امام هادی (ع) نماد مبارزه با اسلام ستیزی و ابتذال گرایی فرهنگی بود


امام هادی (ع) نماد مبارزه با اسلام ستیزی و ابتذال گرایی فرهنگی بود

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه حضرت امام هادی (ع) معصوم و سرآمد تمامی علمای دوران خود از اوان کودکی عنوان کرد و گفت: امام هادی (ع) نماد مبارزه با اسلام ستیزی و ابتذال گرایی فرهنگی بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری اول تیرماه سال ۱۳۳۸ در شهر بوشهر به دنیا آمد. وی به واسطه علاقه و استعداد برای تحصیل معارف اسلامی به قم هجرت کرد. حضرات آیات بهجت، بهاءالدینی، پایانی، شیخ جواد تبریزی، خوشوقت تهرانی، شب‌زنده‌دار جهرمی و شبیری زنجانی، وحید خراسانی، راستی کاشانی و جوادی آملی را می‌توان از اساتید بنام این مدرس بوشهری نام برد.

استعداد و پشتکار ویژه و عنایات اساتید بزرگ و توفیقات الهی موجب رشد و طی مدارج عالیه حوزوی وی گشت، به ‌طوری‌که در همان آغاز مورد توجه اعلام و بزرگان حوزه قرار گرفت و حائز کرسی رسمی تدریس در رشته ادبیات عرب شد و در ادامه در علوم مختلف حوزوی مانند فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، رجال، اخلاق و حدیث به پژوهش، تدریس و تألیف پرداخت. درس خارج اصول، فقه و اخلاق ایشان از رونق و گرمی خاصی برخوردار است.

ارائه روش تحصیل جدید علوم مختلف در حوزه معارف دینی و طرح جدید تدریس عمیق و تحقیقی، تألیف کتب درسی حوزوی با شاخصه‌های کارآمدی، تحقیق و پژوهش محوری، توجه ویژه به اخلاق و معنویت و تحوّل پیشرفت‌زا و اصیل حوزوی و جامع نگری و توسعه در گستره تحقیق مسائل از ویژگی‌های آیت‌الله صفایی بوشهری است. ایشان دارای تألیفاتی بسیاری در علوم مختلف که از جمله آن‌ها «روش تحصیل ادبیات عرب در حوزه، مغنی‌‌الأدیب، شرح و ترجمه مغنی‌الأدیب، آموزش صرف، آموزش نحو، بداءةالنحو، بدایة التمارین، داستان‌های آسمانی، چلچراغ آسمان عصمت، وقت ظهور، سیمای تاریخ اسلام، ترجمه صحیفه سجادیه، درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی و کتاب ۱۴ جلدی أنوار الهدی است.

از ویژگی‌های این استاد حوزه و دانشگاه تسلط بر علوم مختلف و تحقیق و طراحی نوین در این باره است؛ سخنرانی‌های ایشان درباره «تجارت الکترونیک، تهدیدها و فرصت‌ها»، «شهر الکترونیک و اصلاح الگوی مصرف»، «پدافند غیر عامل»، «مبانی توسعه پایدار»، «تحولات دانش بنیان صنعت نفت با رویکرد فناوری نانو»، «ورزش مقوله استراتژیک» و «نقش پارک علم و فناوری در توسعه پایدار» از موضوعات دانش بنیانی است که مورد توجه کارشناسان خبره قرار گرفته است. آیت‌الله صفایی بوشهری به فرمان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر منصوب شد، وی از محبوبیت مردمی و نخبگانی بسیار بالایی برخوردار است.

امام هادی (ع) نماد مبارزه با اسلام ستیزی و ابتذال گرایی فرهنگی بود

خبرنگار خبرگزاری شبستان در بوشهر، ﺩﺭ ﺑﺨﺶ پنجم گفتگو ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻮﺷﻬﺮ و مولف کتاب چهارده جلدی«انوارالهدی» ویژه زندگینانه حضرت امام هادی (ع) ﭘﺮﺳﺶ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﻣﺤﻮﺭﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ «جایگاه حقوق برادران دینی در جامعه اسلامی، لزوم اجتماع و تعامل با مومنان بر محور ایمان، شخصیت علمی و فقهی دهمین پیشوای شیعیان» ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺑﺪﯾﻦ ﺷﺮﺡ ﺍﺳﺖ:



نویسنده کتاب چهارده جلدی«انوارالهدی» بیان کرد: ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺳﻨﺪ ﻗﻄﻌﯽ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﺩﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﺘﻤﯿﮥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺤﻔﮥ ﺍﻟﻬﯽ ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻭﺳﻌﺶ؛ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ.


»آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری» در ادامه اظهار کرد: در جامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خدا بر اساس لیاقت های دینی و ایمانی آنان است و این یک اصل قرآنی است که خدا در ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ 18 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ سجده می گوید: «أَفَمَن کَانَ مُؤْمِنًا کَمَن کَانَ فَاسِقًا لَّا یَسْتَوُونَِ - پس آیا کسانی که مومن اند همچون کسانی اند که فاسق و سرکش اند؟ نه، اینان برابر نیستند». در ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ 10 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ حجرات می گوید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌِ - جز این نیست که [همه مومنان] با یکدیگر برادرند». در ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ 71 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ توبه می گوید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ - مردان و زنان باایمان نسبت به یکدیگر ولایت متقابل دارند».

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به اینکه بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیکی کنند و این نیکی سه محور عهده دارد: «حمایت مادی»، »حمایت معنوی« و »حمایت عاطفی» که به خوبی قابل ارائه اند، گفت: محور ایمان مؤمنان «خدا، پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) اند» و بر مؤمنان لازم است در این محور، با یکدیگر در همه امور، اجتماع و هماهنگی داشته باشند و از تفرقه و جدایی بپرهیزند تا به اهداف ایمانی خود دست یابند؛ از همین رو خدا در آیه شریفه 103 سوره مبارکه آل عمران در قرآن کریم فرمود «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا - همگی به ریسمان الهی (قرآن و پیامبر) که شما را به خدا پیوند می دهند، چنگ زنید و از اختلاف و پراکندگی بپرهیزید.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: حضرت امام هادی (ع) معصوم و سرآمد تمامی علمای دوران خود از اوان کودکی بود و همچنین ایشان در تمامی مناظرات علمی، همگان اذعان به برتری فوق العاده وی داشتند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر اظهار کرد: امام هادی (ع) نماد مبارزه با اسلام ستیزی و ابتذال گرایی فرهنگی بود.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر با عنوان اینکه دهمین پیشوای شیعیان فقیه ترین شخصیت علمی و حکیم دوران خود بود، تصریح کرد: اگر در اروپا بر ضد امام هادی (ع) مطالبی مطرح می کنند به خاطر مبارزه آن امام با فرهنگ ابتذالی اروپا که نشأت گرفته از ساختار ابتذالی تاریخ آن است.

وی با اشاره اینکه نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) فرمود«هر کس عالمی را گرامی بدارد، مرا گرامی داشته است و هر کس مرا گرامی بدارد، خدا را گرامی داشته و هر کس خدا را گرامی بدارد، پایان کارش بهشت است»، گفت: یکی از عبادت های پرفضیلت، تکریم عالمان است. زیرا پیروی عالمان از پیامبران الهی است و این جایگاه بسیار نزد خداوند متعال گرامی است.

آیت الله صفایی بوشهری با عنوان این مطلب که خدا در آیه شریفه 9 سوره مبارکه زمر درباره ارزش علم و عالم در قرآن می فرماید«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ - بگو آیا کسانی که خدا و دین او را می شناسد با کسانی که خدا و دین او را نمی شناسد، یکسان اند؟ تنها خردمندان اند که حقایق را در می یابند»، اظهار کرد: احترام به علم و عالم از آموزه های مورد تاکید دین است و هر دانشی که سعادت و سیادت امت اسلامی را تامین کند، مورد ترغیب قرآن کریم و دین الهی است و تکریم و یاری دانشمندان و دانش پژوهانی که با تلاش و کوشش خود، مشکلات جامعه و مردم مسلمان را حل می کنند و موجب عزت و استقلال آنان در برابر بیگانگان می شوند، بر امت اسلامی لازم است. سخن از چنین دانشمندان و دانش پژوهان، در باب خدمت رسانی است؛ ولی در این باب سخن از دانشمندان و دانشی است که موجب نجات مردم از انحراف و هدایت آنان به توحید باشد و آیات و روایات باب، افزون بر تکریم و اجلال آنان، یاری کردن و اطاعت از آنان را شایسته و لازم دانسته است.

خاطرنشان می شود: جشنواره ملی و منطقه ای «باب الهدی» اسفندماه سال جاری از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بر اساس کتاب چهارده جلدی «انوار الهدی» ویژه زندگینامه حضرت امام هادی (ع) به قلم تالیفی آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری است، امسال با موضوع اشعار اهل بیتی و آئینی در وصف این امام همام به میزبانی استان بوشهر برگزار می شود.

پایان پیام/647

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط