اختصاص یک برش نقشه جامع علمی به ظرفیت نیروهای مسلح


اختصاص یک برش نقشه جامع علمی به ظرفیت نیروهای مسلح

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید با نوآوری فراتر از مرز دانش حرکت کنیم، تاکید کرد: یک برش نقشه جامع علمی می‌تواند به ظرفیت نیروهای مسلح اختصاص یابد.

به گزارش پنجشنبه شب مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی در دیدار جمعی از مدیران این شورا در بازدید از دانشگاه جامع امام حسین (ع) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و مرحوم فضائلی رییس اسبق دانشگاه امام حسین (ع) گفت: امروز ما هر چه داریم به برکت خون شهداست.

عاملی با اشاره به گزارش ارائه شده توسط رییس دانشگاه امام حسین (ع) افزود: در این گزارش ارزشمند و دارای پشتوانه فکری و نظری، اقدامات دانشگاه امام حسین (ع) به خوبی تشریح شد و سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند از این تجربه بهره ببرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصلی‌ترین سرمایه فکری انقلاب اسلامی اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر حکیم انقلاب است و خوشبختانه پیوند مناسبی بین این اندیشه‌های رهبری و دانشگاه امام حسین(ع) برقرار است و اگر تمام بخش‌های علمی و پژوهشی کشور از این اتصال به نحو مناسب برخوردار بودند، می‌توانستیم بهره‌گیری بهتر و هدفمند تری از مجموعه سرمایه علمی داشته باشیم.

عاملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: امروز در موضوع بسیار مهم بیانیه گام دوم هدف اصلی تمدن نوین اسلامی است و در این گزارش نیز به این موضوع اشاره شد و همه باید به این هدف راهبردی مهم توجه و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: بعضی وقت‌ها در ریزبرنامه‌ها گم می‌شویم و هرچه اهداف را ساده‌تر، واقعی تر، دسترس پذیر تر و مشخص‌تر تعیین کنیم راحت‌تر به این اهداف دست پیدا می‌کنیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره با تجربه کشور ژاپن در عصر میجی ادامه داد: میجی نخست وزیر ژاپن برای این کشور دو هدف اصلی یعنی جهان‌نگری و بومی‌سازی را مورد توجه قرار داد و این نگاه موجب تغییرات اساسی در این کشور شد.

عاملی گفت: مقام معظم رهبری تأکید فراوانی بر قوانین الهی و رعایت آن دارند و باید در رفتار و فکر ما نیز این تفکر جاری باشد.

وی افزود: تفکر ایشان برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بر اجرای قانون الهی است که لازم است سازوکار آن را طراحی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم ساده‌سازی مسائل ادامه داد: همراه کردن جامعه فکری برای تحقق این هدف خیلی مهم است که این موضوع با ابلاغیه و آئین‌نامه اتفاق نمی‌افتد.
وی با اشاره به لزوم افزایش دامنه ارزش های انقلاب اسلامی گفت: باید روزبه‌روز دامنه سیطره انقلاب اسلامی در جهان را افزایش دهیم.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: سازگار و همراه کردن اساتید دانشگاه با این هدف کار ظریف و مهمی است که از مسیر همفکری و اقدامات عملی امکان پذیر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت رقابت بین‌المللی ادامه داد: باید در این رقابت حضور داشته باشیم و اگر در رقابت بین‌المللی موفق شویم در داخل نیز موفق خواهیم بود.

وی گفت: علت پیروزی نیروهای نظامی ما این است که قدرتمند شده‌اند و توان بازدارندگی دارند و باید این الگو را در عرصه فعالیت‌های علمی بین‌المللی علی‌رغم سختی‌های موجود مورد توجه قرار دهیم.

عاملی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری لازم است با نوآوری فراتر از مرزهای دانش حرکت کنیم.

عاملی گفت: گزارش‌های ارائه شده حکایت از ظرفیت بالای دانشگاه امام حسین (ع) دارد البته ظرفیت نیروهای مسلح محدود به دانشگاه امام حسین (ع) نیست و ۲۱ مرکز آموزشی در نیروهای مسلح فعال هستند که این ظرفیت بزرگی است.

وی افزود: در اکثر کشورهای پیشرفته فناوری‌های نوین در دانشگاه ها و صنایع نظامی ظهور پیدا می کند و در جمهوری اسلامی با توجه به انگیزه‌های الهی؛ ظرفیت نوآوری در نهادهایی مانند سپاه پاسداران بسیار بالا است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدار خود با رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در این دیدار مقرر شد که زمینه‌های همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیروهای مسلح در حوزه های علم و فنآوری فراهم شود.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: با انگیزه ای که در دانشگاه امام حسین(ع) وجود دارد و ایده های خوبی که در زمینه علم و فناوری به ویژه علوم شناختی، آینده نگاری، علوم نوین و... وجود دارد یک برش نقشه جامع علمی می تواند به ظرفیت نیروهای مسلح اختصاص یابد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گزارش های ارائه شده، اظهار داشت: این مطالعات باید بتواند گره ها را باز کند که خوشبختانه در این دانشگاه بر اساس نظام مسائل شکل گرفته و عمل گرایی در کارها مشهود است. الگوی گره خوردن دانشکده و پژوهشکده ها و حضور پژوشگران تمام وقت در کنار اعضاء هیئت علمی، الگوی بسیار کارآمدی است.

وی با اشاره به برخی مقالات علمی تاثیرگذار در جهان که ناظر به مسائل کشورهای خود بوده است اضافه کرد: در دنیا یک مقاله موجب تغییرات بزرگ در ارتباطات فرهنگی، روابط بین الملل، علوم سیاسی و... شده است. باید مسائل را عمیق درک کرد و شرایط اجتماعی با ریشه یابی فهم کرد.

وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نسل جوان را مورد توجه قرار داده‌اند و این به معنای پوست اندازی در لایه‌های مدیریتی کشور است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازم است تلاش ‌کنیم تا برنامه‌های پنج ساله کشور در چهل سال آینده بر مبنای بیانیه گام دوم شکل بگیرد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب ۱۰ سال متوالی را به عناوین اقتصادی نامگذاری کردند و به وضوع می گویند اگر در تقویت اقتصاد موفق نشویم در سایر بخش ها نیز توفیق چندانی حاصل نخواهد شد. به عبارتی قدرت اقتصادی، به فرهنگ اسلامی و انقلابی هم قدرت و توان می دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد که الگوریتم ها و توانمندی های سیستمی ظرفیت بزرگی برای اجرای عدالت در جامعه هستند و با راه اندازی سامانه های نظامند تامین عدالت، می توانیم هم مسئله بهره مند از منابع و هم توزیع منابع و رسیدگی هوشمند به نیازمند را تامین کنیم.

عاملی گفت: دسترس پذیر کردن اطلاعات مرتبط با منفعت عمومی از طریق این سامانه‌ها، تحقق عدالت را ممکن می کند که البته باید زیرساخت لازم در این زمینه به وجود بیاید و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از مصادیق این زیرساخت‌ها است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم افزود: خودسازی، جامعه پردازی و تحقق تمدن نوین اسلامی از اهداف مهمی هستند که در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است.

مشکل نظام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را باید بر اساس نظرات مقام معظم رهبری حل کرد

محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز با اشاره به گزارش ارائه شده پیرامون دانشگاه امام حسین (ع) به مقام معظم رهبری گفت: در این گزارش چگونگی تحقق برنامه های دانشگاه ارائه شده است.

حسنی آهنگر با اشاره به تدوین منشور دانشگاه امام حسین (ع) افزود: در این زمینه سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در دیدار از دانشگاه امام حسین (ع) بازخوانی شد و از دل این سخنان منشور دانشگاه امام حسین(ع) تدوین شد.

رییس دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: این منشور توسط ۲۴ کارگروه و با مشارکت نخبگان جوان دانشگاهی و استفاده از نظرات و از آرای علمای حوزوی تدوین شد.

وی گفت: بر اساس این منشور اولین وظیفه دانشگاه امام حسین (ع) تدوین الگوی تبیین، نظریه‌پردازی، گفتمان سازی و اجرای آن به منظور تحقق گفتمان غالب در کشور و عرصه انقلاب اسلامی است.

حسنی آهنگر افزود: طراحی و تدوین نقشه راه و اقدام به منظور تعیین نقش دانشگاه و تقسیم کار رده‌ها و سازمان‌های مختلف در زمینه پیاده‌سازی این الگو، وظیفه بعدی دانشگاه امام حسین (ع) است.

رییس دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: حرکت پیشرفت انقلاب اسلامی اگر بخواهد به هدف خود یعنی تمدن نوین اسلامی برسد باید در مسیر خود حرکت کند که این نکته در فرمایشات امام راحل «ره» و رهبر معظم انقلاب همواره مورد توجه بوده است.

رییس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به لزوم اصلاح روند ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: مشکل نظام ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را باید بر اساس نظرات مقام معظم رهبری حل کرد.

حسنی آهنگر گفت: در این زمینه آئین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) با حضور نمایندگان وزارت علوم و اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور تدوین و مقرر شد این آیین‌نامه برای پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا