عوارض کرونا دیابتی‌ها را بیشتر تهدید می‌کند


عوارض کرونا دیابتی‌ها را بیشتر تهدید می‌کند

متخصص پزشکی ورزشی: دیابتی‌ها در معرض عوارض شدید بیماری‌های ویروسی هستند.

دکتر آزاده حکاک زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: مطالعات در دوره‌های قبل نشان داده که دیابتی‌ها در کنترل عفونت در زمان شیوع سندروم‌های آنفولانزا، مِرس، سارس هم دچار مشکل شدند.
وی گفت: طبق مطالعات اخیرِ چینی ها، از میان افراد درگیر ویروس کرونا حدود ۸ درصد مرگ و میری که به وقوع پیوسته متعلق به افراد دیابتی است.
متخصص پزشکی ورزشی افزود: باید این نکته را در نظر داشت که افراد دیابتی بیشتر درگیر بیماری نمی‌شوند بلکه اگر درگیر شوند عوارضی حادتر از افراد عادی خواهند داشت و نیاز به بستری، استفاده از دستگاه تنفسی پیدا می‌کنند چرا که کنترل قند و عفونت این افراد اگر دچار ویروس کرونا شوند، سخت‌تر است.

توصیه‌های پزشکی برای دیابتی‌ها
دکتر حکاک زاده گفت: اگر افراد دیابتی در این دوره دچار علائمی مثل سرفه، سرماخوردگی، خستگی و تب شدند به هیچ عنوان نباید محیط خانه را ترک کنند مگر این که مشکل تنفسی شدید، افت فشار و یا سرگیجه پیدا کردند.
وی افزود: این روز‌ها دیابتی‌ها باید روی کنترل قند خون شان حساس‌تر باشند در غیراینصورت وضعیت برای آن‌ها خطرناک خواهد بود.
ورزش در سبد روزانه دیابتی‌ها باید قرار بگیرد
متخصص پزشکی ورزشی در خصوص نقش ورزش برای بیماران دیابتی در روز‌های کرونایی اظهارداشت: کنترل دیابت سه جزء اصلی درمان دارویی، کنترل وزن و ورزش را شامل می‌شود؛ در سال‌های اخیر ورزش جزو اصول درمانی این بیماری معرفی شده است، اما متاسفانه آن طور که باید و شاید در جامعه بعنوان یک درمان به آن توجه و توصیه نمی‌شود.

دکتر حکاک زاده گفت: دیابتی‌ها حتما در سبد روزانه شان ورزش منظم داشته باشند و برنامه‌های زندگی شان را به گونه‌ای طراحی کنند که حداقل هفته‌ای ۵ روز ورزش داشته باشند، چون به کنترل قند خون کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته