گفت‌وگوی تهران و مسکو درباره « فردو » در بهار آینده


گفت‌وگوی تهران و مسکو درباره « فردو » در بهار آینده

معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت که تهران و مسکو در بهار آینده درباره همکاری‌های هسته ای و آینده پروژه فردو با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا: سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: تهران و مسکو در بهار آینده درباره همکاری های هسته ای با یکدیگر بحث و رایزنی خواهند کرد. همچنین آینده پروژه تاسیسات فردو و دیگر مسائل در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

ریابکوف افزود: ما اکنون در حال گفت وگو درباره جنبه های مختلف همکاری هسته ای هستیم. روس اتم و سازمان انرژی اتمی ایران به طور مستقیم در حال هماهنگ کردن برنامه کاری خود هستند. هرچند واضح است که وضعیت در مقایسه با زمانی که این پروژه به حالت تعلیق درآمد، تغییری نیافته است اما ما رایزنی هایمان را ادامه می دهیم.

شرکت روس اتم پس از آنکه ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی اش غنی سازی در تاسیسات فردو را از سر گرفت، پروژه به روز رسانی دو آبشار سانتریفیوژ در فردو را به منظور تولید ایزوتوپ های پایدار برای اهداف پزشکی به حالت تعلیق درآورد.

روسیه: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا غیرقانونی است
مقامات روس با غیرقانونی دانستن تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۱۳ شخصیت حقیقی و حقوقی به خاطر حمایت از برنامه هسته‌ای ایران، یادآور شدند که این در شرایطی است که واشنگتن خود به‌طور یکجانبه از برجام خارج شده است.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی»، اعلام کرد که مسکو هرگونه تحریم یک‌جانبه از سوی دولت ایالات متحده را غیرقانونی می‌داند.

این دیپلمات در تفسیر اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه تعدادی از شرکت‌های روسی و ایرانی، گفت: «هرگونه تحریم یک‌جانبه و بدون تأیید شورای امنیت سازمان ملل، غیرقانونی است.»

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز امروز تحریم‌های آمریکا علیه 13 سازمان و فرد ، از جمله روسی، را بدبینی مطلق (absolute cynicism) نامیده و گفت: «بدبینی مطلق این اقدامات حتی به این خاطر نیست که واشنگتن مجدداً قوانین داخلی خود را روی خارجیان اجرا کرده است ، ولی همانطور که می دانید ، در این حالت کشوری" مجازات " تعیین کرده است که خود به طور یک جانبه از مهمترین توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران خارج شده است.»

این سناتور روس یادآور شد: «اقدامات محدود کننده آمریکا در واقع علیه افرادی در نظر گرفته شده که متهم به نقض قانون آمریکا برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران ، کره شمالی و سوریه هستند که در حقیقت به معنای اولویت قانون ملی نسبت به قوانین بین المللی است.»

صبح امروز اعلام شد که ایالات متحده تحریم‌ها علیه 13 شخصیت حقیقی و حقوقی در روسیه ، عراق ، چین و ترکیه را گسترش داده است. این محدودیت‌ها به مدت دو سال و به خاطر حمایت از برنامه هسته‌ای ایران اعمال می شوند. البته اینکه کدامیک از شرکت‌ها یا اشخاص روسی در معرض این تحریم‌ها قرار دارند، مشخص نشده است.

علاوه بر این، در اوایل امروز ، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا نیز سری مجازات‌های اقتصادی که قبلاً در رابطه با اوضاع در مناطق شرقی اوکراین، علیه روسیه اعمال شده بود، را برای مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها