ائمه(ع) از اجتهاد درباره بیماری اجتناب می‌کردند


ائمه(ع) از اجتهاد درباره بیماری اجتناب می‌کردند

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران سمنان با تأکید بر اینکه روایات بسیاری داریم که ائمه(ع) خود در زمان بیماری به پزشک مراجعه می‌کردند، گفت: آن حضرات از اجتهاد در زمینه بیماری اجتناب می‌کردند.

ائمه(ع) از اجتهاد درباره بیماری اجتناب می‌کردند

مریم طنانی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران سمنان در گفت‌و‌گو با ایکنا، با بیان اینکه دین اسلام تنها دینی است که در مورد همه ابعاد زندگی انسانی برنامه‌ریزی دقیقی کرده است، گفت: علم تنها به بخش کوچکی از این توصیه‌ها رسیده و روز به روز بر حقانیت اسلام صحه می‌گذارد، در این راستا باید بدانیم اسلام در مورد سلامت انسان هم متوسل به توصیه‌هایی مستقیم شده و هم به‌طور غیر مستقیم راهگشای سلامت انسان است که به‌طور مثال از توصیه‌های مستقیم می‌توان به لزوم مراجعه به پزشک در هنگام بیماری و توجه به دستورات طبیب به‌عنوان متخصصان امر اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه ما روایات بسیاری داریم که ائمه اطهار(ع) خود در زمان بیماری به پزشک مراجعه کرده و از اجتهاد در زمینه بیماری اجتناب می‌کردند، افزود: می‌توان به لزوم رعایت بهداشت فردی و تأکید بر پاکیزگی (‌شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا خوردن، وجوب اعمالی چون وضو و غسل‌های مختلف، نهی از استفاده از مشروبات الکلی و تأکید بر استفاده از غذای حلال و طیب، اجتناب از تماس با بیمارانی که بیماری مسری دارند که حضرت محمد‌(ص) فرمودند: اتقوا المجذوم کما یتقی من الاسد» یعنی بپرهیزید از کسی که جذام دارد همان طور که دوری می‌کنید یا می‌ترسید از شیر، اشاره نمود.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه توصیه و تأثیر غیرمستقیم اسلام و تدین، بر سلامت جسمانی، بسیار گسترده‌تر است، متذکر شد: این تأثیر از راه‌های مختلفی انجام می‌پذیرد از طریق تغییر نگرش انسان به زندگی، افزایش قدرت مقاومت در برابر استرس‌ها که بر این اساس توجه دین هم شامل بعد جسمانی شخص و هم بعد روحانی او می‌شود.

طنانی یادآور شد: به‌عنوان مثال دین زمانی جسم را فاقد بیماری می‌داند که روح از هیجانات و استرس‌های ناشی از آن (بیماری) در امان باشد و این میسر نخواهد بود مگر در سایه حفظ آرامش، در غیر این صورت اندیشه بیماری در سلامت جسم به‌گونه‌ای تأثیر خواهد گذاشت که گویی بدن به عینه با بیماری دست به گریبان است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران سمنان با اشاره به اینکه مهم‌ترین توصیه دین، حفظ آرامش است، گفت: آرامش زمانی میسر می‌گردد که آدمی از اعماق جان تنها خداوند را منشأ اثر دانسته و در این مورد به یقین برسد.

این مدرس حوزه راهکار دین در مقابله با بیماری‌ها را هم توجه به توصیه‌ها و بهداشت فردی و لزوم توجه به توصیه‌های پزشکان و هم حفظ آرامش در سایه توکل، ذکر و ارتباط مداوم با خداوند به عنوان منشأ حقیقی اثر در عالم هستی برشمرد و افزود: در این زمینه، برگزاری گروه‌های ذکر و دعا به‌صورت غیر حضوری، نشر جملات ائمه اطهار (ع) و امیدبخشی در این زمینه و تولید محتوا بسیار راهگشا خواهد بود.

طنانی اظهار کرد: همیشه وجود عواملی چون بیماری، حوادث طبیعی، گرانی و ... که معرف وجود یک ناهنجاری در جامعه است منشأ بدبختی و خسران نیست بلکه به دیدگاه انسان بستگی دارد و اگر به دیده یک فرصت نگریسته شود تأثیرات مثبت آن بسیار عمیق خواهد بود.

این مدرس حوزه با بیان اینکه مثلاً در بعد فردی روند معمول زندگی به‌گونه‌ای بود که کمتر فرصتی برای در کنار خانواده بودن پیدا می‌شد و یا بسیاری از کارها به زمانی محول می‌گشت که فراغ بالی پیدا کنیم، یادآور شد: بسیاری از امور از قبیل، همدلی انسان‌ها با هم بیشتر شد و دوباره به ما گوشزد کرد مردم ایران یک خانواده بزرگ هستند و بسیاری از مهربانی‌ها نمود یافت و مردم در یک غربال بزرگ خود را نشان دادند.

به گفته طنانی، بسیاری از مفاسد اقتصادی نمایان شد و مردم خود به مقابله با آن پرداختند که در این راستا متوجه شدیم در این سال‌ها در بسیاری مواقع راه را اشتباه رفتیم و مشکلاتی از قبیل بازده کاری و مسائل آموزشی و غیره نمایان شد تا به دنبال راه‌هایی برای آن باشیم و بسیاری از مشاغل که رو به تعطیلی بود دوباره راه‌اندازی شد. به بهداشت خود و اطرافیانمان بیشتر اهمیت دادیم. فهمیدیم که قدر با هم و در جمع بودن را باید بیشتر بدانیم و در آخر یاد گرفتیم که شاکر نعمات خداوند باشیم و قدر زمانی که در آن هستیم را بیشتر بدانیم.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران سمنان در پاسخ به این شبهه که آیا می‌توان این موضوع را از علایم پیش از ظهور حضرت ولیعصر (عج) دانست، متذکر شد: هر آنچه اکنون اتفاق می‌افتد در دنیا منشأ اثر است و حوادث و رویدادهای بعدی و آینده را رقم خواهد زد اما اینکه به‌طور تخصصی بخواهیم حوادث اخیر را نشانه‌ای از علامات ظهور بدانیم تعبیری نادرست است؛ چرا که این حوادث در گذشته هم وجود داشته و حتی آمار مشکلات در گذشته بسیار نزدیک‌تر به نشانه‌های ظهور بوده به‌طور مثال وقوع طاعون و قحطی که در حدود 100 پیش، بیش از یک سوم جمعیت ایران را به کام مرگ برد.

وی با بیان اینکه آنچه در زمان حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم حجم بالای اطلاعاتی است که به سهولت، از طریق رسانه‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد، افزود: این امر در گذشته وجود نداشت. اما در کل هر آنچه اتفاق می‌افتد انسان را به عصر ظهور نزدیک می‌گرداند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوزه علمیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد