15 راه تشخیص منابع جعلی کرونایی


15 راه تشخیص منابع جعلی کرونایی

در کنار هوشیاری در انتخاب و باور و اشتراک‌گذاری اخبار جعلی در قالب‌های نوشتاری، صوتی، تصویری، ویدئویی و چند‌رسانه‌ای، کنترل منبع بسیار حائز اهمیت است.

15 راه تشخیص منابع جعلی کرونایی

به گزارش ایکنا، در حال حاضر که بازار کرونا و شیوع و اشتراک‌گذاری محتواهای مربوط به آن داغ است، برخی به نام وزارت بهداشت یا به عنوان منبعی تخصصی برای اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا در میدان تولید منابع و نشر و بازنشر محتوای جعلی قدم گذاشته‌اند که باید بیش از پیش هوشیار بود.

در کنار هوشیاری در انتخاب و باور و اشتراک‌گذاری اخبار جعلی در قالب‌های نوشتاری، صوتی‌، تصویری، ویدئویی و چند‌رسانه‌ای، کنترل منبع بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به تعداد منابع فیک و جعلی، مسئولیت‌ مهم دیگر مخاطب /کاربر، تشخیص واقعی یا فیک بودن منبع مورد رجوع است.

به این ترتیب، اول اینکه وزارت بهداشت باید معرفی دائمی از کلیه منابع واقعی خود اعم از سایت، پیام رسانه های تلفن همراه، فضای مجازی و حتی شماره پیامک و.... داشته باشد و نسبت به منابع فیک هشدار دهد. دوم اینکه وزارت ارشاد و پلیس فتا در این شرایط نظارت بیشتری بر فعالیت‌های رسانه داشته و تذکرات لازم را بدهند و در صورت نیاز برخورد نمایند. سوم اینکه مخاطب خود نیز با مولفه و شاخصهایی بتواند به تشخیص احتمالی منبع مورد رجوع بپردازد.


1.کنترل و انطباق آدرس و مشخصات کانال و... با منابع اعلامی وزارت بهداشت
2. کنترل شناسنامه یا پروفایل کانال
3. بررسی محتوای کلی کانال از جمله عدم داشتن تبلیغ و....
4. بررسی اجمالی میزان علمی بودن محتواها
5. میزان بهره گیری از مستندات در منابع
6. بررسی اجمالی میزان سوگیری یا گرایش خاص محتواها
7. پیگیری همزمان محتواها در پلتفرم‌های مختلف وزارت بهداشت و دیگر منابع موثق
8. توجه به میزان به روز بودن محتواها
9.توجه به میزان خطاها یا اشتباهات احتمالی در محتواها
10. نوع و ادبیات به کار رفته
11. میزان بازنشر محتواهای با بن مایه زرد
12. میزان وجود محتواهای غیرمرتبط
13. میزان انسجام و یکدستی در شیوه نگارشی محتوا و پوشش اخبار و....
14. کسب اطمینان از اعتبار منبع مورد رجوع توسط پزشکان یا افراد متخصص حوزه رسانه
15. کسب استعلام از اعتبار منبع از پلیس فتا یا وزارت بهداشت و...
با همان حساسیتی که برای خرید مواد غذایی به خرج می دهیم و به نوع مواد و کیفیت آنها توجه می کنیم و از آن مهم‌تر به نوع سوپرمارکت و یا مغازه مورد مراجعه توجه داریم، با همین نگاه نیز، باید به منبع محتواها و نوع محتوا و کیفیت و صحت آن دقت کنیم. همانقدر که به جسممان توجه داریم به روحمان و به منابعی که می توانند بر جسم و روح و رفتار و عملکردمان تاثیر بگذارند توجه کنیم.

ضمن پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی لازم، به هر محتوایی از هر منبعی اعتماد نکنیم و به خصوص در ارتباط با امور اقدامی و بهداشتی، به منابع مرجع و مورد وثوق مراجع کنیم، در عین حفظ آرامش و عدم هرگونه هراس. تلاش کنیم در این شرایط بخشی از راه حل باشیم نه مشکل، به طوری که در صورت نیاز به دیگران اطلاعات صحیح از منابع موثق منتقل کنیم نه اخبار جعلی و نامعتبر.

بیش از هر زمان بکوشیم سوادهای خبری، بصری، رسانه ای و سواد سلامت خود را بالا ببریم. چراکه این روزها غیر از نبرد در میدان بهداشت و سلامت، باید در میدان جنگ رسانه ای و اخبار جعلی نیز پیروز شد.

مریم سلیمی، مدرس سواد رسانه‌ای، خبری و بصری

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق