تحلیلگر عراقی: حضور نظامی ترکیه در سوریه غیر قانونی است


 تحلیلگر عراقی: حضور نظامی ترکیه در سوریه غیر قانونی است

بغداد - ایرنا - نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق امروز (یکشنبه) تاکید کرد که حضور نظامی ترکیه در سوریه غیر قانونی و نقص حاکمیت ملی این کشور است. اگر ترکیه خود پذیرفت که کشور دیگری با ورود نیروی نظامی اقدام به حمایت از مخالفان در داخل خاک کشورش کند، آنگاه این حضور هم قانونی خواهد بود.

«محمود الهاشمی» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود که حضور نظامی و دخالت های ترکیه در شمال سوریه هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد و قابل قبول نیست.
وی گفت که اقدام ترکیه به منزله دخالت خارجی در امور کشور دیگر است، چرا که سوریه از این کشور درخواست مداخله نکرده، بنابر این حضور نظامی ترک ها در سوریه بی جا بود و هیچ بهانه و توجیهی در این زمینه قابل پذیرش نیست.
الهاشمی با تاکید بر اینکه ملت سوریه خود سرنوشت کشورشان را تعیین و نقشه آن را ترسیم می کنند، اضافه کرد: دخالت های نظامی ترکیه در استان ادلب در شمال سوریه بی جا انجام شده و این ملت سوریه است که سرنوشت خود را تعیین می کند و هیچ کشوری حق ندارد به هر شکلی و از طریق زور در آن دخالت کند.
تحلیلگر سیاسی عراق گفت که جایز نیست که درگیری های خارجی در خاک سوریه انجام شود و حاکمیت و استقلال کشورها نادیده گرفته شود، این امر خواه در سوریه، عراق و یا هرجایی دیگر باشد، کاملا غیر قابل قبول است و این ملت ها هستند که سرنوشت خود را تعیین می کنند.

الهاشمی تاکید کرد که ترکیه نباید ارتش خود را در جنگ ها و مداخلات نظامی غیر قانونی قربانی کند، آنچه این کشور اکنون انجام می دهد، دخالت آشکار در امور داخلی سوریه است.
وی توضیح داد که استان ادلب ویژگی های خود را در رابطه با ترکیه دارد که در آن مخالفان سوری حضور دارند و این مخالفان در مذاکره با دولت سوریه و یا هر طرف میانجی دیگری مشکلات خود را حل می کنند، اما اگر کشور دیگری مثل ترکیه بیاید و با حضور نظامی در ادلب مداخله کند، این اقدام غیر قانونی است.
این کارشناس سیاسی عراقی افزود که حضور روسیه در سوریه یک دخالت قانونی و از نظر بین المللی مشروع است، چرا که دولت دمشق از مسکو درخواست حضور کرده است و به آن هم اعتراض نمی کند، علاو بر این روسیه و سوریه با یکدیگر توافقات امنیتی دارند و در این مورد دمشق تشخیص می دهد که دخالت چه کشوری به نفع سوریه است و چه کسی به آن آسیب می زند.
الهاشمی یاد آور شد که شمار چشمگیری از تروریست ها در استان ادلب حضور دارند که مخالفان سوری باید آن ها را اخراج کنند، چرا که وجود تروریست ها در صفوف مخالفان آن ها را از ابزار مخالفت خود محروم و اهرم فشار بر دولت به عنوان گروه مخالف را از آنها سلب می کند.
وی تاکید کرد که نه ما و نه ملت سوریه قبول نمی کنیم که تروریست ها در صفوف مخالفان سوری حضور داشته باشند و اقدام به بمب گذاری و قتل عام ملت سوریه کنند؛ مخالفان باید تروریست ها و غیر تروریست ها را در صفوف خود مشخص کنند، به ویژه در ادلب از آنها حمایت نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه