هیستریک فوتبالی قاتل اهلی


هیستریک فوتبالی قاتل اهلی

بیاییم وضعیت یک مربی یا بازیکن را در نقطه اوج این حالت ببینید . درست زمانی که یک گل غافلگیر کننده یا حالت شدید اضطرابی پیش می آید، اهلی ترین قاتل وجود انسان دست به کار می شود و هیستریک فوتبالی به سراغ آن فرد می آید

هیستریک فوتبالی قاتل اهلی
"هیستریک فوتبالی"، این واژگان سخت و طاقت فرسا در لغت نامه ادبیات فوتبالی که حتی در زمان تدریس رشته علم فوتبال در دانشگاه هایی مثل لیورپول، سبب مکث و تنفس مجدد تدریس کننده می شود ‌.
اگر بخواهیم معنای دقیقی از واژه هیستریک را عنوان کنیم، تنها این واژه شاید معنای دقیق کلمه را نشان دهد: "قاتل اهلی"
"هیستریک" به بیماری قدیمی در واژگان طب یونانی گویند که پس از ابداع روانشناسی و البته به لطف روانکاوی روانپزشکی توسط زیگموند فروید و یوزف برویر ارائه شد. در این بیماری میل های افراطی در اجتناب و مراقبت وجود دارد، به طوریکه فرد از ترس اجتنابی و البته میل مراقبتی، اندام خود را که از سیستم دستگاه عصب مرکزی ساطع می شود، بدون هیچ علائم خاص هشدار دهنده ظاهری از دست می دهد و به طور ساده تر بدن و اندامش قفل می شود و یا نقض حالت موقت می شود .

در فوتبال مدرن که در اواخر دهه 90 میلادی و به لطف آکادمی های پایه باشگاه های بزرگ مثل : لاماسیا ، آژاکس ، یوونتوس و... روی داد، مسئله کنش و واکنش بین مربی و بازیکن به صورت کاملا علمی و عملی شکل گرفت و مسئله مربی سالاری - بازیکن سالاری تا به حد زیادی از بین رفت و تیم ها بر پایه محور، همکار فعالیت های خاص را شروع کردند. اما در این بین، اوج پارادوکس فوتبال را می توان مشاهده کرد که در رابطه هرم فوتبالی ، تمام این محورها را به هم می زند و نقطه اوج یک مربی یا بازیکن را خدشه دار میکند (به مانند هرم مزلو که نقطه اوج آن کمال است).
این پارادوکس چیزی جز توقف در زمان و رفتارهای سوئیچ شده کنش گر نیست. توقفی بر اثر یک ضربه شدید ناشی از باخت یا ضربه شدید از فعایت روحی مستمر و ... که ممکن هست حتی یک دقیقه قبل از یک مسابقه یا تمرین شکل بگیرد.بر اثر این حالت، اوج ضربه ممکن به یک مربی یا بازیکن وارد میشود. به نحوی که قسمت اعصاب مرکزی ، سیستم پاراسمپاتیک و قسمت خود مختار مغز نمیتواند رفلکس های شیشه ای دستگاه پاراسمپاتیک را به خوبی به قشر نخاعی و بالعکس و به قسمت کورتکس مغزی انتقال دهد و همین سبب یک حالت قفل ذهنی میشود که این بازه زمانی ممکن هست 0/1 ثانیه تا 1 ساعت یا بیشتر شود .

استرس ناشی از حالت فورانی استرس و هیستریک فوتبالی سبب ترشح هورمون کورتیزول از غدد آدرنال میشود و تنظیم فشار خون و سیستم ایمنی بدن پایین می آید تا جایی که آدرنالین به صورت معکوس عمل میکند .

حالا با این اوصاف ، بیاییم وضعیت یک مربی یا بازیکن را در نقطه اوج این حالت ببینید . درست زمانی که یک گل غافلگیر کننده یا حالت شدید "اضطرابی" پیش می آید، اهلی ترین قاتل وجود انسان دست به کار می شود و هیستریک فوتبالی به سراغ آن فرد می آید و این میشود توقف در لحظه ، درست در جایی که هم میل به اجتناب از اضطراب هست و هم میل به مراقبت.
یک بار دیگر کلید واژه را بررسی کنیم:
اضطراب
مرحله ای شدیدتر از استرس که فراگیرتر است و سبب مرحله ای می شود که پایه استرس است .
اما این پایان کار نیست و می توان راه چاره را پیش گرفت . راه چاره ای البته مقطعی و با کمک شرایط زمانی و آگاهی محیطی ‌‌.

1. درست میتوان در این مقطع با حالت Step تنفسی شدید به صورت دم و بازدم و با تکنیک Brouklin 478، سبب انتشار بیشتر اکسیژن به قشر نخاعی و مغز میشود که سبب قطع حتی موقتی اضطراب و استرس می شود و قشر پیش پیشانی فعال میشود، فشار خون به حالت عادی به تدریج برمی گردد و هورمون های کورتیزول و آدرنالین به صورت طبیعی خود عمل میکند .

2. در مرحله بعد میتوان رویش ذهنی را بارور کرد، یعنی Plan مغزی را بر اساس آگاهی محیطی و درک واقعیت که از قبل به صورت نوشتاری و دیداری و شنیداری در محیط ما (مثل روی برگه نوشتن) و در ذهن ما پارتیشن بندی شده ایجاد کرد تا ذهن بر اساس آنها و اینکه قبلا این مطالب را تا حدی پذیرفته هست، در کمتر از 0/0000001 ثانیه بتواند نقشه جدید مغز را به صورت "نماهای آینه ای"انعکاس دهد تا عملکردهای نوشتاری و دیداری ما که قبلا تدارک دیدیم، بازیابی شود و قسمت ورنیکه و بروکا فعال شوند و عملکرد زبانی فعال شود و بتوان تکلم منطقی و اصولی را برقرار کرد .

3. اگر این کار برای عده ای سخت هست ، میتوانند قانون طلایی و مهم 5 ثانیه رو اجرا کنند . به طوری که عالی ترین تصمیم ممکن در لحظه گرفته شود و فاصله گرفتن تصمیم تا اجرای آن فقط 5 ثانیه طول بکشد .

این دقیقا نقطه ای هست که بانوان در تماس چشمی و آقایان در کلام بیشتر می توانند تاثیر بپذیرند که این در حالت عادی بین یک مرد و زن دقیقا "معکوس" است که این معکوس عمل کردن ، اوج هنر یک مربی می باشد . اگر بگوییم بانوان به دلیل داشتن عواطف بیشتر نسبت به آقایان بیشتر درگیر هیستریک فوتبالی هستند ، کاملا اشتباه است چون عواطف و احساسات نقطه مشترک بین مرد و زن هست و میتوانند بر اساس آن تصمیم های احساسی و حتی عقلانی بگیرند اما اینکه بانوان بخاطر ترشح هورمون های خاص بیشتر اذیت میشوند ، کم بیراه نگفته ایم .

اوج هنر یک مربی در برخورد با بازیکن بانوان در شرایط سخت، شاید تنها یک چیز هست :

"سخنی از جنس واقعیت Anatomi و Material Based"


*گوشه ای از مقاله فوتبال و زندگی ، نوشته شده توسط :
محجوب حسن پور / مینا قاسمی (مربی و آنالیزور )

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا