تردد در بزرگراه بین‌المللی حلب - دمشق از سر گرفته شد


تردد در بزرگراه بین‌المللی حلب - دمشق از سر گرفته شد

تهران-ایرنا- آرامش نسبی در استان ادلب با وجود نقض چندباره آتش بس توسط گروه های تروریستی باعث شده تا باردیگر رفت و آمد در بزرگراه بین المللی حلب به دمشق در شمال سوریه از سر گرفته شود.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه در یک گزارش ویدیویی از رفت و آمد خودروهای شخصی، عمومی و موتور سیکلت ها در بخش سراقب جاده حلب به دمشق خبر داد .

در این گزارش شهروندان سوری رفت و آمد در این مسیر را امن اعلام کرده و از ارتش سوریه به خاطر فراهم کردن شرایط از سرگیری دوباره تردد در آن تشکر کردند.

شهر سراقب در جنوب شرق استان ادلب چند هفته قبل از سوی ارتش سوریه آزاد و به دنبال آن جاده حلب نیز بعد از هشت سال در این بخش بازگشایی شد.

تروریست ها هفته گذشته در سایه برخی حمایت ها بخش هایی از این شهر را دوباره اشغال کردند که با آزادی دوباره آن از سوی ارتش سوریه با همکاری نیروهای مقاومت اکنون دوباره رفت و آمد در این مسیر راهبردی سوریه از سرگرفته شد.

سران روسیه و ترکیه نیز در مذاکرات روز پنجشنبه در کاخ کرملین توافق کردند که راهگذر امنیتی در حاشیه جاده ای که منطقه حلب را به بندر لاذقیه متصل می‌کند، ایجاد شود.

به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، مسکو و آنکار راهگذر امنیتی در شش کیلومتری شمال و نیز شش کیلومتری جنوب جاده متصل کننده لاذقیه به حلب ایجاد می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر آن، از روز ۱۵ ماه مارس (۲۵ اسفند ماه) گشت مشترک واحدهای نظامی روسیه و ترکیه در نزدیکی شهر سراقب که در کنترل ارتش سوریه قرار دارد و به تازگی از کنترل تروریست ها خارج شده، آغاز خواهد شد.

شاخص های معین راهگذر امنیتی در حاشیه جاده مدنظر را وزارت دفاع روسیه و ترکیه در شش روز آینده تعیین می‌کنند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز از سفر کمیته نظامی روسیه به این کشور طی این هفته و به دنبال توافق رؤسای جمهور ۲ کشور مبنی بر آتش‌بس در ادلب خبر داد.

به موجب این توافقنامه، روسیه و ترکیه عملیات گشت زنی مشترک در بزرگراه اِم فور را آغاز می‌کنند. این توافقنامه همچنین تصریح می‌کند که یک کریدور امنیتی ۱۲ کیلومتری به سمت شمال و به سمت جنوب این بزرگراه برای استان ادلب برقرار خواهد شد.

این در حالی است که گروه‌های تروریستی با وجود توافق مزبور بین مسکو و آنکارا اقدام به نقض این آتش بس می‌کنند.

مرکز هماهنگی های روسیه در سوریه در آخرین آمار خود گزارش داد که گروه های تروریستی در ساعات گذشته ۶ مرتبه آتش بس را نقض کرده و مناطق مسکونی و پایگاه های ارتش سوریه را در حومه حلب و لاذقیه هدف حمله قرار دادند.

تروریست ها پیشتر نیز از اجرای توافق سوچی بین روسیه و ترکیه و تحویل سلاح های سنگین خود سر باز زدند و آن را نادیده گرفتند.

این توافق شهریور ۱۳۹۸ در شهر سوچی روسیه امضا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان