اختلال چند دقیقه‌ای در نامک


اختلال چند دقیقه‌ای در نامک

تمرکز شرکت مدیریت فناوری بورس بر داده های لحظه ای سایت TSETMC است و داده های تاریخی و اطلاعات مربوط به معاملات روزهای قبل در اولویت بعدی قرار دارد.

اختلال چند دقیقه‌ای در نامک

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل این هفته را خوب شروع نکرد و افت ۱۹۰۷۰ واحدی تا این لحظه از معاملات، آغاز تلخی برای بورس تهران بود. در این میان سیستم معاملات هم دچار اختلالاتی شده و اطلاعات را با تاخیر نشان می دهد. امروز داده های سایت TSETMC نیز با سیستم معاملاتی کارگزاری ها، همخوانی نداشت. عده ای اختلال امروز سامانه معاملات را دلیل ریزش بازار سرمایه می دانند. محدودیت های جدید فرابورس و تعیین حجم مبنا برای این بازار، فشار فروش را در نمادهای فرابورسی به دنبال داشته است.

روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با بورس نیوز در خصوص اختلال امروز سامانه معاملات بیان کرد: اختلال امروز سامانه معاملات به سبب فشار افزایش حجم معاملات در بازار فرابورس رخ داد و چند دقیقه ای، اطلاعات و داده های سامانه نامک(سامانه معاملات کارگزاری ها) عقب تر از داده های سایت TSETMC بود.

وی افزود: تمرکز شرکت مدیریت فناوری بورس بر داده های لحظه ای سایت TSETMC است و داده های تاریخی و اطلاعات مربوط به معاملات روزهای قبل در اولویت بعدی قرار دارد. اما امروز بیش از ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار معامله در ساعات ابتدای معاملات صورت گرفته و این حجم معامله، فشار زیادی به سیستم معاملاتی وارد می کند. البته در یک سال گذشته تلاش زیادی برای توسعه زیرساخت سیستم معاملاتی صورت گرفته و کماکان پیگیر توسعه بیشتر زیرساخت ها هستیم؛ اما امروز با توجه به فشار ناگهانی معاملات، بخشی از سیستم معاملات چند دقیقه ای دچار مشکل شد. این اختلال، اختلال هسته معاملات نبوده و اگر هسته معاملات دچار اختلال می شد، کل سامانه (هم معاملات آنلاین و هم نامک و هم سایت TSETMC) دچار مشکل می شد. با توجه به برنامه های توسعه ای سایت TSETMC, اطلاعات این سایت از سامانه نامک دقیق تر است و اگر اختلالی در سیستم معاملاتی مشاهده شد، داده های این سایت، قابل اتکاتر از سامانه نامک است.

وی تصریح کرد: ورود حجم نقدینگی به بازار سرمایه عامل اصلی افزایش حجم نقدینگی بوده است. شاید محدودیت های مربوط به معاملات کدهای جدید، تاثیر اندکی بر حجم معاملات بر جای گذارد و تعداد معاملات، اندکی کاهش یابد. ولی آنچه حجم معاملات را افزایش داده، جریان پرقدرت نقدینگی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر