روستای آب شور


روستای آب شور یزد، روستایی از توابع بخش زارچ شهرستان یزد در استان یزد ایران است.روستای آب شورکه در دهستان اله‌ آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.آب‌ِ شور که در قدیم سَلغُرآباد نیز نامیده می‌شده یکی از روستاهای قدیمی حومه یزد بوده که […] نوشته روستای آب شور اولین بار در جامع ترین پایگاه...

روستای آب شور یزد، روستایی از توابع بخش زارچ شهرستان یزد در استان یزد ایران است.روستای آب شورکه در دهستان اله‌ آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.آب‌ِ شور که در قدیم سَلغُرآباد نیز نامیده می‌شده یکی از روستاهای قدیمی حومه یزد بوده که امروزه به دلیل گسترش شهر یزد به عنوان محله‌ای قدیمی در یزد شناخته می‌شود. این محله از سمت جنوب به محله یعقوبی و مالمیر، از شمال به کوی طالقانی از غرب به فهادان و از شرق به محله یعقوبی و مریم‌ آباد محدود می‌شود.

روستای آب شور

وجه تسمیه روستای آب شور:
سلغره شاه بن اتابک قطب الدین نزدیک محله یعقوبی دهی احداث کرد وقناتی جاری ساخت وآنرابه نام خود سلغرشاه منسوب گردانید و به مناسبت آنکه منبع آب قنات آن محله از زمین شوره زار بدست می آید بدان آبشور گویند.

از نوشته های احمد کاتب چنین برمی آید سلغر شاه بن اتابک قطب نزدیک محله یعقوبی دهی احداث کرد و قناتی جاری ساخت و آنرا به نام خود منسوب گرانید از مطالب مورخان محلی چنین بر می آید که محله آبشور در عهد سلغرشاه ابن اتابک قطب الدین در قرن هفتم احداث گردیده است.

مردم روستای آب شور:

تا دهه‌های گذشته در این محله کشتزارهای گندم، جو و پنبه وجود داشته که آب آن‌ها را قنات سلغرآباد تأمین می‌کرده‌است. مردم این محله علاوه بر کشاورزی به شعربافی نیز اشتغال داشتند که امروزه این مشاغل در این محله به کلی منسوخ شده‌اند.

جاهای دیدنی روستا

بقعه سید نصر
حسینیه آب شور
مسجد آب شور
قنات سلغرآباد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها