابل پدر و فرزند/ جایگاه پدر در خانواده اصل و جایگاه فرزند فرع بر اوست


تبیین وظایف متقابل پدر و فرزند/ جایگاه پدر در خانواده اصل و جایگاه فرزند فرع بر اوست

پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به این که جایگاه پدر در خانواده اصل و جایگاه فرزند فرع بر اوست، گفت: طبق روایات اطاعت کردن از پدر و نیکی کردن و خدمت نمودن وظیفه فرزند و البته پاداش بهشت را در پی دارد.

حجت الاسلام «اسماعیل محمدی کرمانشاهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به سالروز میلاد با سعادت حضرت علی(ع) و روز پدر به تبیین وظایف متقابل پدر و فرزند در خانواده پرداخت و اظهار داشت: در حقیقت ما پاسخ خود را از روایات دریافت می کنیم.

پژوهشگر پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) افزود: درخصوص جایگاه پدر در خانواده باید بگوییم که پدر در جایگاه برتر و بالاتر خانواده قرار دارد طوری که بنابر فرمایش رسول مهربانی ها، دعای پدر همانند دعای پیامبر برای امتش می باشد.

وی با تأکید بر این که جایگاه پدر در خانواده اصل و جایگاه فرزند فرع بر اوست، گفت: در روایات .فرموده اند که پدر همانند ریشه درخت و فرزند همانند شاخه اوست، اگر او نبود فرزند هم نبود.

حجت الاسلام محمدی کرمانشاهی با اشاره به وظایف فرزند در مقابل پدر ابراز داشت: پدر را با نام او خطاب نکردن و به اصطلاح به احترام صدا زدن پدر در روایات تأکید شده است، همچنین گفته اند فرزند قبل از پدر نه راه برود و نه قبل از او بنشیند، پدر را دشنام ندهد و به اصطلاح کاری نکند که پدرش را دشنام دهند و طبق روایات اطاعت کردن از پدر و نیکی کردن و خدمت نمودن وظیفه فرزند و البته پاداش بهشت را در پی دارد.

وی تصریح کرد: پدران نیز در قبال فرزندان وظایفی دارند که از جمله آنها نامگذاری نیکو، ادب آموزی، دانش اندوزی (کتابت و نوشتن)، آموزش قرآن کریم، احترام به مادر فرزن، .پرورش نیکو و نیکی کردن به فرزند است.

مسؤول دانشنامه حضرت معصومه(س) همسر گزینی، کمک به فرزند در نیکو کاری را از جمله دیگر وظایف پدر در قبال فرزند عنوان کرد و گفت: قرار دادن فرزند در جایگاه و موقعیت مناسب ضرورتی دیگر است یعنی فرزند را نیکو و شایسته تربیت کند و در وقت مقتضی به او اختیار و امکان لازم را بدهد تا در جایگاهی که شایسته اوست قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توفیقی حاصل شد تا مجموعه ای از احادیث رسول خدا(ص) و امامان عزیز تحت عنوان چهل حدیث پدر تدوین و توسط انتشارات زائر آستان حضرت فاطمه معصومه(س) منتشر شود.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وعدگاه