گشت‌وگذار کرونا در بازار دست فروشان مازندران


گشت‌وگذار کرونا در بازار دست فروشان مازندران

ساری - ایرنا - در حالی که تمام بخش های شلوغ عمومی مازندران از جمله نمایشگاه‌ها، بازارهای نوروزی، مدارس و حتی همایش‌ها برای پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل شده‌اند ، اما مساله‌ای به مراتب خطرناک‌تر به نام بازار دست‌فروشان مردم را در برابر شیوع ویروس کرونا همچنان تهدید می‌کند.

هشدارهای بهداشتی در مورد مقابله با شیوع ویروس کرونا که از هفته گذشته شدت گرفت، در اولین قدم به تعطیلی بسیاری از محافل و مجالس عمومی منجر شد و اهمیت موضوع تا حدی بوده که در طول یک هفته گذشته تمامی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده و متوقف کرده است.

اما در حالی که تمام برنامه ها از جمله گردشگری و یا بازارهای روزانه و هفتگی زیر سایه این ویروس به تعطیلی کشیده شده اند ، بساط دستفروشان همچنان پهن است و همچنان موجب جمع شدن و ازدحام مردم و عابران در خیابان ها می شوند.

بازار دستفروشان که همواره بدون نظارت تقریبا در اماکن پر رفت و آمد گرم است ، همیشه در آستانه عید نوروز پر رونق تر می شود و اگرچه این روزها تحت تاثیر شیوع کرونا فروش کاسبان و مغازه داران بازار و مراکز خرید با کسادی دست و پنجه نرم می کند و بسیاری از کسبه نیز به صورت خودجوش اقدام به بستن مغازه ها کرده تا مردم وسوسه خرید پیدا نکنند ، اما دستفروشان همچنان طبق روال روزهای عادی مشغول فعالیت هستند.

پهن شدن بساط دستفروش ها در پیاده راه ها و محل عبور و رفت و آمد مردمانی که برای کارهای ضروری از منزل خارج می شوند به نوعی باعث تحریک رهگذران جهت توقف شده و ناخودآگاه ازدحامی ایجاد می کند که مسلما خطرناک بوده و مورد هشدار جدی مراجع بهداشتی است.

علاوه بر خطرآفرین بودن اجتماع و ازدحامی که بساط دستفروشان ایجاد می کند خود کالاهای مورد فروش به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی های خیابان و مسیر رفت و آمد از نظر استانداردهای بهداشتی مورد اطمینان نیستند و همین اجناس در دست های بسیاری از رهگذران دست به دست می شوند که خود می تواند ناقل ویروس در صورت وجود داشتن، باشد.

این وضعیت را می توان ناشی از آن دانست که مساله را این قشر خیلی جدی نگرفته اند و با بی تفاوتی و عدم مشارکت و همراهی با دیگر اقشار جامعه از کنار آن گذشته اند که بخشی از آن ناشی از نبود نظارت مسئولان شهری ناشی شده و بخشی از آن را نیز می توان از سرناچاری جهت امرارمعاش دانست.

اما آنچه مسلم است مساله شیوع کرونا به جهت ارتباط با سلامت جامعه تا حدی جدی است که بحث امرارمعاش هیچ قشر و یا توجه به معیشت عده ای خاص آن را استثنا نمی کند و در مورد مساله ای چنین عمومی باید منصفانه و منطقیتر برخورد کرد.

خلاء اطلاع رسانی

با توجه به اینکه تمامی تصمیم گیری ها در مورد مدیریت و پیشگیری بیماری و ویروس کرونا بر عهده وزارت بهداشت و درمان و متعاقب آن برعهده دانشگاه های علوم پزشکی هر استان قرار گرفت، اما شاهد فقدان تصمیم گیری در مورد بازار دست فروشان هستیم .

تاکنون در سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندرانی که بنا به گفته مسئولان آن مرجع اطلاع رسانی بموقع است هیچگونه اخباری مبنی بر ممنوعیت فعالیت بازار دست فروشان دیده نمی شود.

همچنین پیگیری خبرنگار ایرنا برای ارتباط با سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران جهت چرایی و چگونگی فعالیت بازار دست فروشان بی نتیجه بود.

طبق بخشنامه وزارت بهداشت هر گونه تجمعی از جمله برگزاری مراسم اعتکاف ، نماز جمعه ، بازار بهاره ، کلاس های آموزشی و موارد را ممنوع اعلام کرد.

البته در مورد برخی تجمعات محلی تصمیم گیری برعهده مسئولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

هشدار داده شد، اما خطر همچنان باقی است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه بازاری با نام دست فروشان اساسا غیر قانونی است ، اظهار داشت: اما معمولا ایام نوروز و بر حسب عادت برای درآمدزایی بخش آسیب پذیر جامعه اجازه برپایی اینگونه بازارها داده می شود.

حسینقلی قوانلو گفت: ما پیش از این به شهرداری و ستاد پدافند زیستی و مدیریت بحران در مورد خطرات احتمالی گسترش ویروس در تجمع بازار دستفروشان هشدار داده ایم.

وی پیشنهاد اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان را رعایت نکات بهداشتی و همچنین رعایت فاصله میان دستفروشان عنوان کرد و افزود: اما متاسفانه این مسئله نیز رعایت نمی شود.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه تعطیلی بازار دست فروشان به تصمیم دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود ، گفت: شهرداری ها مرجع رسیدگی به دست فروشان هستند که باید نسبت به این مسئله ورود کند.

قوانلو بار دیگر برپایی بازار دستفروشان را غیر مجاز عنوان کرد و افزود: بر اساس هشدار دانشگاه علوم پزشکی استان تمامی بازار های بهاره ، بازارهای روز و نمایشگاه ها توسط اداره کل صمت تعطیل و فعالیت آنها متوقف شد.

بازار دست فروشان ممنوع نشد

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندارن نیز در این باره به خبرنگار یارنا گفت: هنوز هیچ تعطیلی برای بازار دست فروشان اعلام نشده است.

سید محمد محمدی تاکامی اظهار داشت: بر اساس تصمیم گرفته شده نظارت بر بازار دست فروشان با فرمانداری ها و شهرداری ها خواهد بود و به صلاح دید آنها فعال یا غیر فعال می شوند.

وی ادامه داد: مقرر گردید در تمامی شهرها با نظارت شهرداری بازار دست فروشان اجازه فعالیت داشته باشد به شرط اینکه تمامی نکات بهداشتی از جمله فاصله میان دست فروشان رعایت شود.

مدیرکل امور شهری استانداری مازندران همچنین گفت: در بازار های دست فروشان برخی از شهرهای پر جمعیت که تجمع افراد زیاد است شهرداری ها موظف شدند به این مسئله ورود کرده و با هماهنگی فرمانداری دست فروشان را در سطح شهر پراکنده و یا از فعالیت آنها جلوگیری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی