یکهزار اثر تاریخی منقول به موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس منتقل شد


یکهزار اثر تاریخی منقول به موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس منتقل شد

بوشهر- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یکهزاراثر تاریخی منقول برای ساماندهی، طبقه‌بندی، حفاظت، مرمت و نگهداری در شرایط استاندارد به موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس منتقل شده است.

محمد حسین ارسطو زاده روز چهارشنبه در جمع فعالان اجتماعی و خبرنگاران افزود: با تاسیس موزه منطقه‌ای خلیج فارس همه آثاری که در سالیان گذشته به دلیل نبود موزه استاندارد از استان خارج شده و به استان‌های همجوار از جمله خوزستان، فارس، هرمزگان وموزه ملی منتقل شده به این موزه برگردانده و بعد از مرمت در گالری‌های متعدد این موزه قرارداده شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت موزه ملی منطقه‌ای خلیج فارس گفت: این موزه در زمان حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌شود امسال با حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با فراهم شدن فضای محیطی و پشت سر گذاشتن شرایط اضطراری مورد بهره برداری قرارگیرد.

وی یادآورشد: عملیات اجرایی موزه ملی و منطقه‌ای خلیج فارس استان بوشهر ۱۲ سال پیش در محل موزه دریانوردی در منطقه سبزآباد بوشهر آغاز و در زمان حاضر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۳۸ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره‌برداری است.

ارسطوزاده اضافه کرد: با احداث موزه منطقه ای خلیج فارس یک بنای تاریخی در محله بهمنی بوشهر مرمت و با بهره برداری از آن، استان که تا به امروز فاقد آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیای تاریخی بود به کارگاه و آزمایشگاه پیشرفته مجهز می‌شود و به این وسیله ضمن فراهم شدن فضای مرمت اشیا یک جاذبه مهم گردشگری نیز فراهم می‌شود.

وی یادآورشد: استان بوشهر با توجه به قابلیت‌های گردشگری خود نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و می‌تواند موجب رونق گردشگری در کشور شود.

ارسطو زاده تاکید کرد: تاسیس موزه در هر شهری و روستایی ضروری و بیانگر معرفی فرهنگ مردم آن منطقه است و تلاش می‌شود با راه اندازی موزه‌های پویا و فعال زمینه معرفی فرهنگ و آداب گذشتگان در مناطق مختلف استان فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرح جامع گردشگری برای استان باید تدوین شود تا بر اساس آن برنامه ریزی لازم برای هر یک از شهرستان‌ها انجام شود.

ارسطو زاده افزود: یکی از شهرستان های استان که به دلیل مجاورت با سیراف و مناطق نفت و گازی می‌تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد شهرستان دیر است که نقش مهی در پوشش مناطق گردشگری جنوب استان دارد.

وی یادآورشد: اعتبارات حوزه گردشگری را برای آماده سازی زیرساخت های گردشگری برای جذب سرمایه گذار در این بخش سوق داده و متناسب با سیاست های دولت در عرصه گردشگری کلید زده تا بخش خصوصی با امیدواری و توان مناسب و مضاعف وارد عرصه سرمایه گذاری شود.

ارسطوزاده در خصوص بومگردی‌ها در استان بوشهر گفت: در حالی که تا دو سال پیش شمار بوم گردی در استان صفر بوده از ابتدای امسال تعداد آنها به ۲۴ واحد و امروز این تعداد به ۵۰ واحد ارتقا یافته است و تلاش می‌شود خدمات ارائه شده در بومگردی‌ها به صورت استاندارد ارائه شود تا موضوع تولید ثروت در این مراکز و جذب گردشگر دچار وقفه نشود.

وی ادامه داد: ۶۰ مرکز بومگردی در ۳۰ روستای استان در حال گرفتن مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند و این بیانگر استقبال و اقبال عمومی در این حوزه است.

ارسطو زاده گفت: امسال براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۲۸ مرکز و بازارچه گردشگری و بازارچه دائمی صنایع دستی در بافت تاریخی در استان بوشهر راه‌اندازی شود که در صورت بهبود شرایط محیطی این اقدام انجام می‌شود.

وی با اشاره به بافت تاریخی منحصر به فرد بوشهر گفت: بوشهر با داشتن یک اقلیم مرطوب و خشک دارای بافت تاریخی منحصر به فردی است که با اجرای طرح فاضلاب، اندیشه‌ای نو برای معرفی این بافت با مرمت برخی از بناهای ارزشمند همراه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: استفاده از مبلمان شیک همراه با روشنایی مناسب و اطلاعات گردشگری در قالب تابلوهایی زیبا در بافت تاریخی بوشهر به زودی آغاز و تا آذرماه سال آینده فاز نخست آن به پایان می رسد که می تواند در معرفی این بافت تاریخی با جذب سرمایه گذاران تاثیرگذار باشد.

ارسطو زاده اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر را حلقه واسط بین دولت و بخش خصوصی در عرصه گردشگری و معرفی توان صنایع دستی معرفی کرد و گفت: همه فعالان عرصه گردشگری که به عنوان شغل به این موضوع نگاه می‌کنند باید به شکل حرفه‌ای در این صنعت حضور داشته باشند و به عنوان حاکمیت به پشتیبانی از آنها بر می‌خیزیم.

ارسطو زاده افزود: اقلام استفاده برای معرفی ظرفیت های استان به سمت تبلیغات دیجیتال هدایت شده تا معرفی جامعی از صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر برای کل کشور در آید.

وی ادامه داد: سیاست گذاری در بخش گردشگری معرفی آثار از راه پنج اپلیکیشن و وب سایت و استفاده کمتر از چاپ کاغذی است و در همین راستا وب سایت اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر با چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی طراحی و در زمان حاضر بخش فارسی آن بارگذاری شده است.

ارسطو زده یادآورشد: استفاده از بلوتوث برای انتقال داده‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از هر اثر تاریخی برای بازدیدکنندگان راه اندازی شده و این امر می تواند در معرفی این آثار به شکل مکتوب دیجیتال اقدام کند و همچنین نصب نقشه گردشگری در قالب بیلبوردهایی در هر روستای دارای مکان های تاریخی و گردشگری با همکاری دهیاری ها نیز مصوب شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...