لزوم مدیریت استرس برای مقابله با«کروناویروس» بهداشت را رعایت کنیم


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها که تب ویروس...


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها که تب ویروس کرونا جامعه را فرا گرفته تقریباً در هر محفلی وارد می‌شوی یا حتی در فضای مجازی هر صفحه‌ای را باز می‌کنی، صحبت از کرونا است.

اتفاقی که بخشی از آن را می‌توان واکنش طبیعی جامعه به فراگیری بیماری دانست که سرعت انتقال آن به دیگر افراد بالاست و مردم نگرانند که مبادا خود یا یکی از بستگانشان مبتلا به این ویروس شوند.

اما بخش دیگری از این همه استرس و نگرانی در فضای جامعه قطعاً غیرعادی بوده و باید تلاش کرد تا استرس و نگرانی افسارگسیخته در جامعه کاهش یابد.

سلامتی مهم‌ترین داشته هر انسانی است و در صورت عدم سلامتی، دیگر داشته‌ها تقریباً هیچ است بدون شک با بروز ویروس کرونا، همگان به این باور رسیدند که سلامتی مهم‌ترین داشته هر انسانی است و در صورت عدم سلامتی، دیگر داشته‌ها تقریباً هیچ است و این مسأله امروز برای همه ما به خوبی ملموس بوده و هست.

آنچه در مقابله با شیوع بیماری به ما کمک می‌کند، داشتن اطلاعات کافی و چگونگی درمان آن است که متأسفانه در مورد ویروس کرونا جامعه پزشکی در دنیا هنوز به نتایج مشخص و قاطعی نرسیده که بتواند با انتقال دانسته‌های خود به مردم جلوی گسترش روزافزون این بیماری را بگیرد.

اما بسیار واضح است که کرونا نیز بیماری بسیار خطرناکی نبوده و چیزی شبیه آنفولانزا یا بیماری‌های شایع در سال‌های نه‌چندان دور مثل سارس است.

لزوم مدیریت استرس برای مقابله با«کروناویروس» بهداشت را رعایت کنیم

بر اساس تاکید همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی مهم‌ترین عامل مقابله با این ویروس رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه شستشوی مداوم دست‌هاست که به نظر می‌آید کار بسیار ساده‌ای بوده و تنها باید در این زمینه کمی حواسمان را بیشتر جمع کنیم.

آنچه در مورد کرونا تاکید می‌شود این است که مرگ و میر ناشی از آن بسیار پایین بوده و جای نگرانی زیاد نیست، پس به فرض مثال اگر خدای ناکرده دچار این ویروس هم شویم در صورت مراقبت به راحتی می‌توان طول درمان این بیماری را سپری کرد و بهبود یافت.

بیشتر مراقب افرادی باشیم که ناراحتی تنفسی یا قلبی دارند و یا کهنسال هستند اما در اینجا باید بیشتر مراقب افرادی باشیم که ناراحتی تنفسی یا قلبی دارند و یا کهنسال هستند؛ البته باز هم صرف بیمار شدن این گروه‌ها به معنی مرگ ۱۰۰ درصد نیست اما این عزیزان دیرتر بهبود می‌یابند و نیاز به توجه بیشتر دارند.

نکته مهم این است که جامعه ما یک جامعه کاملاً مذهبی بوده و به معاد و قیامت باور دارد؛ در باور مذهبی ما مرگ پایان زندگی نیست و حتی شکلی از مرگ یعنی شهادت بسیار هم شیرین است؛ ما باور داریم که خارج از اراده خداوند هیچ جنبده‌ای حرکت نخواهد کرد و همه چیز در ید قدرت اوست، پس این همه نگرانی بیهوده است.

قطعاً داشتن آرامش روحی در کنار رعایت نکات بهداشتی و مواردی که پزشکان توصیه کردند می‌تواند به همه ما کمک فراوانی کند تا حتی در صورت ابتلاء به این بیماری راحت‌تر با آن مقابله کنیم.

امروز باید بپذیریم که استرس و نگرانی بیش از حد هیچ مشکلی را درمان نکرده و تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف خواهد کرد.

لزوم مدیریت استرس برای مقابله با«کروناویروس» بهداشت را رعایت کنیم

در این روزها علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، باید به تقویت سیستم ایمنی بدن هم توجه داشت و تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد.

اما در راستای مدیریت این بیماری در استان همدان ملاقات بیماران در بیمارستان‌های استان همدان ممنوع شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در همین خصوص از ممنوع بودن ملاقات بیماران در بیمارستان‌های استان همدان خبر داد و گفت: ستاد کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی همدان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا، ملاقات بیماران در تمام بیمارستان‌های سطح استان را از ۲ روز گذشته ممنوع اعلام کرده است.

ابراهیم جلیلی با تاکید بر اینکه از همه شهروندان استان همدان درخواست داریم در این زمینه همکاری داشته باشند، گفت: مردم به هیچ وجه برای ملاقات به درب بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

اماکن ورزشی در استان همدان تا ۲۰ اسفندماه تعطیل است

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: تمام اماکن و مسابقات ورزشی در استان همدان تا ۲۰ اسفندماه تعطیل و لغو شده است.

کاوه صولتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعطیلی اماکن ورزشی در استان همدان اظهار کرد: با توجه به تصمیمات گرفته شده در کمیسیون ماده ۵ باشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ و صیانت از سلامت ورزشکاران با هماهنگی مسئولان بهداشتی تمام اماکنی که هرگونه فعالیت‌های گروهی و تیمی در آن برگزار می‌شود و ورزشکاران با یکدیگر تماس دارند شامل استخرها، سالن‌ها و باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی تا ۲۰ اسفند ماه تعطیل است.

لزوم مدیریت استرس برای مقابله با«کروناویروس» بهداشت را رعایت کنیم

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان همدان در خصوص لغو مسابقات ورزشی عنوان کرد: تمام مسابقات به جز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، دسته یک و ۲ تعطیل شده است.

وی اضافه کرد: همچنین اردوها، اعزام‌ها، سمینارها، همایش‌ها و کلاس‌های آموزشی نیز لغو شده است.

صولتی گفت: این تمهیدات به منظور پیشگیری از ابتلای مردم استان همدان به بیماری کرونا ویروس اتخاذ شده تا از شیوع بیماری در بین مردم استان همدان جلوگیری به عمل آید.

آمادگی مالی شورای شهر همدان برای کمک به مقابله با ویروس کرونا

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای شهر همدان نیز از آمادگی مالی شورا برای کمک به مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

اکبر کاووسی امید بابیان اینکه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی برای حضور در صحن دعوت و آمادگی خود را برای تأمین اعتبار مالی اعلام کردیم، افزود: دانشگاه علوم پزشکی باید درخواست داده تا ما منابع مالی را در اختیارشان قرا ر دهیم.

وی با اشاره به اینکه، شهرداری در خصوص نکاتی بهداشتی که باید در اماکن و سرویس‌های بهداشتی عمومی رعایت شود تصمیماتی گرفته است، عنوان کرد: این تصمیمات بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان نیز از دایر شدن ایستگاه‌های آموزش همگانی پیشگیری از بیماری کرونا ویروس در مناطق پرتردد استان همدان خبر داد و گفت: مهمترین هدف کارشناسان حاضر در این ایستگاه‌ها آموزش مردم و پاسخ به سوال‌ها است.

منوچهر کرمی اظهار کرد: در این ایستگاه‌ها علاوه بر پاسخ به سوال‌های شهروندان، برگه‌های حاوی هشدارهای وزارت بهداشت درباره پیشگیری از بیماری کرونا ویروس و نحوه جلوگیری از ابتلاء به این ویروس در اماکن مختلف نیز پیش بینی شده که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

لزوم مدیریت استرس برای مقابله با«کروناویروس» بهداشت را رعایت کنیم

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده تاکنون یک نفر در استان همدان به علت ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست داده و یک مورد مثبت مبتلا به کرونا ویروس نیز در این استان شناسایی شده و تحت درمان است.

با تمام این تفاسیر اما به نظر می‌آید کرونا یک خاصیت خوب هم داشت؛ این بیماری باعث شد تا در شلوغی و هیاهوی زندگی روزمره امروزی به ویژه در شهرهای بزرگ مردم کمی بیشتر با خود خلوت کنند که این خلوت می‌تواند بسیار مفید باشد چراکه می‌توان اندیشید به راهی که تا امروز در زندگی آمده‌ایم و راهی که قرار است ادامه دهیم.

کرونا به آدم‌ها فرصت تفکر داد؛ فرصت اینکه به داشته‌های هر چند کوچکشان بیشتر فکر کنند و برای آنچه دارند شکرگزار باشند.

آنچه مسلم است کرونا حداقل یک هفته تا ۱۰ روز دیگر مهمان ماست و یا حتی کمی بیشتر و این زمان، فرصت بسیار خوبی است که کمتر از خانه بیرون برویم و به جای استرس و نگرانی بیش از حد بیشتر فکر کنیم، ایده‌پردازی کنیم، کتاب بخوانیم، بنویسم، فیلم ببینیم و به برخی کارهایی که مدت‌ها دنبال فرصتی برای انجام آن‌ها بودیم، بپردازیم.

انسان‌ها با امید زنده‌اند و هنوز هم ذهن همه ما پر است از رویاهایی که دوست داریم روزی به آن‌ها دست پیدا کنیم؛ پس نگرانی بیهوده ما را از رسیدن به رویاهایمان باز خواهد داشت و بهتر است از کرونا نه برای خود و نه دیگران هیولا نسازیم و با آن مبارزه کنیم تا شکستش دهیم.

کرونا می‌میرد اما رویاهای ما دوباره جان می‌گیرد؛ پس به روزهای خوب، روزهای پر از امید و روزهای روشن فکر کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول