جنگ صنعت هوایی با ویروس کرونا / بلیت‌های هواپیما بدون جریمه کنسل می‌شوند؟


جنگ صنعت هوایی با ویروس کرونا / بلیت‌های هواپیما بدون جریمه کنسل می‌شوند؟

همزمان با شیوع کرونا ویروس، صنعت هوایی و خطوط شرکت‌های هواپیمایی نیز در جنگ با این ویروس فعال است.

جنگ صنعت هوایی با ویروس کرونا / بلیت‌های هواپیما بدون جریمه کنسل می‌شوند؟به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها بحث کرونا به یکی از داغ ترین بحث های اقتصادی و سیاسی روز کشور تبدیل شد به طوری که از هفته گذشته تمامی بخش های کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و برای بسیاری از حوزه ها تبدیل به یک معضل بزرگ و نگران کننده شده است.

یکی از این بخش های که از همان ابتدا به صورت گسترده درگیر شده است، بخش هوایی کشور بود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اعلام می کنند که عامل اصلی ورود کرونا بخش هوایی کشور از جمله شرکت هواپیمایی ماهان است چراکه این شرکت از ماه گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور چین و هشدارهای جدی برای قطع پروازها این شرکت اقدام به جابه جایی مسافران می کرده و بعد از تصویب هیئت دولت برای قط پروازها این شرکت اقدام به جابه جایی مسافران کرده و هم اکنون هم پروازهای باری را به کشور چین انجام می دهد.

از هفته گذشته با اعلام ورود ویروس کرونا در کشور از همان ابتدا کشور امارات پرواز خود را به صورت کامل قطع کرده و اجازه ورود هیچ هواپیمای ایرانی را نمی دهد و به ترتیب بعد از آن کشور عراق، کویت، ، کردستان عراق و قطر پرواز خود را قطع کرده و هم اکنون کشور ترکیه هم همانند امارات اجازه ورود هیچ هواپیمایی را به کشور نمی دهد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته در حال رایزنی برای بازگرداندن مسافران ایرانی در کشور امارات است ولی تاکنون مجوزی برای بازگردان این مسافران صادر نشده است.

از سوی دیگر ساعتی پیش کشور هندوستان هم اعلام کرد که دیگر اجازه پرواز هواپیماهای ایرانی را نمی دهد که این موضوع در صورت ادامه یافتن برای صنعت هواپیمایی کشور بسیار زیان بار خواهد بود.

براساس این گزارش از همان ابتدا و با شیوع ویروس کرونا مسئولان بازرسی وزارت بهداشت و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود بیماران مشکوک را در دستور کار خود قرار دهند و اقدام به بررسی و چک تمامی مسافران از جمله مسافران چینی را انجام داده اند و تاکنون این روند همچنان ادامه دارد. به طوری که روز گذشته یک مسافران در توییتی اعلام کرد که برادرم از چین و از کشور دیگری وارد ایران شده اما هیچ فردی در فرودگاه اقدامات لازم برای چک بنده انجام نداده است.

چک نشدن دمای بدن مسافران خارجی در فرودگاه ها کذب است

علی کاشانی مدیر روابط عمومی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توییت اخیر‌ی یک روزنامه نگار در خصوص چک نکردن مسافری که از چین وارد ایران شده بود، گفت: از ماه‌های گذشته سیستم نظارت و درمان مسافران در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تغییر کرده و دوربین‌های حرارتی و تب سنج در فرودگاه امام خمینی (ره) نصب شده است.

او افزود: در ماه‌های گذشته تمامی مسافرانی که وارد ایران می‌شدند از طریق تب سنج به وسیله تیم برون مرزی وزارت بهداشت انجام شد و هم اکنون این سیستم‌ها ارتقا پیدا کرده و تمامی چک‌های مسافران از طریق دوربین‌های حرارتی انجام می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی فرودگاه بین المللی امام خمینی توضیح داد: مسافرانی که تب بالا و یا مشکوک به کرونا باشند به صورت کامل غربال می‌شوند و تمامی این تست‌ها توسط تیم‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود و فرودگاه بین المللی امام خمینی تنها بستر‌ها را در این زمینه فراهم کرده است.

کاشانی یادآور شد:بعد از تصویب هیئت دولت هیچ پرواز مستقیمی به چین و یا از چین به تهران صورت نگرفته و با توجه به شیوع بیماری هم اکنون ورود ایرلاین خارجی به کشور کاهش یافته و در صورتی که این روند ادامه یابد هیچ ایرلاینی و یا پرواز خارجی وارد ایران نخواهند شد و ما کانکشی در این زمینه نخواهیم داشت.

مدیر روابط عمومی فرودگاه امام اظهار کرد: این مسافر باید اعلام بکند که این صحبت از جانب چه مسئولی گفته شده و باید صحت اطلاعات آن مشخص شود.

۸ کشور اجازه پرواز به هواپیما‌های ایرانی را نمی‌دهند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو باخبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تاکنون کشور‌های ترکیه، گرجستان، افغانستان، کویت، قطر، ترکمنستان، کردستان عراق و کشور عراق تمامی پرواز‌های خود را به ایران ممنوع کرده‌اند، گفت: این کشور‌ها به هیچ عنوان اجازه پرواز هواپیما‌های ایرانی به کشورشان را نمی‌دهند و ما در حال رایزنی برای بازگرداندن اتباع ایرانی از این کشور‌ها هستیم.

او افزود: برخی از شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌های بدون مسافر دارند تا از این کشور‌ها بتوانند اتباع و مسافران ایرانی را به کشور بازگرداند، تاکنون برخی از این کشور‌ها موافقت کردند، اما کشور کویت به هیچ عنوان اجازه پرواز به این هواپیما‌ها را نمی‌دهد.

وارد شدن خسارت‌های میلیاردی به شرکت‌های هواپیمایی به دلیل ویروس کرونا

دبیر انجمن شرکت‌ های هواپیمایی تأکید کرد: امیدواریم هر چه سریعتر وزارت بهداشت و دولت اقدامات لازم را جهت رفع این مشکل انجام دهند، چرا که اگر این رویه ادامه پیدا کند بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دچار خسارت‌های میلیاردی خواهند شد.

او با اشاره به اینکه فرودگاه امام خمینی(ره) به هر مسافری که نیاز به کارت سلامت داشته باشد کارت ارائه می‌دهد،گفت: این موضوع هنوز از سوی بسیاری از کشور‌های خارجی قابل قبول نیست و کارت سلامت ایرانیان برای آن‌ها اعتباری ندارد.

سامانی اظهار کرد: مسافرانی که تمایل دارند بلیت آن‌ها کنسل شود بدون پرداخت هیچ جریمه، بلیط آن‌ها استرداد می‌شود که این موضوع روز گذشته هم از سوی وزیر راه و شهرسازی تأیید شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی ترکیش ایر به صورت کامل پرواز‌های خود را قطع کرده است، گفت: این کشور اجازه ورود هیچ مسافر ایرانی را نمی‌دهد و قطر ایرویز هم اعلام کرده که مسافران ایرانی و کره جنوبی را به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد کرد.

پروازهای باری هیچ فایده ای ندارند

سامانی تصریح کرد: ممکن است برخی از شرکت‌های هواپیمایی بار‌هایی را جابه‌جا کنند، اما به دلیل آنکه اجازه نمی‌دهند هیچ مسافر و یا کادر پروازی از هواپیما خارج شود، بنابراین عملاً انجام پرواز‌های باری هم هیچ فایده‌ای ندارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه تاکنون بابت شیوع ویروس کرونا خسارت‌های بسیار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد شده است گفت: در حال ارزیابی دقیق خسارت‌های وارد شده به شرکت‌های هواپیمایی هستیم که میزان آن را به دولت اعلام می‌کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که برخی از مسئولان اعلام می‌کنند که انجام پرواز‌ها به کشور چین باعث ورود ویروس کرونا شده است، گفت: من پزشک و متخصص نیستم و نمی‌توانم در این موضوع نظری بدهم.

سامانی اظهار کرد: هم اکنون شرایط پروازی در آسمان ایران عادی است و به مرور با توجه به افزایش امنیت، شرکت‌های هواپیمایی ترجیح می‌دهند از آسمان ایران پرواز کنند.

از سوی دیگر بسیاری از مسافران بعد از شیوع ویروس کرونا درخواست کنسلی بلیت و استرداد آن را داشته اند که در همین زمینه محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که تمامی بلیت ها در صورت درخواست مسافران بدون کسر هیچ هزینه ای کنسل می شود و مسافران می توانند بلیت های که پیش خرید کرده اند را در آژانس ها کنسل و هزینه را دریافت کنند.

استرداد بلیت پرواز‌های داخلی و خارجی بدون دریافت جریمه الزامی است

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط بوجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعدادی از کشور‌ها و تعلیق موقت برخی پرواز‌ها سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و نمایندگی‌های کل فروش شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرد.

اوافزود: با توجه به شرایط غیرقابل اجتناب ایجاد شده اتخاذ تدابیر و هماهنگی‌های لازم به منظور بازگشت مسافران ایرانی که از سوی شرکت‌ها به مقاصد پروازی که در مورد پذیرش اتباع ایرانی محدودیت قائل شده اند، ضروری است و انجام هماهنگی‌های لازم در راستای استرداد وجه بلیت، بدون اعمال هرگونه جریمه بلیت مسافران که از این رهگذر پرواز‌های آن‌ها در رفت و یا بازگشت مختل شده است، صورت گیرد.

جعفرزاده تصریح کرد: از نمایش، صدور و ایجاد هرگونه تعهد در مسیر‌های خارجی مورد نظر از تاریخ ابلاغ این نامه جدا خودداری شود این در حالی است که با توجه به تذکرات مکرر شاهد فروش و عرضه بلیت و ایجاد تعهد در برخی از سایت‌های فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در قالب تور مسافرتی در مسیر‌های غیرقابل انتقال برای شرکت‌های هواپیمایی هستیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بدیهی است متخلفان بدون هرگونه اغماض به مراجع ذیربط ارجاع و مسئولیت هرگونه ایجاد تعهد به عهده صادر کننده بلیت خواهد بود.

وی بیان کرد: براساس بخشنامه صادره این سازمان مسافرانی که تاکنون در مسیر‌های داخلی وخارجی نسبت به ابتیاع بلیت سفر اقدام کرده اند و درخواست کنسلی آن را به دلایل شرایط کنونی (انتشار ویروس کرونا) دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در مسیر رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

براساس این‌گزارش صنعت هوایی کشور به عنوان یکی از مهم ترین بخش های هوایی کشور به شمار می رود بنابراین ورود چنین خسارتی به بخش هوایی و این صنعت ممکن است در آینده مشکلاتی را برای شرکت هواپیمایی کشور وارد کند بنابراین باید هرچه سریعتر اقدامات لازم و رایزنی ها برای سرپا نگهداشتن این صنعت و برگشتن به حالت عادی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و با توجه به نزدیک شدن نوروز و افزایش میزان گردشگری ممکن است این مشکل این حوزه را هم تحت تاثیر خود قرار دهد

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام