واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل در کردستان آغاز شد


واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل در کردستان آغاز شد

سنندج - ایرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان گفت: مرحله دوم عملیات واکسیناسیون 700 هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در این استان آغاز شد.

ناصر مخدوم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله دوم واکسیناسیون ۷۰۰ هزار انواع طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل در یک هزار و ۵۰۰ روستای هدف این طرح اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: این عملیات با اولویت روستاهای کانون، پر خطر و پر جمعیت و جلوگیری از سرایت به مرغداری های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به صورت رایگان انجام می‌شود که روزانه به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ گروه دولتی در اجرای آن مشارکت دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان یادآور شد: این اداره کل سعی دارد در این مرحله حدود ۹۸ درصد از روستاهای جامعه هدف را زیر پوشش واکسیناسیون طیور بومی آن علیه بیماری نیوکاسل ببرد و در این راستا نیز حدود سه میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

مخدوم گفت: یک میلیارد ریال از این اعتبار برای خرید یک میلیون دز واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل هزینه شده و بقیه نیز برای حمل و نقل گروه‌ها و هزینه‌های جاری آنان هزینه می‌شود.

کردستان در شهریور امسال به عنوان یکی از استان‌های پایلوت اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی بر علیه بیماری نیوکاسل بود که با زیر پوشش قرار گرفتن یک هزار و ۳۰۰ روستای استان ۶۸۰ هزار قطعه انواع طیور بومی واکسینه شد.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولا نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا