روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان


روستای راونج ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان و در ضلع شمالی این شهر و شرق روستای جاسب و جنوب روستای کرمجگان قم قرار داشته و فاصله آن تا دلیجان 27 کیلومتر است.اقلیم این روستا کوهستانی سردسیر و ییلاقی میباشد .تمام منازل آن از دور با سقف شیروانی در دل دره ای سبز […] نوشته روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان اولین بار در جامع ترین پایگاه...

روستای راونج ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان و در ضلع شمالی این شهر و شرق روستای جاسب و جنوب روستای کرمجگان قم قرار داشته و فاصله آن تا دلیجان ۲۷ کیلومتر است.اقلیم این روستا کوهستانی سردسیر و ییلاقی میباشد .تمام منازل آن از دور با سقف شیروانی در دل دره ای سبز خودنمایی می کند .

براساس روایت گذشتگان و بزرگان روستا چون در این منطقه معادن غنی آهن، مس و سرب وجود داشته و گبرها در این منطقه سکنی گزیده بودند که موید این امر وجود قبرستان‌های قدیمی متعدد بوده و با توجه به قدمت پنج هزار ساله به راه گنج معروف بوده و به مرور زمان این اسم به راونج تغییر یافته است.

روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان
هرچند درباره نام گذاری آن توضیحات دیگری نیز مانند؛ریشه یابی آن از کلمه ریواس آمده است. که بدین شرح است:
ریواس در فرهنگ های فارسی به صورت ریباس، ریواج، ریباج، ریوج، ریوا، ریونج و راونج آمده و از طرفی چون این روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد ممکن است نام آن با واژه ریونج مرتبط باشد.
گفته می‌شود واژه راونج در تمام ایران منحصر به فرد بوده و در هیچ فرهنگی آورده نشده است اما علامه دهخدا واژه ریونج را در ذیل راونج آورده و بنابر این به نظر می رسد واژه راونج و ریونج یکی باشد که در این صورت در فرهنگ ها به معنی ریواس سنتی معروف است.

روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان

درباره ی قدمت روستا

در تحقیقات به عمل آمده مورخان و باستانشناسان جهت استحکام ستون های معبد آناهیتا واقع در خورهه از مخلوط قلع، سرب و روی معادن راونج به نام ازریر استفاده شده که مهر تاییدی بر قدمت این روستای تاریخی است .

در بالای کوه سردیان سنگ نگاره هایی متعلق به هزاره های گذشته وجود دارد همچنین قلعه دزدک و غارهای پنجگانه شدادی با قدمتی در حدود ۲۵۰۰ تا سه هزار سال در این دره زیبا وجود داشته که این غارها حاوی کانی های فلزی مانند سرب، روی، آهن و نقره بوده و در قدیم به عنوان معدن مورد بهره برداری قرار می گرفته است.
سنگ نگاره های دره کوه راونج در منتهی الیه این محدوده، حدفاصل سه منطقه «سرحض»، «دره اوس علی» و «مالگا» پراکنده شده اند.
این نقوش صخره ای بر روی بدنه سنگ ها و پهنه های عظیم گرانیتی کنده شده و مضامین مختلفی از جمله نقوش بزکوهی، صحنه های شکار، شخم زدن زمین توسط گاو، نمادهای خاص، نقش گوزن، گراز، یوزپلنگ، کتیبه های دوره اسلامی مربوط به هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره های اسلامی روی آن ها حک شده است.
نقوش این دره از بی نظیرترین آثار صخره ای دراستان مرکزی است به خصوص نمونه صحنه های شکار، بزکوهی، و گراز توسط پلنگ که نقوش دوره ساسانی را به ذهن تداعی می کند.

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۲ نفر (۱۹۷خانوار) بوده‌است.این روستا دارای جمعیت شناور بوده و در فصول بهار و تابستان حدود چهار تا پنج هزار نفر جمعیت دارد که اکثر این جمعیت از اهالی روستا و ساکن تهران، قم و دلیجان هستند. این افراد در راونج دارای زمین زراعی و خانه هستند و برای استراحت و کشاورزی به صورت فصلی در این روستا سکنی می گزینند.

محصولات این روستا شامل گردو، بادام، سیب، زردآلو و گلابی و انار است و میزان قابل توجهی گردو و بادام سالیانه از باغات این روستا برداشت می شود. در راونج به هر ۱۰ عدد گردو یک دست گفته شده که بر این اساس تولید گردوی این روستا سالیانه حدود دویست هزار دست است.
از دیگر محصولات روستا پنبه غلات انواع میوه و لبنیات می باشند.
تولیدات
از تولیدات آن کرباس را می توان نام برد.

وضعیت مراتع روستا
این روستا دارای مراتع بسیار سرسبز و غنی است و گونه گیاهی این مراتع باریجه و گون بوده و درختچه های کوهی مثل ارژن و بادام کوهی نیز در این مراتع بوفور رویش دارد و بهمین دلیل دامداری نیز در این روستا رواج دارد.
آثار و جاذبه های گردشگری روستا
در خصوص آثار تاریخی، مذهبی و تفریحی این روستا میتوان گفت: قلعه شش برجی واقع در این روستا متعلق به دوره اوایل قاجاریه بوده که هم اکنون از این قلعه سه یا چهار برج آن باقی مانده ولی کنگره های بالای برج ها به مرور زمان از بین رفته است، همچنین این روستا دو امامزاده به نام‌های پیرداوود که در ابتدای دره ای زیبا قرار گرفته و شاهزاده سلیمان که در گلزار شهدا روستا واقع است، دارد.

روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان
امامزاده پیرداوود
این سید از اولاد امام کاظم ع و فرزند احمد بن اسحق عالم بزرگ قم در زمان اشعریین و برادر امامزاده جلیل القدر شاهزاده حمزه مدفون در خیابان آذر قم بوده که به خواست مردم راونج و به دستور پدر به عنوان عالم دینی به این منطقه آمده است.
با هدف بازسازی ساختمان قدیمی آن تخریب و این مکان در حال حاضر در دست توسعه می باشد.
از کنار امامزاده رودخانه زیبایی با آب بندهای پیاپی می گذرد.

روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان
امامزاده سلیمان
بنای ساختمان آستان امامزاده سلیمان (ع) شامل یک بنای قدیمی است که احتمالاً اواسط دوره صفویان ساخته شده است . اصل بنای بقعه به صورت یک بنای آرامگاهی هشت ضلعی با گنبد مدور کلاه‌خودی دوپوش و تک ایوانی آجری است. دو باب اتاق در مجاورت ایوان و دو باب اتاق در کنار حرم قرار دارد. احتمالا این بنا متعلق به قرن ششم (دوره سلجوقی ( بوده و در دوره صفویه و معاصر تعمیر و مرمت شده و الحاقاتی به آن اضافه شده است. ضریح چوبی امامزاده، ایوان‌های بلند با نقوش و مقرنس‌های زیبا و متعدد همه نشان از ذوق هنرمندان و معماران این بقعه دارد. درب ورودی بقعه مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی است و از ارزش ویژه ای برخوردار است .
این روستا دارای پنج چشمه مصفا و فرحبخش است که چشمه لیلی، چشمه اویا، چشمه سردیان و چشمه فرهاد که بصورت دائمی در جریان هستند و چشمه سفید به صورت فصلی جوشان است و علاوه بر این ۵ چشمه، چشمه ها و قنوات دیگری نیز در این روستا وجود دارد.
دره کوه در۱۰ کیلومتری شمال شرق روستای راونج واقع شده است و این دره بواسطه وجود چشمه سارها و بیش از ده هزار اصله درخت گردو دارد و نیز وجود درختچه های خودرو تمشک و زالزالک آن را به یکی از مناظر دیدنی استان مرکزی تبدیل کرده است.
جشنواره محلی ریواس
با توجه به رویش گیاه ریواس در کوه های این منطقه هرساله به همت اهالی روستا جشنواره ریواس در روز جمعه دوم اردیبهشت در این روستا برگزار می شود.
خواندن متون ادبی و طنز با لهجه راونجی، اجرای موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی، پخت غذاهای سنتی و چیدن ریواس از کوه مروار و دره درو از دیگر برنامه ای این جشنواره محلی است.

روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان

روستای تاریخی راونج ، راه گنج دلیجان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج