رسیدگی به 11 پرونده احتکار لوازم بهداشتی، بزودی


رسیدگی به 11 پرونده احتکار لوازم بهداشتی، بزودی

اسماعیلی: 11 پرونده احتکار لوازم و تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته به دادگاه ارجاع شده که بزودی جلسه دادگاه آن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با محتکران تجهیزات پزشکی چه برخوردی خواهد شد؟ افزود: کسانی که در این ایام و در حوزه وسایل دارویی و بهداشتی و درمانی دست به اعمال مجرمانه زدند و مرتکب سودجویی سیاه و کثیف شدند، مطمئن باشند که کرونا، زمستان را پشت سر می‌گذارد و ما بهار را در پیش داریم و مردم از این مسیر عبور می‌کنند، اما سودجویان مهر ننگ ابدی بر پیشانی شان خواهد بود و سخت‌ترین مجازات در انتظارشان است.
وی گفت: تا امروز پرونده‌های متعددی در خصوص قاچاق و احتکار تجهیزات پزشکی و دستکش و ماسک داشته ایم و افراد زیادی بازداشت شدند که ۱۱ پرونده از پرونده‌های احتکار و لوازم و تجهیزات پزشکی در یک هفته در دادسرای انقلاب منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد و به عنوان اتهام اخلال در نظام اقتصادی به شعب ویژه ارجاع شده است و چند روز آینده جلسه دادگاه این متهمان در شعب ویژه و به صورت علنی برگزار می‌شود.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: مجازات سختی برای این افراد در نظر گرفته شده است و اسامی آن‌ها هم اعلام خواهد شد و اگر از مصادیق افساد فی الارض و ماده (۲) قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء داشته باشد، مجازات اعدام و الا مجازات حبس طولانی ۵ تا ۲۰ سال صادر می‌شود.
اسماعیلی گفت: در این پرونده‌ها بیش از ۵ میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصله تجهیزات برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و شب گذشته هم با مجوز دادستان شهرستان ری و سازمان اطلاعات سپاه انبار‌های احتکار کالا‌های پزشکی کشف و ۳۲ میلیون دستکش کشف شد.
وی افزود: نظارت بر امر توزیع کالا‌ها به عهده دولت است و شبکه توزیع ما معیوب است و باید اصلاح شود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: شبکه واردات ما هم معیوب است و ادعا می‌شد که کالا‌های وارداتی از مبدا تا انبار رصد می‌شود و اطلاعات موجودی انبار‌ها در دست است در حالی که در همین اقلام کشف شده در شهرستان ری ، چهار پنجم کالا‌ها وارداتی بود و اگر سامانه‌ها و نظارت‌ها جدی بود باید نظام گمرکی و نظام نظارتی وزارت صمت ما می‌دانست در چه تاریخی وارد شده و چرا توزیع نشده است؟
وی گفت: تاکید ما این است که بخش‌های نظارتی وظیفه خود را انجام دهند.
بازداشت ۳۷ نفر از اخلال گران ارزی
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در روز‌های اخیر ۳۷ نفر از خلالگران نظام ارزی بازداشت شده اند که ۲۱ نفر در بازداشت به سر می‌برند.
اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره برخورد با اخلالگران نظام ارزی و اقتصادی افزود: متاسفانه در شرایط مختلف با افراد سودجو و فرصت طلب مواجه می‌شویم که به دنبال کسب درآمد نامشروع و تجارت کثیف هستند.
وی ادامه داد: از جمله در حوزه ارز و مسائل پولی و بانکی که در برهه اخیر، با تلاش همکاران در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که ۲۱ نفر آن‌ها همچنان در بازداشت هستند و ورود دستگاه قضا و بازداشت این دلالان سودجو در بازار ارز، ثباتی را ایجاد کرد که ما شاهد بازگشت نرخ ارز و سیر نزولی آن بودیم.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه از صدور احکام قطعی برخی از محکومان ارزی، پولی و بانکی در دادگاه ویژه خبر داد و گفت: تیمور عامری برکی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی، کاظم نجف آبادی فراهانی فرزند باقر به جرم اخلال در نظام ارزی به یازده سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی، محمدحسین زندیه فرزند محمد به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و جزای نقدی، محمد شفیعی فرزند اکبر کارمند اداره صمت به تحمل ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و جزای نقدی، بابک حسینی فرزند قاسم به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع، محکوم شده‌اند.
وی افزود: همچنین سه شرکت دلفین آبی، دکا تجارت آبی و کشت و صنعت تکدانه سبز سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند.
اسماعیلی در پاسخ به سئوالی درباره معوقات بانکی و برخورد‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است گفت: وصول مطالبات معوق بانکی جزو برنامه‌های جدی قوه قضاییه است که هم با استفاده از اجرای ثبت و هم ظرفیت مراجع قضایی، ارقام قابل توجهی از بدهی بدهکاران عمده بانکی وصول و به بانک‌ها عودت داده شده است و در این باره اراده جدی در برخورد با اخلالگران وجود دارد. پایان.
برخورد قضایی با حرکات نامتعارف و موهن در اماکن مقدس
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دستورات قضایی موکدی برای برخورد با شایعه سازان و اقدامات وهن صادر شده و برخورد‌های قضایی در دست انجام است.
اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید قوه قضائیه با برخی افراد که در بقاع متبرکه اقدام به حرکات غیرمتعارف و موهن می‌کنند چه برخوردی خواهد کرد؟ افزود: متاسفانه این روز‌ها شاهد افرادی هستیم که احساسات مردم را جریحه دار می‌کنند، برخی با شایعه سازی و بزرگنمایی، برخی با ساختن اخبار کذب و جعلی و برخی نیز با اقداماتی که موجب تشویش اذهان عمومی و وهن مقدسات هستند.
وی گفت: در همه این زمینه‌ها دستورات قضایی موکدی صادر شده است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: افرادی نماهنگ‌هایی از آن‌ها در فضای مجازی منتشر کرده بودند و اقدامات نامتعارف در مسیر زیارت اهل بیت (ع) انجام می‌دادند که اصلاً این قبیل از امور در فرآیند زیارتی ما تعریف نشده است و پخش این مطالب در فضای مجازی موجب مشوش شدن افکار عمومی می‌شود، یک مورد در مشهد و یک مورد در قم شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و حتماً متناسب با اعمال و رفتار آن‌ها اقدام و برخورد قضایی می‌شود.
شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از سایر زندانیان است
سخنگوی قوه قضاییه گفت: شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است.
اسماعیلی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره سلامت زندانیان بویژه زندانیان امنیتی از جمله درباره خانم نازنین زاغری، هنگامه شهیدی و ندا ناجی و ضیا نبوی که پرسید شایعات زیادی به گوش می‌رسد وضعیت سلامت این زندانیان به چه صورت است؟ افزود: همانطور که گفتم در بحث اعطای مرخصی به زندانیان بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند، از سوی دیگر در رابطه با بهداشت و تامین امنیت و سلامت زندانیان اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.
وی ادامه داد: درباره برخی از افرادی که اسم بردید، طبق بررسی‌ها خانم نازنین زاغری در سلامت کامل بسر می‌برد و در این مدت فضایی ایجاد شد که روز گذشته با خانواده اش تماس داشت و سلامتی خود را به خانواده اعلام کرد. در این نوع از پرونده‌ها معمولا فضا سازی می‌شود، اما وقتی این فضاسازی‌ها تکذیب می‌شود و خبر سلامتی اعلام می‌شود دیگر کسی این خبر سلامتی را منتشر نمی‌کند.
اسماعیلی با بیان اینکه برخی دیگر از زندانیان نیز هم اکنون در بیرون هستند و داخل زندان نیستند، گفت: درباره یک نفر دیگر از این زندانیان نیز ضمن اینکه بررسی کردیم، در سلامت کامل بسر می‌برد، مقدمات اعطای مرخصی به وی نیز فراهم شده است و امروز و فردا به مرخصی خواهد رفت.
وی با بیان اینکه سلامت همه زندانیان برای قوه قضاییه اهمیت دارد، افزود: می‌توانم ادعا کنم که شرایط نگهداری زندانیان امنیتی به مراتب مناسب‌تر از شرایط نگهداری سایر زندانیان است، اما وظیفه خود می‌دانیم که همه زندانیان حداکثر استفاده از تسهیلات زندان را بویژه در این شرایط ببرند.
تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر و تشکر دارد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: از مردم عزیز و فهیم ایران اسلامی تقاضا می‌کنم که توصیه‌های جامعه پزشکی را به صورت جدی مراعات کنند تا بتوانیم با کمک و همیاری یکدیگر شر این ویروس را از سر ایران اسلامی کوتاه کنیم.
غلامحسین اسماعیلی در بیست و یکمین نشست خبری افزود: متاسفانه امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا و ابتلای جمعی از شهروندان به این ویروس منحوس است.
وی گفت: تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر و تشکر دارد، کار این عزیزان امروز نمونه بارز جهاد در راه خدا است، امروز به پاس این خدمات ارزشمند، عزت جامعه پزشکی و پرستاری ما روزافزون و اعتماد مردم ما به این قشر زحمتکش تقویت شده است و قطعا لطف و عنایت خدای متعال شامل حال آن‌ها بوده و خواهد بود.
اسماعیلی افزود: در همین جا لازم است برای همه هموطنان اعم از کسانی که مبتلای به این بیماری شده‌اند و همچنین سایر هموطنان عزیزمان آرزوی صحت و سلامت و عافیت و تندرستی داشته باشم.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: نشست خبری اینجانب به لحاظ این وضعیت و به جهت احترام به ضوابط و مقررات اعلامی از ناحیه پزشکان و مراعات صحت و سلامت یکایک عزیزانی که در این محفل حضور پیدا می‌کردند، با حداقل حضور خبرنگاران برگزار شده است. ان‌شاالله با برطرف شدن شرایط موجود تلاش خواهیم کرد مانند گذشته و بلکه گسترده‌تر در خدمت مردم عزیز و جامعه خبری کشور باشیم.
وی گفت: ایام مبارک ماه با برکت رجب، ماه عبادت و راز و نیاز و زیارت است، توصیه پزشکان محترم بر این است که مسافرت انجام نشود و اجتماعات تشکیل نگردد. زیارت حرم اهل بیت (ع) به فرصت دیگری موکول شود.
اسماعیلی افزود: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در کنار قوای دیگر و همگام با جامعه پزشکی و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، در ایام اخیر اقدامات ویژه‌ای را در دستور کارخود قرار داده است.
وی گفت: برای حفظ سلامت همکاران قضایی و اداری، دستورالعمل‌هایی در جهت‌های مراقبت‌های لازم در محیط اداری و قضایی صادر شده است که اجرای آن کمک شایانی به سلامت همکاران خواهد کرد.
بازداشت ۳۷ نفر از اخلالگران بازار ارز
سخنگوی قوه قضائیه گفت:در روز‌های اخیر ۳۷ نفر از اخلالگران بازار ارزی بازداشت شدند.
آقای اسماعیلی در ادامه نشست خبری افزود: در روز‌های اخیر تقریباً که متقارن با ایام انتخابات بود با تلاش همکاران در دادسرا ۳۷ نفر اخلالگران در ارتباط با نظام پولی و ارزی بازداشت شدند که ۲۱ نفر از آن‌ها همچنان در بازداشت هستند.
وی گفت: این اقدامات ثباتی را در بازار ایجاد کرد که باعث بازگشت این نرخ ارز به قیمت قبلی شد ضمن این که در پرونده‌های سابق ارزی نیز آراء برخی از محکومان پرونده‌های ارزی صادر شد که از جمله آن تیمور عامری به جرم مشارکت در اخلال بازار ارزی به ۲۰ سال حبس، ۷۶ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شد.
همچنین کاظم نجف آبادی فراهانی به جرم مشارکت در اخلال ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق، محمدحسین زندیه به ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی به تحمل شلاق و جزای نقدی و محمد شفیعی فرزند اکبر کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.
بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفته اند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: از زمان صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه (هفته پیش) تاکنون بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفته اند.
آقای غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری افزود: همچنین در اجرای بخشنامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر کاهش ورود زندانی به زندان‌ها طی یک هفته بیش از ۳۵ درصد ورودی زندانیان کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: مراقبت از زندانیان را وظیفه خود می‌دانیم، اما در کنار آن با بخشنامه‌های رئیس قوه قضائیه کار‌های خوبی در بحث بهداشت نیز با همکاری وزارت بهداشت شده است.
رسیدگی به پرونده‌های معوق قضایی از طریق دورکاری
سخنگوی قوه قضائیه گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا رسیدگی به پرونده‌های معوق قضایی،‏ خارج از وقت اداری از طریق دورکاری انجام می‌شود و از هرگونه احضار و جلب غیرضرور در این ایام اجتناب می‌شود.
غلامحسین اسماعیلی در ادامه نشست خبری به اقدامات و دستورالعمل‌های قوه قضائیه در این ایام که بیماری کرونا در کشور توسعه پیدا کرده است، اشاره کرد و افزود: در حوزه قضائیه برای حفظ سلامت همکاران قضایی و اداری دستورالعمل‌هایی در محیط اداری و قضایی صادر شده است و اقدام دیگر صدور بخشنامه مناسب سازی فرآیند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه است.
وی گفت: ما خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم و خدمت بی منت انجام می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم که کار تعطیل نشود و عوارضی برای همکاران ما و مراجعان نداشته باشیم.
اسماعیلی گفت: بر همین اساس با دستور رییس قوه قضائیه از ناحیه معاون اول قوه قضائیه، بخشنامه‌ای به واحد‌های قضایی و اداری صادر شد ضمن اینکه کارکنان ما تلاش می‌کنند و بازرسی‌هایی انجام می‌دهند و در این دو ماه رسیدگی آن‌ها به پرونده‌های معوق جای قدردانی دارد، اما با این وجود در این ایام که کشور در معرض بیماری کرونا است اگر امکان غیرحضوری ابعاد پرونده فراهم بود می‌توانند مطالب خود را در قالب لایحه بفرستند و دادگاه‌ها با دقت در پرونده و مستندات ارسالی ‏، امر دادرسی را انجام می‌دهند.
وی گفت: همکاران قضایی ما مقرر شد تا جایی که امکان دارد با استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک و سامانه‌های پیام کوتاه، اطلاع رسانی‌های مناسبی به اصحاب پرونده داشته باشند که دغدغه‌ای برای مردم ایجاد نشود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: آخرین اقدام در این ایام که در دستور کار قرار گرفته، اهتمام جدی و برخورد سریع، قاطع، بازدارنده و مناسب درباره پرونده‌های احتکار و کسانی است که در این ایام با سودجویی اقلام دارویی و درمانی مورد نیاز شهروندان را احتکار کردند.
وی گفت: در همین خصوص ابلاغ شد همه این پرونده‌ها بدون اغماض و در اسرع وقت رسیدگی شود.

اقدامات ویژه قوه قضاییه برای مقابله با کرونا

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری به شیوع ویروس کرونا در جامعه اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه نیز برای مقابله با این ویروس اقدامات ویژه‌ای در دستور کار خود قرار داده که به صورت اجمالی به مهم ترین آن‌ها در یک هفته اخیر اشاره می‌کنم.
وی ادامه داد: نخستین کار، صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی رئیس قوه قضائیه و اهتمام جدی در زندان‌ها و مراجع قضایی برای اجرای این بخشنامه است.

اسماعیلی افزود: اقدام دیگر نیز صدور بخشنامه کنترل کاهش زندانیان جدید و اهتمام قضات محاکم است تا به جز در مواردی که ضرورت دارد افراد به زندان معرفی نشوند.
وی گفت: همچنین تاکید شده است صدور قرار تامین منجر به بازداشت نشود و حتی المقدور از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان