تحلیل انتخابات 2 اسفند در گفتگو با سلیمی‌نمین| چرا پایگاه رای اصلاح‌طلبان دچار یأس سیاسی شد؟


تحلیل انتخابات 2 اسفند در گفتگو با سلیمی‌نمین| چرا پایگاه رای اصلاح‌طلبان دچار یأس سیاسی شد؟

سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است مجلس در راس امور جامعه است منوط به اینکه نماینده هم شان خودش را حفظ کند و جایگاه خود را نفروشد.

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی و رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در تحلیل مشارکت مردم در انتخابات و تغییر اکثر نمایندگان کرسی‌های مجلس دهم از سوی مردم، اظهار داشت: مشارکت مردم در انتخابات همواره یک حالت فراز و نشیب داشته است. در انتخابات مجلس اول به‌‌رغم اینکه خیلی از جریانات سیاسی رقابت گسترده داشتند و شور انتخاباتی هم زیاد بود، اما در کل کشور 52 درصد مشارکت داشتیم. این رقم گاهی بالا می‌رود و گاهی پایین می‌آید. در این دوره عوامل متعددی در کاهش مشارکت دخالت داشت که برخی عوامل اصلی و برخی عوامل کمتر تاثیر گذار بودند.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: عواملی مانند عدم تاییدصلاحیت‌ها براساس نظرسنجی‌هایی که دانشگاه تهران صورت داد، سه درصد بیشتر نقش نداشت و کسانی که عنوان کردند ما به‌دلیل ردصلاحیت‌ها شرکت نمی‌کنیم تنها سه درصد بودند. در مقابل، 43 درصد بی‌نتیجه بودن یا ناامیدی از رای گذشته‌شان را دلیل عدم مشارکت دانسته بودند.

** تخریب سرلیست اصولگرایان عامل موثری در کاهش مشارکت بود

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تخریب‌هایی که بصورت گسترده علیه اصولگرایان و سرلیست‌ آنها صورت گرفت عامل موثری در کاهش مشارکت بود، اظهار داشت: سرلیست اصولگرایان ظرفیت زیادی برای به میدان آوردن برخی نیروهای خاکستری داشت اما به دلیل تخریب گسترده سرلیست آنها از سوی نیروهای تندروی اصلاح‌طلب و احیاناً برخی اصولگرا، بخشی از نیروهای خاکستری را متحیر کرد که مبادا ادعاهای مطرح شده علیه وی صحت داشته باشد. با این حجم تخریب، بازهم بخشی از نیروهای خاکستری به وی رای دادند و قطعا آقای قالیباف ظرفیتش بالاتر از این بود.

سرلیست اصولگرایان ظرفیت زیادی برای به میدان آوردن برخی نیروهای خاکستری داشت اما به دلیل تخریب گسترده سرلیست آنها از سوی نیروهای تندروی اصلاح‌طلب و احیاناً برخی اصولگرا، بخشی از نیروهای خاکستری را متحیر کرد که مبادا ادعاهای مطرح شده علیه وی صحت داشته باشد

وی افزود: از سوی دیگر، نیروهایی که در مجلس فعال نبودند و کارکرد مناسبی نداشتند، موجبات یاس سیاسی را پدید آوردند و بدنه و پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان به میدان نیامد. آرای تهران این مطلب را نشان می‌دهد و آرای برخی شهرستان‌ها نیز این را اثبات می‌کند که این یاس سیاسی در پایگاه رای اصلاح‌طلبان صورت گرفته است.

** بدنه رای اصلاح‌طلبان دچار یأس سیاسی شد

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه یک تفاوتی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود دارد و بدنه رای اصولگرایان برای مشارکت انگیزه‌های مختلفی دارد، گفت: این انگیزه‌ها شامل اهداف کلانتر و دفاع از نظام است. پایگاه رای اصولگرایان کمتر دچار یاس می‌شود چراکه اگر از کاندیداها سرخورده هم شوند، به دلیل آرمان‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند. در پایگاه رای اصلاح طلبان این بحث چندان پررنگ نیست و نگاه آرمانی به رای دادن وجود ندارد. وقتی آن کاندیداهایی که به آن رای می‌‌دهند درست عمل نمی‌کند، بدنه اصلاح‌طلبی انگیزه چندانی برای مشارکت ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسائلی که در سال جاری رخ داد نیز در کاهش مشارکت موثر بود. ما تلخی‌های قابل توجهی داشتیم که برخی از آنها در ارتباط با انتخابات نتیجه منفی داشت. اتفاقات آبان‌ماه، حادثه سقوط هواپیما و همین بیماری کرونا و... مشارکت را کمی تضعیف کرد اما آنچه تبلیغ می‌کنند که عدم مشارکت اصلاح‌طلبان به‌این دلیل بود که کاندیداهایشان مورد تایید شورای نگهبان واقع نشدند، تبلیغات درستی نیست چون ما در همه حوزه‌ها رقابت داشتیم. در برخی حوزه‌های افراد شاخص اصلاح‌طلب و در برخی دیگر شهرستان‌ها، اصلاح طلبانی بودند که تصمیم گرفته بودند مستقل وارد عرصه شوند و باید آنها را هم به‌حساب آورد.

وی افزود: در برخی شهرستان‌ها مانند تهران اصلاح‌طلبان لیست‌های متفاوت داشتند اما مشارکت بالا نبود. در برخی شهرستان‌ها اصلاح‌طلبان شاخصی حضور داشتند اما بازهم مشارکت پایین بود و در برخی حوزه‌ها با وجود اصلاح‌طلبان، اصولگرایان رای آوردند. این به یاس سیاسی ناشی از عملکرد شورای شهر اصلاح طلب، عملکرد نامناسب قوه مجریه که در اختیار اصلاح‌طلبان است و فراکسیون امید که عملکرد نامناسبی از خود نشان داد برمی‌گردد.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه برخی نیروهای مخالف انقلاب عدم مشارکت بخشی از مردم را نشانه روی برگرداندن از نظام عنوان می‌کنند اما این سخن سستی است، اظهار داشت: اگر بخواهیم این شاخص را در نظر بگیریم مشارکت باید مرتب روبه نزول باشد درحالی که در دوره‌های مختلف مشارکت سینوسی بود. یک بار مشارکت پایین است و با تغییر شرایط، دوباره مشارکت بالا می‌آید. این مشارکت سینوسی نشان از این دارد که دشمنان سخن درستی نمی‌گویند.

** وزارت کشور باید آمار ایرانیان خارج از کشور را از واجدان شرایط حذف می‌کرد

وی افزود: در این انتخابات، وزارت کشور آمار ایرانیان خارج از کشور را حذف نکرد. آمار ایرانیان خارج کشور را باید از میزان رای دهندگان و کسانی که می‌توانند رای دهند می‌کاست و این انجام نشد و خود بخود میزان مشارکت را کم کرد. ایرانیان خارج کشور در انتخابات مجلس مشارکتی ندارند ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند در انتخابات شرکت کنند لذا باید این آمار حذف می‌شد که در این صورت مشارکت را بالاتر می‌برد و رقم رقیق‌تری داشتیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره حذف برخی چهره‌های شناخته مجلس که چند دوره در انتخابات رای آوردند اما این دوره مردم تمایلی به آنها نشان ندادند، گفت: این رویکرد جامعه، رویکرد مناسبی است که فرصت به نیروهای تازه نفسی داده می‌شود که بتوانند تحولات مناسب، عملکردهای مناسب‌تر و گام‌های بلندتری را بردارند. البته با فرصت ایجاد کردن برای نیروهای جوان می‌توان منافع چشمگیری متصور بود ولی قطعا یک مشکلاتی را هم می‌تواند به بار بیاورد.

** گرایش جامعه در این دوره مجلس به سمت جوانان بود تا گام‌های بلندتر بردارند

سلیمی‌نمین افزود: نیروهای جوانی که تجربه چندانی ندارند باید حتما در موردشان دقت جدی صورت بگیرد چون تجربه لازم ندارند، می‌توانند به سهولت هم آفت‌پذیر باشند و در برابر ترفندها و پیچیدگی‌هایی که برای به دام انداختن شخصیت‌هایی که در جاهای حساس قرار می‌گیرند نتوانند تشخیص درست دهند. بنابراین جوانگرایی ضمن اینکه یک ضرورت است و امتیازات جدی به بار می‌آورد اما آفات آن را باید کنترل کرد ولی گرایش جامعه به سمت نیروهای جوانی است که گام‌های بلندتر بردارند. نیروهایی که چند دوره در مجلس بودند، توانمندی‌هایشان را عرضه کردند و توانمندی جدیدی ندارند و هرآنچه در قوت‌شان بوده نشان دادند و باید عرصه را به جوانترها واگذار کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که منتخبان جدید مجلس باید چه کارهایی برای احیای شان مجلس کنند، اظهار داشت: کارهای متنوع و گسترده‌ای باید صورت بگیرد. اولین اقدام تعامل سازنده با دولت است. مردم نمی‌پسندند بین دو قوه درگیری وجود داشته باشد اما قاطعیت و صلابت مجلس را می‌پسندند. قانون ‌گرایی مجلس و تلاش برای اینکه قوانین را تنقیح کند و مشکلات را از پیش پای دولت برای تقویت تولید ملی بردارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در زمینه برخورد با مفاسد، می‌طلبد که خود مجلسیان درگیر مفاسد نشوند. بنابراین یکی از کارهایی که مجلس می‌تواند صورت دهد تقویت ساختار نظارتی است. در گذشته آنچه به اعتبار مجلس ضربه زد این بود که مشاهده می‌شد در خیلی از زمینه‌ها داد و ستدی بین دو قوه وجود آمده و نمایندگان از وظایف خودشان عدول می‌کنند و در ازای آن امکاناتی از قوه مجریه می‌ستانند. این کار نظارت قوی نیاز دارد و نمایندگان باید ساختارش را در ابتدای مجلس آتی بوجود بیاورند و مانع از این شوند که شان نمایندگی تنزل پیدا کند.

سلیمی نمین با بیان اینکه مجلس در راس امور جامعه است منوط به اینکه نماینده هم شان خودش را حفظ کند و جایگاه خود را نفروشد، گفت: از دیگر کارهایی که از مجلس انتظار می‌رود تقویت مرکز پژوهش‌های مجلس است. مرکز پژوهش‌ها در دوران آقای توکلی و برخی شخصیت‌های وزین بسیار قاطعانه در مورد مسائل تحقیق و نظرش را اعمال می‌کرد اما بعد از پایان دوره آقای توکلی، ما شاهد افت کارکرد مرکز پژوهش‌ها شدیم و مرکز پژوهش‌ها باید ضعف‌های متخصص نبودن را رفع کند و شان نمایندگان را از طریق تغذیه آنها ارتقا دهد.

وی افزود: یک نماینده ممکن است اطلاعات وسیعی نداشته باشد اما وقتی وارد مجلس می‌شود و می‌خواهد در مورد مسائل کلان تصمیم بگیرد، قادر نخواهد بود نقش آفرینی کند. تغذیه او توسط مرکز پژوهش‌ها ضروری است و باید ارتقای جدی به این جایگاه داده شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس